بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 16 فروردین 1401

مذاکرات وین در راند پایانی /خط و نشان بورس برای متخلفان

کدخبر: ۴۸۶۴۶۱
اقتصادنیوز: درحالی که آلمان مدعی این شده که توپ در زمین ایران است، ایران تاکید کرده مذاکرات وین به خاطر عملکرد آمریکا متوقف است.
مذاکرات وین در راند پایانی /خط و نشان بورس برای متخلفان

به گزارش اقتصادنیوز ، مذاکرات احیای برجام همچنان در جریان است و هنوز نه پیشنهادات ایران و نه پیشنهادات امریکا، نتوانسته طرفین را به نهایی کردن توافق راضی کند. 

رویدادهای سیاسی | توپ در زمین ایران یا امریکا؟

مهمترین رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

* سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است: مذاکرات وین به خاطر عملکرد آمریکا متوقف است. ما ملت صبوری هستیم اما تا ابد صبر نمی‌کنیم. تاکنون ایران بیشترین ابتکارات را در مذاکرات داشته است. آماده ادامه گفت‌وگو با عربستان سعودی هستیم. وزارت خارجه آلمان نیز در توییتی در پاسخ به سخنان وزیر خارجه ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نوشت: بسته پیشنهادی تروئیکای اروپایی و امریکا به ایران ارسال شده و اکنون توپ در زمین ایران است. در همین حال دو تن از نمایندگان مجلس تاکید کردند که هنوز پیش‌نویسی مبتنی بر توافق نهایی در وین وجود ندارد و مادامی که متن پیش‌نویس توافق نهایی به مجلس ارائه نشود، هرگونه گمانه‌زنی بیشتر اظهارنظرهای شخصی و فردی است. 

* ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در تماس تلفنی با شیخ تمیم، امیر قطر گفته است: ایران آمادگی دارد در جهت برگزاری هرچه بهتر بازی‌های جام‌جهانی، در جزیره کیش و سایر جزایر نزدیک به قطر هرگونه مساعدت و کمک مورد نیاز را ارائه کند. شیخ تمیم هم گفته است: در خصوص همکاری دو کشور در برگزاری مسابقات بزودی وزیر راه قطر در جزیره کیش با همتای خود درباره نحوه همکاری‌ها ملاقات و مذاکره خواهد داشت.

رویدادهای اقتصادی | نشانه های شروع رونق در اقتصاد

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته بدین شرح بودند:

* در جلسه یکشنبه شب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست ابراهیم رییسی رییس جمهور برگزار شد گزارشی از وضعیت تجارت خارجی در سال ۱۴۰۰ و بازار سهام مطرح شد. پیشنهادهای مربوط به تقویت بنیان های تولید و توسعه اشتغال تصویب شد. رئیس‌جمهور در حکمی محمدرضا نورانی را به‌ عنوان رئیس شورا و مرکز ملّی رقابت منصوب کرد.

* تحلیل آمارهای پولی در بهمن‌ماه سال‌۱۴۰۰ نشان می‌دهد که انتظارات تورمی متاثر از انتظار خروج ریسک سیاسی از اقتصاد، روند کاهشی داشته است. در بهمن‌ماه، بازدهی اسناد خزانه اسلامی در سررسیدهای بلندمدت و کوتاه‌مدت کاهشی شده که به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی بود. همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد: برای ۴ماه متوالی نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته و ۹۶ ه.م.ت از اوراق فروخته‌شده در دولت قبل تسویه شد. تورم نقطه‌ای از ۴۳.۷ در شهریور به ۳۴.۷ در اسفند۱۴۰۰ رسید. این ها همگی نشان از شروع بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی دارد.

* وزارت صمت اعلام کرد: حذف ارز دولتی برای دارو انجام و واردات دارو تا پایان سال نصف می‌شود. محمد مهدی برادران، معاون وزیر صمت از حذف ارز دولتی برای دارو خبر داد و گفت که هدف وزارت صمت کاهش ۵۰ درصدی ارزبری در این حوزه تا پایان سال است. در همین حال علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با تاکید اینکه وضعیت بازار ارز کشور مطلوب، روان و متعادل است گفت: تامین ارز انجام شده در سال ۱۳۹۹ مجموعا ۳۶.۵ میلیارد دلار بوده است اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۵۷ میلیارد دلار افزایش یافت.

* بررسی آمارهای منتشر شده سامانه کُدال حاکی از تولید ۸۶۷ هزار و ۳۶۳ دستگاه خودرو توسط سه خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در سال ۱۴۰۰ است.

* منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور نیز گفت است: مصرف گوشت قرمز نسبت به سال‌های گذشته تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

* مصطفی فاطمی، دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر از ثبت بیش از ۵۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر شب اقامت در نوروز خبر داد و مازندران، خراسان رضوی، گیلان، هرمزگان، فارس، اصفهان، بوشهر، یزد، خوزستان و تهران را پرسفرترین استان‌ها در تعطیلات نوروز امسال معرفی کرد.

* خزانه‌داری کل کشور در بخشنامه‌ای اعلام کرد، همه دستگاه‌های اجرایی مکلف به افتتاح حساب‌های خود (درآمدی و هزینه‌ای) صرفاً از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی هستند. این دستگاه‌ها تا پایان فروردین نسبت به مسدود کردن حساب‌های فرعی نزد سایر بانک‌ها اقدام کنند.

رویدادهای بنگاه ها | خط و نشان بورس برای متخلفان

* دستور سازمان بورس و اوراق بهادار به همه ناشران برای پرداخت سود مجامع از طریق سامانه سجام این بود که مدیران متخلف به انفصال از خدمت محکوم خواهند شد.

* محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از پیگیری برای حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس خبر داد و گفت: از ظرفیت کمیسیون برای تامین مالی آن‌ها در بازار سرمایه استفاده می‌شود.

مهمترین رویداد بنگاه ها در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

با اخبار بنگاه ها

#خودرو  #خساپا | فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو عادی و ویژه مادران از امروز سه شنبه 16 فروردین 1401 آغاز میشود. همچنین اولین طرح فروش محصولات شرکت سایپا در سال 1401 از روز چهارشنبه 17 فروردین 1401 آغاز خواهد شد.

#ثاخت | بین المللی توسعه ساختمان از فراخـوان مـزایده عمـومی (نوبت اول) فـروش زمین هتل آپارتمان نارنجستـان خبر داد. شرکت نارنجستان زیبای شمال (سهامی خاص) به عنوان شرکای مشاعی و دارای مالکیت زمین هتل آپارتمان نارنجستان (واقع در استان مازندران، ایزدشهر، کیلومتر 7 جاده محمودآباد به نور در مجاورت هتل نارنجستان فعلی) در نظر دارند حصه مشاع خود از کل زمین (سهم صد درصدی هر دو شریک) را با قیمت پایه 665 میلیارد تومان با وضع موجود و شرایط پرداخت نقدی و با مشخصات مندرج در اسناد مزایده از طریق مزایده عمومی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد صلاحیت واگذار کند. این زمین در ضلع شمالی جاده امیرآباد ساحلی به مساحت کل 27،033 مترمربع و مساحت خالص 20،764 مترمربع پس از اصلاحی و کسر حریم دریا و جاده دارای پروانه قابل تمدید کاربری هتل آپارتمان با زیربنای کل 57،792/55 مترمربع است که مالکیت زمانی (تایم شرینگ) 15 دوره زمانی (به مدت 4 هفته در سال) مربوط به 8 واحد اقامتی پروژه هتل آپارتمان تعریف شده در این زمین به متراژ 893 مترمربع به 15 نفر در سال های گذشته صلح گردیده که تسویه حساب مبالغ پرداختی ایشان بر عهده مزایده گذار است.

#وتوسم | سرمایه گذاری توسعه ملی در نظر دارد واحد تجاری خود در پروژه رولکس تاور (خیابان نیاوران، سه راه یاسر، خیابان مرجان) را از طریق مزایده به صورت نقد با قیمت پایه فروش 60 میلیارد تومان واگذار کند.

#دکوثر | داروسازی کوثر از افزایش قیمت محصول طبق مجوز سازمان غذا و دارو خبر داد.

#شرنگی | شیمیایی رنگین اعلام کرد: نرخ فروش همه رنگهای ساختمانی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه به طور میانگین 14.5 درصد افزایش یافت.

#غپینو | پارس مینو اعلام کرد: با عنایت به افزایش نرخ مواد اولیه و تاثیر آن بر بهای تمام شده محصولات این شرکت که مجوز افزایش قیمت آنها از انجمن شیرینی و شکلات اخذ شد.

#وآتی | گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند در نظر دارد نسبت به واگذاری تعداد 211،870،446 سهم معادل 86.38 درصد سهام شرکت فرآورده های ساختمانی (سهامی خاص)، از طریق مزایده عمومی  اقدام کند.

با افزایش سرمایه بنگاه ها

#شکلر | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه نیروکلر به میزان 100 درصد از محل سود انباشته نهایی شد. افزایش سرمایه 100 درصدی شکلر از محل سود انباشته مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#شیران | سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران اعلام کرد: فرآیند عملیاتی افزایش سرمایه این شرکت از 964 میلیارد تومان به 1928 میلیارد تومان (معادل 100 درصد) از محل سود انباشته پس از هماهنگی با سهامدار عمده و تصویب هیات مدیره آغاز شد. گزارش توجیهی آن هم جهت ارایه نظر به حسابرس ارایه شد. 

با مجامع بنگاه ها 

#شپترو | جلسه مجمع عمومی پتروشیمی آبادان با دستور کار افزایش سرمایه در تهران (خیابان ولیعصر، بالا تر از جام جم نرسیده به تقاطع شهید چمران -مجموعه فرهنگی، ورزشی تلاش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در ساعت 10 شنبه 27 فروردین برگزار میشود.

#صبا | جلسه مجمع عمومی صبا تامین با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان ولیعصر- پایین تر از چهارراه پارک وی- مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش) در ساعت 15 شنبه 27 فروردین برگزار میشود.

#ساروم | جلسه مجمع عمومی سیمان ارومیه در تهران (خیابان ولیعصر، بالاتر از جام جم،نرسیده به پارک وی خیابان استقلال سالن مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش) در ساعت 11:30 شنبه 10 اردیبهشت برگزار میشود.

#زماهان | جلسه مجمع عمومی مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان در تهران (میدان توحید خیابان پرچم-پلاک 70 کانون توحید) در ساعت 10:30 شنبه 27 فروردین برگزار میشود.

  • 1
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید