نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17 اسفند

طرح ضربتی تنظیم بازار آغاز شد

کدخبر: ۴۸۱۳۰۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات17 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
طرح ضربتی تنظیم بازار آغاز شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است. 

17 اسفند 1351؛ دولت برای کنترل نرخ‌ها اقدام می‌کند

سناتورها و نمایندگان استان مرکزی، در مجلسین سنا و شورای ملی با آقای هویدا، نخست‌وزیر ملاقات کردند و پیرامون مسائل حوزه‌های انتخابیه خود مذاکره کردند.

آقای هویدا به نرخ ارزاق عمومی اشاره کرد و باز هم تاکید کرد که با گرانفروشی شدیدا مبارزه می‌شود و دولت برای کنترل و تثبیت نرخ‌ها اقدام می‌‌کند.

راجع به اتوبوس تهران، نخست‌وزیر گفت که دولت اتوبوس تهران را تامین می‌کند و ضرر استهلاک اتوبوس را هم متحمل می‌شود، ولی شرکت واحد باید خودش را اداره کند. قیمت بلیط اتوبوس را هم بالا نمی‌بریم. دولت امسال 400 دستگاه به شرکت واحد داده است و سال آتی هم 410 دستگاه اتوبوس می‌دهد و مبلغی هم در بودجه برای شرکت واحد تامین کرده‌ایم و همه اینها برای تامین رفاه مردمی است که با اتوبوس رفت و آمد می‌کنند.

فروش پارچه‌های خارجی توسط نساجی مازندران

پارچه‌های وارداتی که به منظور جبران کمبود تولید داخلی وارد شده به وسیله فروشگاه‌های نساجی مازندران عرضه می‌شود.

فروش انواع پارچه‌های نخی و الیاف مصنوعی خارجی که توسط شرکت معاملات خارجی وابسته به وزارت اقتصاد سفارش داده شده است، از امروز در کلیه فروشگاه‌های تعاونی در تهران و شهرستان‌ها آغاز شد.

شرکت معاملات خارجی پارچه‌های وارداتی را منحصرا توسط فروشگاه‌های تعاونی و شعب شرکت‌ نساجی مازندران در سراسر کشور به معرض فروش گذاشته است.

قیمت عمده فروشی این پارچه‌ها همان قیمت‌های قبلی تابستان سال‌جاری است و شرکت‌های تعاونی ملزم شدند پارچه‌ها را عینا به قیمت‌های جزئی فروشی تعیین شده به شرح زیر در اختیار مصرف‌کنندگان بگذارند.

چیت متری 23 ریال، چلوار عرض 90 متری 23 ریال، چلوار عرض 140 متری 39 ریال، پوپلین رنگی متری 45 ریال، پوپلین سفید متری 43 ریال.

شرکت معاملات خارجی 85 میلیون متر قماش سفارش داده است که به طور منظم وارد می‌شود و به منظور تعدیل قیمت‌ها کماکان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

17 اسفند 1361؛ بنیاد مسکن استان تهران تعطیل شد

جهت اجرای فرمان امام و سیاست دولت مبنی‌بر توسعه و آبادانی روستاها در جوار وزارت مسکن و شهرسازی باید ارگان دیگری تحت عنوان روستاسازی در کشور تشکیل شود. با اعلام تعطیل کردن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران، امید می‌رود این نهاد (واحد روستاسازی کشور) بتواند از این پس جهت توسعه و آبادانی روستاها و حل مشکلات مسکن روستانشینان گام موثری بردارد.

مهندس حبیب اللهیان، قائم مقام بنیاد مسکن با اشاره به نقش سازنده وزارت مسکن و شهرسازی گفت: ما منکر این موضوع نیستیم که امر مسکن در شهرها قابل اهمیت نیست ولی باید این موضوع را در نظر داشت که فلسفه پیدایش نام شهرسازی در زمان رژیم طاغوت، چیزی جز توسعه هرچه بیشتر شهرها و به نابودی کشاندن روستاها نبوده و من پیشنهاد می‌کنم که در جمهوری اسلامی حتی باید در کنار ارگانی به نام وزارت مسکن و شهرسازی، ارگان دیگری به نام «روستاسازی یا بهسازی روستاها» تشکیل شود.

با توجه به سخنان حضرت آیت‌الله منتظری که اظهار کردند باید جاذبه‌ها و سوبسیدها در شهرها کم و در روستاها افزایش یابد، بایستی مقداری از هزینه‌هایی که صرف امر مسکن، تامین محیط زیست روستاها و غیره پا به پای شهرها صرف شود.

وزیر نفت ایران: عربستان باید روزانه 3 میلیون بشکه نفت تولید کند

صبح دیروز وزرای نفت کشورهای عضو اوپک که در لندن گردهم آمده‌اند، مذاکرات رسمی اجلاس غیررسمی اوپک را آغاز کردند.

محسن غرضی، وزیر نفت کشورمان درباره موضع جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران هرگز با کاهش بهای نفت موافقت نخواهد کرد. پادشاهی عربستان سعودی تولید خود را باید به سه میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

آخرین گزارش رسیده حاکی است، جلسه رسمی مذاکرات، ساعت 4 بعد از ظهر دیروز به وقت لندن تشکیل شد. پس از این جلسه، وزیر نفت کشور نیجریه و دبیرکل اوپک به طور غیرمنتظره و ناگهانی محل مذاکرات را ترک کردند.

دبیرکل اوپک به خبرنگاران گفت: هیچ گونه جلسه‌ای نه امروز و نه فردا و یا در آینده برگزار نخواهد شد.

17 اسفند 1381؛ یورو به 882 تومان رسید

یورو قدرتمندتر از همیشه به میدان آمد، هفته گذشته که تغییرات متنوع بازار پول و سکه به تاسی از دورنمای جنگ و تنش در منطقه خاورمیانه و ضعف بازار سهام شکل گرفته بود، یورو را که در ابتدای هفته در بازار آزاد داخلی 863 تومان معامله می‌شد، ابتدا به قیمت 880 تومان و در آخرین ساعات کاری به 882 تومان در هفته قبل رساند.

دلار که در ابتدای هفته با نرخ 803 تومان شروع کرده بود در پایان هفته با 807 تومان و سپس 806 تومان نزد دلارفروشان دست به دست شد.

17 اسفند 1391؛ طرح ضربتی تنظیم بازار آغاز شد

دولت در ادامه تلاش‌ها برای مبارزه با افزایش قیمت کالاها و تامین اقلام مصرفی موردنیاز مردم، برنامه‌هایی را برای اختصاص ارز بیشتر و ارزان‌تر به واردات دنبال می‌کنند.

مهدی غضنفری وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در حاشیه اجرای رسمی طرح مشترک پایش و کنترل بازار افزود: به همین دلیل در جلسه‌ای که پنج‌شنبه هفته گذشته به ریاست رئیس‌جمهور در بانک مرکزی برگزار شد، تصمیم بر این گرفته شد که مقادیر ارز کالاهای اساسی ازسوی بانک مرکزی افزایش یابد. به گفته وی، دیگر اولویت‌های کالایی نیز از طریق مرکز مبادلات ارزی، تامین ارز خواهد شد، این در شرایطی است که این مرکز در روزهای گذشته حجم ارز در اختیار خود را بالا برده و چنانچه این روند ادامه یابد آثار بسیار مثبتی در تامین کالاها و کاهش نرخ ارز در بازار خواهد داشت.

غضنفری گفت: طرح پایش بازار در 31 استان کشور اجرایی خواهد شد که برخی از آنها تا شنبه و برخی دیگر از حالا کار خود را آغاز کرده‌اند.

وی اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح هماهنگی بین 15 دستگاه دولتی و خصوصی است که در حوزه تنظیم بازار نقش دارند ضمن اینکه ستاد نوروزی تنظیم بازار نیز به صورت لحظه به لحظه قیمت‌های بازار را اعلام و به مردم در خریدهای نوروزی کمک می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور نیز در مراسم آغاز به کار طرح پایش و تنظیم بازار با انتقاد از خبرنگاران برای انتشار خبرهای مربوط به بازار پسته گفت: به اعضای اصناف سفارش می‌کنم در این چند ماه رعایت حال مردم را بکنند.

محمدرضا رحیمی در مراسم افتتاح مانور تشدید بازرسی و نظارت اصناف اظهار کرد: امروز قدرت خرید مردم نصف شده است، از این رو باید بازاریان رعایت حال مردم را کنند و تقاضا دارم نهضتی به وجود آید تا از حیثیت بازار دفاع شود.

الزام بانک‌ها به کاهش شعب و شرکت‌ها

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم به واگذاری کلیه شرکت‌ها و دارایی‌های غیرمنقول مازاد کرد. طبق بخشنامه جدید، بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف شده‌اند تعداد شعب خود را به نسبت 20 درصد تعداد فعلی آنها کاهش دهند.

براساس این دستورالعمل، بانک و موسسات اعتباری حداکثر ظرف مدت 6 ماه (تا پایان شهریورماه 1392) باید نسبت به واگذاری کلیه شرکت‌ها اعم از صرافی‌، شرکت لیزینگ، مشارکت‌های حقوقی و... و واگذاری دارایی‌های غیرمنقول مازاد اقدام کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید