بسته خبری اقتصادنیوز دوشنبه 23 اسفند 1400

از اولتیماتوم به روس ها تا تصمیم مهم خودرویی

کدخبر: ۴۸۲۶۰۱
اقتصادنیوز: هیات دولت در حالی سه مصوبه را به تایید رساند که وزیر صمت از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401 خبر داد.
از اولتیماتوم به روس ها تا تصمیم مهم خودرویی

به گزارش اقتصادنیوز ، در شرایطی که مذاکرات وین فعلا به وقفه روبه روست، سپاه پاسداران حمله به مواضع رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان عراق را تایید کرد. در بسته خبری اقتصادنیوز به مهمترین خبرهای اقتصادی و سیاسی اشاره شده است.

سود سهام عدالت متوفیان چه زمانی برای وراث واریز می شود؟

خبر خوش بانک مرکزی درباره افزایش وام قرض‌الحسنه

اخبار سیاسی | سپاه حمله موشکی به مواضع رژیم صهیونیستی را تایید کرد

مهمترین رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته نیز به شرح زیر بودند:

* سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد توقف مذاکرات گفت: به درخواست هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده بر جام اتحادیه اروپا تنفسی در وین اعلام شد. آنچه که الان می‌توانم بگویم این است که اراده همه برای بازگشت به گفتگو‌ها در وین است. البته این موضوع به مقدماتی نیاز دارد. وی افزود: مشخص نیست چه زمانی به مذاکرات برگردیم. ‌محمد مرندی، مشاور هیات مذاکره‌کننده ایران در وین نیز گفته است: هنوز متن توافق‌شده نهایی وجود ندارد. ما به خط پایان نزدیک شده‌ایم و ایالات متحده و سه کشور اروپایی باید تعلل‌کردن مانند بچه‌ها را کنار بگذارند. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا نوشت که واشنگتن با درخواست روسیه برای معاف شدن از تحریم ها برای اجرای برجام مخالف است و یک هفته به مسکو مهلت داده که این درخواست را پس بگیرد. در همین حال یک مقام ارشد آمریکایی گفته است: احتمال حرکت به سمت توافقی با ایران بدون حضور روسیه در صورت پافشاری کرملین بر خواسته هایش وجود دارد.

* نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای درباره رویکرد تیم مذاکره کننده کشورمان در مذاکرات وین تأکید کردند: در مذاکرات باید اخذ تضمین از طرف آمریکایی با جدیت پیگیری شود و رفع بخشی یا صرفاً روی کاغذ تحریم‌ها، تأمین‌کننده منافع ملی نیست. از تیم مذاکره کننده کشور می‌خواهیم که در مذاکرات جاری در وین خود را محدود به ضرب‌الاجل‌های ساختگی غرب ندانند. از هیئت مذاکره‌کننده می‌خواهیم اخذ تضمین کافی اقتصادی، فنی و سیاسی از طرف آمریکایی بابت عدم تکرار خروج غیرقانونی این کشور از توافق را با جدیت پیگیری کند. محمود عباس‌زاده، مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است: با توجه به بازگشت رئیس گروه مذاکره کننده ایران به تهران، ممکن است در روز‌های آینده نشستی با وزیر خارجه و علی باقری داشته باشیم. توقف مذاکرات طبیعی است، مذاکره کنندگان باید در پایتخت‌ها حضور پیدا کنند تا تصمیم‌های سیاسی را در پایتخت‌ها بگیرند. ایستگاه پایانی مذاکرات همین تصمیم‌گیری‌های سیاسی است.

* خبرهای رسیده به نورنیوز حاکی است که ایران به صورت یک طرفه این گفتگوها را موقتا تعلیق کرده است. فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در حاشیه کنفرانس آنتالیا اعلام کرده بود که دور پنجم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار میشود. فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز چند روز پیش از احتمال برگزاری دور پنجم مذاکرات با ایران خبر داده بود. ایران تاکنون زمان مشخصی را برای پیگیری گفتگوها با عربستان سعودی اعلام نکرده اما خبرهای غیر رسمی حاکی از این بود که برای برگزاری دور پنجم گفتگوها میان ایران و عربستان سعودی در روز چهارشنبه هفته جاری توافق شده است.

* بلومبرگ گزارش داد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیروز یکشنبه 22 اسفند برای گفت‌وگو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود درباره ایران عازم مسکو شد.

* سپاه پاسداران با تایید حمله موشکی بامداد یکشنبه به برخی امکان سری رژیم صهیونیستی در اقلیم کردستان به رژیم صهیونیستی هشدار داد.

اخبار اقتصادی | سه مصوبه هیات دولت

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

* رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از آزاد شدن واردات خودرو به کشور از اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱ خبر داد. پیش تر مجلس با تایید شورای نگهبان از واردات خودرو به کشور از سال آینده خبر داده بود. همچنین : از اواسط سال آینده به تدریج قرعه کشی حذف می‌شود.

* قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: در وزارت جهاد و کشاورزی برنامه ریزی شد که تا سال ۱۴۰۴، ۲۰ درصد محصولات کشاورزی به سمت کشت قراردادی برود.

* حجت اله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بخشنامه دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ که ۱۹ اسفند ماه در شورای عالی کار به تصویب رسید را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه دستمزد روزانه کارگران حداقلی بگیر ۱۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان و سایر سطوح مزدی ۱۷۱ هزار و ۷۲۲ تومان تعیین شد. همچنین برای کارگرانی که از ۱۴۰۱ یک سال از سابقه آنها گذشته باشد، روزانه ۷ هزار تومان به عنوان سنوات به آنها پرداخت میشود.

* در جلسه هیات دولت به ریاست ابراهیم رییسی، رئیس جمهور، آیین‌نامه اجرایی مربوط به اوراق مالی اصلاح شد. اعضای هیئت دولت همچنین با تمدید مهلت اجرای مصوبات مربوط به واگذاری مجموعه‌های ورزشی شهدای گمنام و زنده یاد ناصر حجازی به شرکت های فرهنگی - ورزشی «پرسپولیس» و «استقلال» موافقت کردند. همچینین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به فهرست سازمان های توسعه ای اضافه شد.

اخبار بنگاه ها | کنتورسازی از بورس اخراج شد و به فرابورس رفت

مهمترین رویدادهای مربوط به بنگاه ها در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

#جم  | با توجه به تغییرات به وجود آمده در ترکیب هئیت مدیره سهامداران عمده پتروشیمی جم؛ این موضوع تا کنون تعیین تکلیف نشده، ولیکن پیگیریها و مکاتبات لازم در این خصوص صورت پذیرفته و امید می رود که در اسرع وقت این موضوع نهایی شود.

#امین | تامین سرمایه امین از پذیرش تعهد بازارگردانی اوراق اجاره سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری(سهامی عام) با سررسید 4 ساله از تاریخ انتشار (23 اسفند امسال) خبر داد.

#کیسون  | کیسون از تکمیل عملیات اجرایی ساختمان و نصب و پیش‌راه‌اندازی پروژه متانول دنا به ارزش 835.8 میلیارد تومان خبر داد.

#کیمیا | معدنی کیمیای زنجان گستران از دریافت یک فقره پروانه اکتشاف(مقدماتی) برای محدوده های معدنی خراسان جنوبی خبر داد.

#بکاب | با پیگیری مدیریت شرکت و پرداخت بدهی تسهیلات بانک صادرات توسط شرکت گسترش صنایع پیام طرح دعوی علیه این شرکت (صنایع جوشکاب یزد) به عنوان ضامن و همچنین رفع توقیف از موجودی و ماشین آلات صورت پذیرفت و پرونده بدهی احتمالی از این بابت مختومه شد.

#خفولا  | خدمات فنی فولاد یزد در نظر دارد 30.62 درصد سهام پالایش ارگ (سهامی خاص) خود را به صورت یکجا  واگذار کند.

#آکنتور | کنتورسازی ایران از بورس تهران لغو پذیرش و به بازار پایه فرابورس منتقل شد.

#وخاور | گزارش توجیهی هیئت مدیره بانک خاورمیانه به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 2500 میلیارد تومان به 3250 میلیارد تومان از محل سود انباشته به منظور  بهبود نسبت کفایت سرمایه و افزایش سقف فردی تسهیلات و تعهدات به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#خاهن | افزایش سرمایۀ آهنگری تراکتورسازی ایران از 910.2 میلیارد تومان به‌ 1441.8 میلیارد تومان ( از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#اتکای  #ساروج | بیمه اتکای ایرانیان در مجمع سالانه 20 تومان سود به ازای هر سهم ریال تقسیم کرد. همچنین بین المللی ساروج بوشهر در مجمع سالانه 185 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید