بسته خبری اقتصادنیوز دوشنبه 16 اسفند 1400

چالش در مذاکرات وین /حواشی حذف دلار 4200

کدخبر: ۴۸۱۰۲۳
اقتصادنیوز: اخبار مربوط به مذاکرات احیای برجام در وین که در حال نزدیک شدن به توافق نهایی است به همراه تصمیمات بودجه ای مجلس مهمترین رویدادهای تاثیرگذار بر اقتصاد ایران 24 ساعت گذشته بوده است.
چالش در مذاکرات وین /حواشی حذف دلار 4200

به گزارش اقتصادنیوز ، در شرایطی که به ادعای برخی از دیپلمات‌های مستقر در وین همچنان برخی موارد اختلافی در مذاکرات برجامی وین باقی مانده، برخی تحلیل ها و گمانه ها حاکی از آن است که رسیدن به توافق وین بیش از هر وقت دیگر نزدیک شده است. 

اخبار سیاسی | سیگنال مثبت گزارش آژانس به خواسته ایران

* مذاکرات هسته‌‌ای در دولت قبل دنبال شد و به پیش‌نویس اولیه‌‌ای در حدود ۸۰ درصد متن توافق رسیدند. در این دوره از توافق تلاش شد موضوعات باقی‌‌مانده حل شود.  شاکله توافق مشابه دوره‌های گذشته است، اما محتوایش تفاوت زیادی دارد. برخی مسائل مهم‌تر از جمله روشن شدن همکاری‌‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد مسیر توافق شده است.

* ابتکار هوشمندانه ایران برای پایان دادن به پرونده‌سازی اسرائیل در آژانس بین المللی انرژی اتمی که در حساس‌ترین برهه مذاکرات رفع تحریم‌ها صورت گرفت، اصلی‌ترین مستمسک غرب را برای تعلل در اخذ تصمیمات سیاسی گرفت و اینک اعلام پایان گفت‌وگوها در انتظار اراده جدی طرف آمریکایی است. به گفته کمیسیون امنیت ملی مجلس، متن اصلی توافقنامه احتمالی آماده شده است  و تنها یک یا دو موضوع اختلافی وجود دارد .

* میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای وین گفته است: سفر روز گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای رافائل گروسی به ایران بسیار موفق بود.  دو طرف در مورد گام های مشخص با هدف حل و فصل مسائل پادمان باقی مانده در یک دوره زمانی معقول به توافق رسیدند.  دستاورد بزرگ! آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا هم در تازه ترین اظهارنظر درباره مذاکرات برجامی وین گفته است: خواسته ی روسیه برای تضمین بی ربط است؛ تحریم ها علیه مسکو ارتباطی با برجام ندارد. چند موضوع بسیار چالش برانگیز در مذاکرات وین مانده‌‌ است. برخی معتقدند خواسته روسیه میتواند چالش و تهدید برای توافق احتمالی وین باشد. 

* محمدرضا غائبی ، سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان های بین المللی در وین گفته است: آژانس اعلام کرده که در حال حاضر به این جمع بندی رسیده است که در مورد یکی از مکان های ادعایی دیگر سوالی ندارد و این مکان الان دیگر یک موضوع باقی مانده پادمانی محسوب نمی‌شود.

* در پایان جلسه دیروز هیات دولت به ریاست ابراهیم رییسی اعلام شد: 

  • موافقت دولت با اصلاح آیین نامه سازمان تعزیرات حکومتی
  • تصویب آیین نامه اجرایی مربوط به تعیین تعرفه آب مصرفی مشترکان
  • تصویب آیین نامه اجرایی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباع خارجی

اخبار اقتصادی | دلار 4200 تومانی حذف شد؟

* مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد: مقرر شد وزارت کشور در ماه‌های آینده هزار دستگاه اتوبوس به تهران بدهد البته شهرستان‌ها هم سهمیه دارند. جاسازی و مونتاژ اتوبوس‌ها در ایران انجام خواهد شد و با این کار تحولی بزرگ در اتوبوسرانی تهران ایجاد می‌شود.

* اگرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با ۱۹۴ رای مثبت و ۴۲ رای مخالف به تصویب مجلس رسید اما همچنان بر سر آن وجود دارد. نمایندگان مجلس در بررسی‌های بودجه‌ای امروز سازوکار حذف ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی را مشخص کردند. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید، باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالا برگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها و یا از طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد، به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

* مجلس همچنین مصوب کرد در صورتی که دولت قصد حذف کالایی را از سبد ارز ترجیحی داشته باشد، ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کنندگان را برای کالاهای اساسی با کالابرگ الکترونیکی انجام دهد.

* مقرر شد برای امور پزشکی از طریق بیمه ها و با راه‌های جایگزین مطمئن به حذف ارز ترجیحی این کالاها اقدام شود؛ به طوریکه افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

* طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفته است: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا سه ماه از ابتدای سال ۱۴۰۱ موظف می‌شود طبق دهک بندی‌ها، یارانه پردرآمد‌ها را حذف کند.

* مجلس در بند (ط) تبصره (۱) لایحه بودجه به وزارت نفت اجازه داده با رعایت قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌های مردمی و سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی از طریق شرکت‌های دولتی ذیربط حداکثر در سقف ۲۰ درصد نسبت به احداث پتروپالایشگاه نفت خام به ظرفیت سیصدهزار(۳۰۰.۰۰۰) بشکه در روز جهت تولید مواد پایه پتروشیمی و سوخت از محل منابع داخلی (با رعایت سقف تعیین شده) با مشارکت بخش غیردولتی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و یا تحویل نفت خام به پیمانکاران اقدام کنند.

* نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای دولت را مکلف کردند که به فرزندانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ به بعد در استان‌هایی با نرخ باروری پایین به دنیا می‌آیند، سهام اختصاص داده شود.

* مجلس با واردات ۹۶ هزار دستگاه خودرو به کشور موافقت کرده که حدود ۷۰ هزار دستگاه آن را خودروهای سواری تشکیل می‌دهد. قیمت کارخانه ای خودروهای ایرانی بین ۵ تا ۱۶ هزار دلار است باید دید با توجه به الزام سازمان ملی استاندارد بر پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه، در این کلاس قیمتی چه خودروهایی می‌تواند وارد کشور شود؟ در همین حال خبر رسیده، مجلس مالیات سالانه خودرو در سال آینده را برای خودروی سواری و وانت دوکابین با ارزش بیش از یک میلیارد تومان به این صورت تعیین کرد:

* وزیر نفت گفته است: وزارت نفت معطل توافق هسته‌ای در وین نمی‌ماند. هر دو تا سه هفته یک قرارداد نفتی امضا می‌شود.  علی اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حوزه فعالیت‌های نفتی، صادرات نفت خام از ۱.۵ میلیون بشکه فراتر رفته است. مجموعه بنادر استان بوشهر در حال پشتیبانی از این فعالیت‌ها است تا صادرات مواد نفتی و نفت خام به بهترین شکل ادامه پیدا کند.

* وزارت برق عراق اعلام کرد: هیاتی از این کشور به منظور رایزنی درخصوص مساله صادرات گاز و پرداخت بدهی هفته آینده به تهران می‌آید.

اخبار بنگاهها | توثیق اوراق بهادار برای وام های بانکی

* در جدیدترین جلسه هیئت پذیرش بورس انرژی ایران با پذیرش گاز طبیعی موافقت شد و به زودی شاهد معاملات این محصول در بازار این رکن بازار سرمایه خواهیم بود.

* مراسم رونمایی و افتتاح رسمی بزرگترین و مجهز ترین مرکز داده( دیتا سنتر) بازارسرمایه در بورس تهران با حضور ریاست و هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیران عامل ارکان، فعالان بازار و اصحاب رسانه آغاز می شود. رئیس سازمان بورس اوراق بهادار، در آیین رونمایی و گشایش بزرگترین و مجهزترین مرکز داده (دیتاسنتر) بازار سرمایه، ضمن توضیحاتی در باره این مرکز، از خدمات نوین دیگر مانند سرویس توثیق اوراق شامل اوراق بهادار، بدهی، ETFها و سایر دارایی ها خبر داد و گفت: سرویس توثیق اوراق، پشتوانه الکترونیکی مناسبی برای وام و تسهیلات شبکه های بانکی برای سرمایه گذاران بازار سرمایه خواهد بود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار: سود سهام عدالت تا ۲۱ اسفند ماه (روز شنبه هفته آینده) در حساب سهامداران خواهد بود.

مهمترین اخبار بنگاه ها هم به شرح زیر هستند:

#خودرو  #خساپا |  دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهور به وزیر صمت برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور، رسماً ابلاغ شد. در بند 8 آمده است که واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا به بخش غیردولتی سریعا تعیین تکلیف شود. 

#سمگا | سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری از برگزاری مزایده فروش سهام شرکت توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران خبر داد.

#ونیرو  | شرکت انرژی گستر جم (سهامی خاص) از زیر مجموعه های این شرکت جهت احداث نیروگاه تابان یزد در سنوات گذشته اقدام به دریافت تسهیلات ارزی از محل منابع صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صادرات نموده است که توضیحات لازم در خصوص نحوه تسعیر نرخ تسهیلات مذکور در یادداشت توضیحی شماره 3-32 صورت های مالی منتهی به 1399/12/30 و یادداشت توضیحی شماره 3-32 صورت های مالی اجمالی منتهی به 1400/06/31شرکت به استحضار سهامداران رسیده است. هیأت مدیره شرکت مذکور بر اساس یادداشت توضیحی موصوف و در جهت حفظ حقوق سهامداران محترم مکلف به پیگیری موضوع از طریق مراجع قضایی شد که در همین راستا دادخواستی علیه بانک مرکزی ایران مبنی بر الزام بانک یاد شده به اجرای مصوبه هیأت وزیران به شماره 51709/31108مورخ 1394/03/12 به دیوان عدالت اداری تقدیم گردید و پس از رسیدگی رأی بدوی شعبه سوم دیوان عدالت اداری به شماره 140031390003168526 مورخ 1400/12/01مبنی بر ورود شکایت له شرکت و الزام بانک مرکزی به اجرای مصوبه مذکور صادر شد.

#وتوسم | سرمایه گذاری توسعه ملی در نظر دارد واحد تجاری خود در پروژه رولکس تاور واقع در خیابان نیاوران، سه راه یاسر،خیابان مرجان را از طریق مزایده به صورت نقد واگذار نماید.قیمت پایه فروش مبلغ 60 میلیارد تومان برآورد شد.

#کمنگنز |  منگنز ایران از خرید دو دستگاه بیل مکانیکی کوماتسو مدل PC 400-8R و دو دستگاه لودر کوماتسو مدل WA500-6 ساخت کشور ژاپن  با اخذ مجوز از وزارت صمت، خرید دو دستگاه بیل مکانیکی کوماتسو مدل PC 400-8R و دو دستگاه لودر کوماتسو مدل WA500-6 انجام شده است. ارزش موضوع قرارداد 5.356.000 درهم امارت است. لذا امکان محاسبه مبلغ کل قرارداد بصورت ریالی بدلیل وجود نوسانات نرخ ارز در بازار فراهم نیست. مدت تحویل دو دستگاه بیل مکانیکی 3 ماه و دو دستگاه لودر فوق 4 ماه است. 50 درصد پیش پرداخت در قبال چک ضمانت معادل 2.678.000 درهم امارات(معادل 190.320.000.000 ریال) و مابقی معادل 2.678.000 درهم امارات به هنگام تحویل کالا در گمرک شهید رجایی یا بندرعباس بصورت درهم تامین خواهد شد. امکان محاسبه مبلغ کل قرارداد بصورت ریالی بدلیل وجود نوسانات نرخ ارز در بازار فراهم نیست.

#وسپه | گزارش توجیهی هیئت مدیره سرمایه گذرای سپه به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 1200 میلیارد تومان به 2340 میلیارد تومان  از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته ،آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#کپرور | با عنایت به اتمام مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه فرآوری زغال سنگ پرورده طبس و موافقت سازمان بورس واوراق بهادار مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه این شرکت به مدت 30 روز و تا تاریخ 26 فروردین 1401 تمدید شد.

#لوتوس | افزایش سرمایهُ لوتوس پارسیان از 900 میلیارد تومان به 1500 میلیارد تومان، تعداد 5.9 میلیارد سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 67.8 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی از 15 تا 29 اسفند عرضه میشود.

#دشیمی | گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 45.5 میلیارد تومان به 90 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور ایجاد یک خط جدید تولید API در کرمانشاه و ارتقاء سیستم سرمایشی خط تولیدی تهران و افزایش توان برق اضطراری شرکت به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#کگل | افزایش سرمایهُ صنعتی و معدنی گل گهر از 10 میرلیارد تومان به 20 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از15 اسفند امسال تا 14 اردیبهشت سال آینده تعیین شد.

#شبریز | پالایش نفت تبریز اعلام کرد مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ اعلام شده برگزار نمی شود و تصمیم گیری در خصوص دستور جلسات ذیل به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقباً اعلام میشود، موکول شد.

#لپیام | نظر به مصوبه مجمع عمومی سالانه سهامداران شرکت توسعه و گسنرش صنایع بسته بندی فلزی پارس مبنی بر تقسیم سود به میزان هر سهم 1130 تومان معادل 1.695 میلیارد تومان سهم این شرکت از سود سهام است.

#دعبید | داروسازی دکتر عبیدی گفته است: دعبید در نظر دارد برای ایجاد ظرفیت ۴۰ میلیون جعبه دارو و مکمل در سال در شکل های قرص، کپسول، قرص جوشان، شربت قطره خوراکی و اسپری بینی و گلو را به محصولات خود اضافه کند. این شرکت در پایان مجمع 30 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

#وهور | جلسه مجمع عمومی مدیریت انرژی تابان هور در تهران (شیخ بهایی جنوبی شهرک والفجر خیابان ایرانشناسی خیابان نهم پلاک 6 که به صورت زنده (آنلاین)) در ساعت 08:30 روز چهارشنبه 25 اسفند برگزار میشود.

#شیران | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری شیمیایی ایران در تهران (بزرگراه چمران-تقاطع یادگار امام-هتل پارسیان آزادی اوین-سالن زرین-طبقه M) در ساعت 9 روز چهارشنبه 25 اسفند برگزار میشود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید