بسته خبری اقتصادنیوز پنج شنبه 26 اسفند 1400

از ابلاغیه مهم برای بانک ها تا تصمیمات دولت برای خودروسازان

کدخبر: ۴۸۳۳۸۹
اقتصادنیوز: اخبار مهمی برای دو صنعت خودرو و بانک ها منتشر و تصمیم گیری شد.
از ابلاغیه مهم برای بانک ها تا تصمیمات دولت برای خودروسازان

به گزارش اقتصادنیوز ، در شرایطی که در تازه ترین اخبار، دولت برنامه مهم برای دو خودروساز را اعلام کرد که بخشنامه تسعیر ارز بانک ها نیز ابلاغ شد.

اخبار سیاسی | بدهی انگلیس به ایران پرداخت شد

مهمترین رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

* وال استریت ژورنال در تازه ترین مطلب نوشت: یک دیپلمات ارشد غربی عصر سه‌شنبه گفت که میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در این مذاکرات، به اتحادیه اروپا اطلاع داده است که روسیه تضمین‌های محدودتری را می‌پذیرد تا اطمینان حاصل شود که روسیه می‌تواند کار هسته‌ای را که طبق توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ انجام می‌دهد، انجام دهد. این شامل سوآپ اورانیوم با ایران، طراحی مجدد تاسیسات هسته ای فردو و تامین سوخت هسته ای به رآکتورهای ایران است. تازه ترین خبرهای رسمی نشان میدهد که متن مذاکرات توافق وین با  «حفاظت از همکاری ایران-روسیه»  اصلاح شد.

* رافایل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک گفتگوی تلویزیونی گفته است: من فکر می کنم که ما در آستانه توافق با ایران هستیم. مشکلات ناشی از تحریم های جدید علیه روسیه باعث توقف مذاکرات شد. بنابراین من خوشحالم که لاوروف وزیر امور خارجه گفت که تضمین ایالات متحده دریافت کرده است. امیدوارم به زودی به توافق برسیم.

* وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با امیرعبداللهیان با اعلام حمایت همه جانبه کشورش از روند مذاکرات وین تصریح کرد: چین از نهایی شدن مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها حمایت می‌کند. وانگ یی گفته است: چین توسعه مناسبات مشترک با جمهوری اسلامی ایران را بسیار مهم دانسته و سقفی برای گسترش روابط ندارد. وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با همتای چینی نیز گفته است: در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی، توافقی خوب، قوی و پایدار را با حمایت همه طرف‌های مذاکره‌کننده در وین نهایی خواهیم کرد.

* وزیر خارجه انگلیس گفت: ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه‌شده به حساب ایران واریز شد. نازنین زاغری نیز حدود ساعت ۱۴:۱۵ دقیقه به تیم انگلیسی تحویل داده شد و تشریفات برای تبادل او در فرودگاه امام خمینی در حال انجام است. امیرعبداللهیان گفته است: بدهی ایران از انگلیس را دریافت کردیم؛ آمریکا امروز ۲ مطالبه ما را پاسخ دهد، فردا آماده حضور در وین هستیم. در مذاکرات وین توپ در زمین آمریکاست.  انگلیس حدود ۳۹۰ میلیون پوند به ایران پرداخت کرده که شامل اصل و فرع بدهی تا روز آخر است

اخبار اقتصادی | ابلاغیه مهم برای بانک ها

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

* ابراهیم رییسی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: دستگاههای اجرایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در تعطیلات نوروزی وقفه‌ای در کارهای ضروری مردم ایجاد نشود. دست ‌اندرکاران همه تلاش خود را برای امنیت مسافرت‌های نوروزی به کار گیرند.

* سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: با دستور رئیس جمهور ساعت ۲۴ امشب ۲۵ اسفند یارانه ۱۵۰ هزار تومانی کمک معیشت  به مناسبت فرارسیدن عید نوروز به حساب بیش از ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار نفر از سرپرستان شناسایی شده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز می شود.

* بخشنامه تسعیر ارز بانک ها در حالی منتشر شد که بر مبنای آن نرخ دلار 20 هزار تومان و یورو  22 هزار تومان محاسبه میشود.

* رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آخرین نشست با خبرنگاران از عملکرد سال جاری وزارتخانه متبوعش و برنامه‌های آتی آن سخن گفت. به گفته سیدرضا فاطمی‌‌امین در سال جاری «رصد ۳۰ گروه کالایی»، «واگذاری تنظیم بازار محصولات کشاورزی به جهادکشاورزی»، «‌ورود تمام زنجیره فولاد به بورس‌کالا»، «‌تدوین راهبرد توسعه صنعتی و اهداف آن» و «عملیاتی شدن ۴هزار میلیارد تومان در حوزه تامین مالی زنجیره‌‌ای» رخ داده است و با وجود تحریم‌ها کشور به صادرات بیش از ۴۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

* رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرد: در ۳ ماه اخیر ۱۰ فروند هواپیما با متوسط سن ۱۵ تا ۲۰ سال خریداری شده و به‌تدریج در حال ورود به ناوگان است.

* نمایندگان مجلس ایراد شورای نگهبان به موضوع واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۱ را اصلاح کردند. مجلس در اصلاحیه خود به دولت اجازه داد تا در سال ۱۴۰۱ با رعایت سیاست‌های کلی نظام و با شرایطی،  مجوز واردات خودرو را ارائه کند. بر اساس مصوبه جدید مجلس که باید در شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت دوباره بررسی شود، «تعیین ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز از سوی دولت»، «تعیین سقف ۲۵ هزار یورو برای قیمت خودرو وارداتی سواری»، «حجم موتور کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی»، «آسیب نرسیدن به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت» و «ایجاد شرایط رقابت» به عنوان شرایط واردات اعلام شده است. خودروهای وارداتی شامل ۵۰ هزار خودروی سواری، ۲۰ هزار خودرو سواری دوگانه‌سوز (هیبریدی) و برقی، ۱۰ هزار کامیون و تریلی یخچالدار و کشنده، ۱۰ هزار اتوبوس برون شهری و درون شهری و هزار واگن معمولی و واگن یخچالدار هستند. همچنین ۵ هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راهسازی نو یا حداکثر پنج سال ساخت هم در میان خودروهای وارداتی قرار دارد. نمایندگان مجلس همچنین جهت تامین نظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بند مربوط به اعطای کارت معافیت رایگان به مشمولان متاهل دارای دو فرزند را حذف کردند. نمایندگان مجلس در جریان بررسی و رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با اصلاحات تبصره ۷ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

اخبار بنگاه ها | برنامه دولت برای ایران خودرو و سایپا

* بازار سرمایه برای روز شنبه باز خواهد بود و معاملات آن طبق روال همیشگی انجام می‌شود. همچنین اعلام شده است که در صورت اعمال تعطیلی در فعالیت بانک‌ها، معاملات بازار سرمایه متوقف و این بازار همسو با دیگر بازارها تعطیل خواهد شد

مهمترین رویداد بنگاه ها در 24 ساعت به شرح زیر بودند:

#خودرو | وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در شرکت ایران خودرو گفته است: سال آینده ایران خودرو ۷۵۰ هزار دستگاه و سایپا ۶۵۰ هزار دستگاه تولید خواهند داشت که با احتساب تولیدات سایر خودروسازان کوچک، هدف ۱.۵ برابری تولید تامین خواهد شد. سایپا حدود ۸۰ هزار خودرو در کف پارکینگ داشت که این تعداد خودرو تا شنبه هفته آینده به ۴۲ هزار دستگاه کاهش می‌یابد. ایران خودرو برنامه افزایش تولید خودرو تا ۷۰۰ هزار دستگاه در سال آینده و همچنین سایپا برنامه افزایش ۶۵۰ هزار دستگاه خودرو برای سال آینده را در دستور کار قرار داده‌اند. مدیرعامل سایپا قول داده تا آخر امسال تعداد خودروهای موجود در کف پارکینگ این خودروساز به ۴۴ هزار دستگاه کاهش یابد و تا پایان فروردین سال آینده نیز به ۲۰ هزار دستگاه خودرو برسد.

#سامان | بانک سامان درباره موضوع نرخ و نحوه تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی در شبکه بانکی اعلام کرد: مبنای تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی برای پایان سال مالی 1400 به منظور اعمال در دفاتر بانک و تهیه صورت های مالی، مبلغ 220.000 ریال برای هر یورو و مبلغ 200.000 ریال برای هر دلار آمریکا با رعایت سایر شرایط اعلامی در بخشنامه مذکور تعیین گردیده است. شایان ذکر است نرخ تسعیر اعمال شده در صورت های مالی پایان سال 1399، مبلغ 190.000 ریال برای هر یورو و مبلغ 159.000 ریال برای هر دلار آمریکا بوده است. با عنایت به مراتب فوق و با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت این بانک در تاریخ 1400/12/22 که حدود 58.000.000 میلیون دلار است قطعا اعمال نرخ های جدید در تسعیر، اثر درآمدی را برای بانک به همراه خواهد داشت لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک منوط به تهیه صورت های مالی12 ماهه 1400 است.

#لازما | نظر به مصوبه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده توسعه گسترش آزمایش مبنی بر تقسیم سود به میزان هر سهم 300 تومان معادل 47.340.000.000 ریال سهم این شرکت از سود سهام است.

#دی | با توجه به ابلاغ بخشنامه شماره 00/376983 ،مورخ 1400/12/24 بانک مرکزی ج.ا.ا. مبنی بر اعلام نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی ها ارزی شبکه بانکی؛ بر اساس بخشنامه فوق مقرر گردید نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک برای گزارشگری مالی منتهی به اسفند1400، مبلغ 22 هزار تومان برای هر یورو و مبلغ 20 هزار برای هر دلار آمریکا و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفندماه سال 1400تعیین و با رعایت سایر شرایط اعلامی در بخش نامه مذکور اعلام شد. با توجه به مراتب فوق خاطر نشان می شود عملیات مذکور تاثیر با اهمیتی بر صورت سودو زیان دوره مالی مزبور این بانک نخواهد داشت.

#وپارس | بانک پارسیان درباره نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی بانک ها و موسـسات اعتباری غیر بانکی اعلام کرد: برای گزارشـگری مالی پایان سال مالی 1400 به منظور اعمال در دفاتر بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی و تهیه صورت های مالی ، مبلغ 220،000 ریال برای هر یورو و مبلغ200،000 ریـال برای هر دلار آمریکا وسایر اسـعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند ماه سال 1400 تعیین شود"(لازم به ذکر است نرخ تسعیر مزبور برای سال 1399 مبلغ 190.000ریال برای ارز یورو و 159.000 ریال برای ارز دلار وسایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آنها با یورو در نظرگرفته شـده است)  فلـذا با توجه به وضـعیت مثبت باز ارزی بانک که حدود 342 میلیون دلار تا این تاریخ است.

#وپاسار | بلوک 3.54 درصدی توسعه معادن و فلزات (#ومعادن) متعلق به بانک پاسارگاد به فروش رسید. شنیده می‌شود فولاد مبارکه (#فولاد) خریدار این بلوک بود.

#ثشاهد | سرمایه گذاری شاهد از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع فروش شش دانگ 70قطعه زمین به مساحت حدود96 هزار متر مربع با کاربری های مسکونی ،تجاری ،آموزشی ،خدماتی ،فضای سبز و... واقع در استان البرز خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه: با توجه به عدم مشارکت کافی براساس آیین نامه معاملات شرکت (در این مزایده صرفا یک نفر شرکت نمود)، و بررسی انجام شده توسط کمیسیون معاملات شرکت، مزایده منتج به نتیجه نگردید.

#زنگان | شرکت گاز استان در اقدام یک طرفه بدون در نظر گرفتن تولیدات آهک هیدراته و مجوزهای مربوطه و تاییده نوع محصول و تاریخ شروع بهره برداری آهک هیدراته (با گروه صنعتی ) از سوی سازمان صنعت معدن و تجارت استان ، گاز مصرفی شرکت را با نرخ گروه فلزی محاسبه و همین امر موجب اعلام بدهی به میزان 150,000,000,000 ریال توسط شرکت گاز به این شرکت شد.در همین راستا شرکت صنعت روی زنگان اعتراضات خود را به مراجع ذی صلاح، استانداری، شرکت ملی گاز،کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و سایر ارگانهای مربوطه اعلام کرد.

#وملل | موسسه اعتباری ملل در خصوص نرخ تسعیر ارز اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی اعلام کرده، این موسسه فعالیت ارزی نداشته و مشمول این موضوع نیست.

#وخاور | بانک خاورمیانه درباره نرخ تسعیر ارز اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی اعلام کرد: با توجه به مراتب فوق و با لحاظ وضعیت باز ارزی مثبت بانک خاورمیانه حدوداً معادل هفتاد و دو میلیون یورو در پایان اسفند سال 1400، اعمال نرخ های جدید تسعیر برای بانک اثر درآمدی خواهد داشت. لیکن تعیین آثار دقیق آن بر سود و زیان بانک ( شامل تعیین نرخ تسعیر جدید بر اقلام دارایی و بدهی پولی و نیز تاثیر آن بر ذخیره مطالبات مشکوک الوصول تسهیلات و مطالبات ارزی و ... ) منوط به تکمیل فرآیند تهیه صورت های مالی بانک خواهد بود.

#حفارس | شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس به عنوان برنده مناقصه عمومی تصدی و مدیریت خدمات حمل و نقل و جابجایی کالاهای گروه های استان های اردبیل، ایلام، مازندران، همدان، مرکزی، سمنان، خراسان شمالی، کرمانشاه و بندرامام تعیین شد که از تاریخ ابلاغیه 14 روز جهت عقد قرارداد می بایست به شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه کند.

#دفارا | افزایش سرمایه 94 درصدی داروسازی فارابی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#ومعادن | توسعه معادن و فلزات از پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه خبر داد.

#سنیر | افزایش سرمایهُ سیما سفید نی ریز از 10 میلیارد تومان به 23 میلیارد تومان، تعداد 122,016,774 سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 7,983,226 سهم 1000 ریالی برای پذیره نویسی عمومی از 25 اسفند تا 10 فروردین سال 1401 عرضه میشود.

#فاما |  افزایش سرمایۀ صنعتی آما از 150 میلیارد تومان به 250 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#دارو | افزایش سرمایه 73 درصدی کارخانجات داروپخش از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#دابور | افزایش سرمایه 100درصدی آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور ایجاد خط جدید تولید جامدات هازارد و اصلاح G.M.P برخی از خطوط تولید مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#وآذر | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه سرمایه گذاری توسعه آذربایجان به میزان 1900 درصد و از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سود انباشته نهایی شد.

#خموتور | افزایش سرمایهُ شرکت از 142.8 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان، تعداد 864.08 میلیون سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 78.6 میلیون سهم  100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی دهم فروردین تا 8 اردیبهشت سال 1401 تعیین شد.

#وهور | در مجمع عمومی عادی سالیانه مدیریت انرژی امید تابان هور اعلام شد: عرضه نیروگاه منجیل در سال 1401 در دست بررسی و اقدام است. مهم ترین اقدامات چند ماه اخیر، انعقاد قرارداد ارزی  15 سالهBOT با گوهر سیرجان برای تامین برق شرکت گل‌گهر و شرکت‌های زیرمجموعه است. قرارداد ارزی است، 2.5 سال ساخت و دوره بهره برداری 12.5 سال است. مبلغ کل درآمد در دوره بهره برداری 712 میلیون یورو درآمد در نظر گرفته شده است. 222میلیون یورو سرمایه اولیه مورد نیاز برای اجرای قراردارد است. 1.85 سنت یورو قیمت برق در این قرارداد است. از ابتدای فرودین ماه سال آینده فعالیت‌ها در این زمینه توسعه پیدا می کند. در مجمع وهور مصوب شد که 70درصد سود، به ازای هر سهم 3 تومان توزیع شود.

#شیران | در مجمع سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران اعلام شده، از برنامه‌های شرکت افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه در سال ۱۴۰۱ است که هدف آن تامین مالی و تکمیل طرح‌های نوسازی و توسعه به منظور افزایش سودآوری شرکت است همچنین استفاده از مزایای معافیت مالیاتی آن بودجه ۱۴۰۱ روان شدن معاملات سهام شرکت در بورس و اصلاح ساختار مالی است. در پایان مجمع 180 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

#زشریف | جلسه مجمع عمومی کشف و صنعت شریف آباد در تهران ( خیابان شریعتی- پایین تر از حسینیه ارشاد-نبش خیابان شهید کوشا-کانون فرهنگی مفتح) در ساعت 14:30 روز چهارشنبه 24 فروردین 1401 برگزار میشود.

#مفاخر | جلسه مجمع عمومی توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در  تهران (خیابان مطهری- بعد از تقاطع مفتح- ساختمان شماره 153- شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی - سالن آمفی تئاتر) در ساعت 10 شنبه 27 فروردین 1401 برگزار میشود.

#دیران | جلسه مجمع عمومی ایران دارو در تهران (خیابان 16 آذر دانشگاه تهران ساختمان جدید دانشکده داروسازی سالن رازی) در ساعت 10:30 شنبه 20 فروردین 1401 برگزار میشود.

#کفپارس | جلسه مجمع عمومی فرآورده های نسوز پارس در یزد (شهرک صنعتی - بلوار کاج - 24 متری ششم بهارستان 27 شرکت فرآورده های نسوز پارس) در ساعت 10 دوشنبه 22 فروردین 1401 برگزار میشود.

  • 11
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید