بسته خبری اقتصادنیوز 22 اسفند 1400

جلسه برجامی در مجلس /تجارت ایران 100 میلیارد دلاری می شود؟

کدخبر: ۴۸۲۴۴۶
اقتصادنیوز: مذاکرات وین در روزهای آینده از سرگرفته می شود اما گمانه زنی ها همچنان نشان از چالش هایی در شکل گیری توافق دارد.
جلسه برجامی در مجلس /تجارت ایران 100 میلیارد دلاری می شود؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در شرایطی که مذاکرات وین با وقفه روبه رو شده، امروز در مجلس قرار است درباره مذاکرات وین بحث شود. در ادامه مروری بر مهمترین خبرهای اقتصادی و سیاسی چند ساعت گذشته شده است.

اخبار سیاسی | جلسه امروز مجلس برای مذاکرات وین 

* بیانیه کشورهای فرانسه، انگیس و آلمان درباره توافق هسته ای نشان از این دارد که آنان تاکید دارند: توافق بر سر مسئله هسته ای ایران همچنان گزینه روی میز است‌ و باید هر چه سریع تر حاصل شود. خروج احتمالی مذاکرات وین از مسیر اصلی خود می تواند به فروپاشی توافق نامه هسته ای ایران منجر شود. هیچ کس نباید برای بهره برداری از این مذاکرات برای به دست آوردن ضمانت هایی که ربطی به این توافق نامه ندارد،‌ تلاش کند.  در این بیانیه آمده است: درک ما این است که ایران و آمریکا برای حل و فصل مسائل نهایی دوجانبه سخت کار کرده‌اند و از این رو آماده هستیم تا این توافق را در حال حاضر منعقد کنیم.هیچ کس نباید به دنبال سوء استفاده از مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای کسب تضمین‌هایی باشد که جدا از برجام هستند.

* امروز یکشنبه، جلسه غیرعلنی با حضور محمد اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی در مجلس تشکیل می‎شود. موضوع این جلسه مذاکرات هسته ‎ای است و علاوه بر گزارش اسلامی، تعدادی از نمایندگان نیز به بیان نظرات خود می ‎پردازند.

* فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در کنفرانس آنتالیا اعلام کرد دور چهارم گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی روز چهارشنبه در بغداد برگزار خواهد شد. همچنین وزارت خارجه قطر خبر داده محمد بن عبدالرحمن و حسین امیرعبداللهیان درباره تحولات منطقه‌ و همچنین تحولات درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند. وال استریت ژورنال مدعی شد: تماس وزارت خارجه قطر با ایران بنا بر گزارش ها، قطر در این کانال ارتباطی نقشی را ایفا کرده است تا آزادی زندانیان امریکایی دو تابعیتی در ایران را تضمین کند.

اخبار اقتصادی | تجارت ایران تا پایان سال 100 میلیارد دلار می شود؟

* محمد لاهوتی؛ رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفته است: پیش‌بینی می‌شود که ارزش تجارت خارجی ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

* مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفته است: رئیس‌کل بانک مرکزی از چند ماه پیش و حتی در مصاحبه با خبرنگاران تاکید کرد بانک‌ها حق ندارند مبلغی از ‎تسهیلات را بلوکه کنند. هر بانکی که به قوانین ابلاغ شده بی‌توجهی کند و آن را رعایت نکند به هیات انتظامی بانک مرکزی معرفی می‌شود و با ‌متخلفان برخورد خواهد شد. 

* سود بازار بین بانکی با کاهش 5 صدم درصدی به رقم 20.25 درصد رسید.

* هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفته است: اعضای شورا در حال بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ هستند و تلاش داریم تا اواسط این هفته، لایحه بودجه به مجلس ارسال شود.

اخبار بنگاه ها | درخواست خودروساز بورسی از بورس کالا

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  در نشست خبری روز گذشته گفته است: یکی از خودروسازان درخواست جدی خود را برای عرضه خودرو در بورس کالا ارایه کرده و این موضوع در هیئت پذیرش بررسی خواهد شد و اگر شرایط لازم را داشته باشد عرضه خودرو در بورس کالا و در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

#تنوین | تامین سرمایه نوین از پذیرش تعهد پذیره نویسی اوراق مرابحه عام دولت اراد 103 به مبلغ 1500 میلیارد تومان ، 56 ماهه با نرخ سود 18 درصد سالانه و شناسایی درآمد تعهد پذیره نویسی 1.587 میلیارد ریال که طی 56 ماه خبر داد.

#ونوین | بیمه نوین از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع مزایده واگذاری سهام شرکت کارگزاری بانک اقتصادنوین و واگذاری 19.998.000 سهم معادل 39/996 درصد از سهام شرکت کارگزاری بانک اقتصادنوین خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه، عدم ارائه پیشنهاد از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی عنوان شد.

#سپ  #سامان |  پرداخت الکترونیک سامان کیش از خرید ششدانگ عرصه و اعیان یک قطعه زمین با بنای احداثی با کاربری اداری و تجاری به همراه جمیع متعلقات و منضمات در تهران (خیابان ولیعصر نرسیده به پارک وی، نبش خیابان ترکش دوز(ساختمان جام جم)،پلاک 2) به ارزش 385 میلیارد تومان خبر داد. فروش این ساختمان بانک سامان بود. بانک سامان هم در اطلاعیه ای اعلام کرده بود: فروش املاک تخلیه و متصرفدار بانک سامان در دستور کار است. بانک سامان در راستای خرید برج سامان جهت متمرکز نمودن ادارت مرکزی خود، اقدام به فروش ساختمان مرکزی خود ( در تهران، خیابان ولیعصر نرسیده به پارک وی) به شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش نمود. ملک مزبور جز اموال مازاد بانک نیست، لذا مشمول دستور العمل ابلاغی بانک مرکزی مبنی بر برگذاری مزایده جهت اموال مازاد نمی شود. فروش فوق براساس گزارش کارشناسی به مبلغ 385 میلیارد تومان ،که پنجاه درصد ثمن معامله در هنگام امضائ معامله و 50درصد مابقی طی چهارفقره چک با فواصل سه ماهه تا پایان سال 1401 پرداخت شود، صورت گرفت.

# شبندر | بانک رفاه کارگران به دنبال فروش بلوک 30 درصدی پالایش نفت بندر عباس با قیمت هر سهم 1064 تومان در روز 30 فروردین سال آینده است.

#شمواد | تهیه مواد اولیه الیاف مصنوعی گفته است که شرکت آمادگی دارد که از تابلو نارنجی به تابلو زرد ارتقا پیدا کند. مکاتباتی هم با سازمان برای احراز شرایط  برای این انتقال انجام شده است.

#کلر  | کلر پارس اعلام کرد: افزایش سرمایه مذکور انجام خواهد شدلذا باتوجه به شرایط موجود انجام آن تا مجمع عمومی عادی سال مالی 1400 امکانپذیر نیست.

#جوین | کشت و صنعت جوین اعلام کرد: با توجه به مقایسه کیفیت و نرخ محصولات بذری مذکور نسبت به محصولات مشابه خارجی آن و نظر به افزایش مقدار و نرخ فروش و بارندگی های خوب استان های مرکز فروش پیش بینی می گردد در سال مالی منتهی به 1401/04/31 مبلغ فروش بالغ بر 67 میلیارد تومان شود که درصد افزایش آن نسبت به سال مالی قبل حدود 340 درصد خواهد بود.

#فجوش | جوش و اکسیژن ایران از اخذ امتیاز کاربری مسکونی برای زمین کارخانه ,اخذ مجوز 22هزارمتر اعیان صنعتی ,اخذ امتیاز تجاری برای یکی از زمینهای کارخانه ,یقینا اخذ مجوزهای موجود در تداوم فعالیت شرکت خبر داد.

#شاملا | معدنی املاح ایران از فروش چهار دستگاه آپارتمان با کاربری اداری با متراژ کل 967 متر مربع واقع در خیابان میرزای شیرازی، کوچه شهدا پلاک 15 طبقه اول و دوم و پنجم و ششم متعلق به شرکت معدنی املاح ایران از طریق مزایده عمومی  و شناسایی 78 میلیارد تومان سود  فروش دارایی ها خبر داد.

#لازما | کارخانه های صنعتی آزمایش در خصوص تغییر طبقه بندی از تابلوی زرد به تابلوی پایه نارنجی انتقال یافت.

#خاور  #وپارس | ایران خودرو دیزل از توافق با بانک پارسیان در خصوص تعیین تکلیف دیون عغیرجاری این شرکت در یک توافق 5 بنی خبر داد. مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام ایران خودرو دیزل (خاورح1) تا 23 فروردین سال 1401 تمدید شد. 

#دکپسول | تولید ژلاتین کپسول ایران اعلام کرد: با توجه به افزایش نرخ مواد اولیه و دستمزد و سربار و نرخ ارز در سال 1401 ، نرخ فروش هر عدد کپسول تولیدی به میزان 41درصد افزایش داشت.

#غشصفها | شیر پاستوریزه پگاه اصفهان اعلام کرد: توسعه فروش محصولات پودری با توجه به حجم 25 درصدی فروش محصولات BTOB در حال حاضر امکان افزایش فروش این گروه تا میزان 35 درصدی را فراهم خواهد کرد و تاثیر آن بر میزان دریافت شیرخام و سود شرکت در سال های بهره برداری مثبت و موثر خواهد بود. پیش بینی شرکت در سال 1401 افزایش فروش به میزان وزنی حداقل 4،500 تن در سال با توجه به روزهای فعالیت کارخانه خط دوم و از نظر ریالی بالغ بر 270 میلیارد تومان در سال برآورد میشود.

#خشرق | الکترونیک خودرو شرق از دریافت مجوز تغییر   14 درصد در نرخ فروش محصولات خبر داد.

#مداران | ایران مداران پیرو درخواست بانک رفاه کارگران و بنا به تصمیم هیئت مدیره شرکت مقرر شد خدمات نرم افزار کاربردی که تا کنون به بانک رفاه کارگران ارائه می شد از ابتدای سال 1401 در قالب یک شرکت مستقل به آن بانک ارائه شود. لذا شرکت جدیدی بنام "دانش بنیان رفاه پردیس" که 30 درصد از سهام آن به شرکت داده پردازی ایران، 55 درصد آن به شرکت آینده سازان رفاه پردیس و 15 درصد آن به شرکت توسعه سرمایه رفاه تعلق دارد، تشکیل گردید. شرکت داده پردازی ایران مبلغ 48.5 میلیارد تومان از ارزش سهام خود را از محل آورده غیر نقدی تامین کرد.

#دریشمک | تولید و صادرات ریشمک در خصوص اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات مدیره افزایش سرمایه اعلام کرد: گزارش مزبور لغو شد.

#بموتو | موتوژن درباره اهم نکات مطرح شده در مجمع سالانه اعلام کرد: افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت طبقه زمین با هدف اصلاح ساختار مالی معادل 1379.5 میلیارد تومان (۲۰۰۰ درصد سرمایه فعلی)  انجام می پذیرد. شرکت تاکنون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نداشته است. ریاست مجمع معتقد بود، با توجه به تورم موجود، این افزایش سرمایه دیر انجام شد چرا که سرمایه فعلی شرکت کافی نبود. افزایش سرمایه دیگری را نیز در جهت انجام طرح های توسعه و توسعه زیرساخت ها و دستگاه‌های تولیدی در دستور کار خود قرار دهد. مقرر شد این افزایش سرمایه پیش از مجمع عادی سالیانه سال ۱۴۰۱ به ثبت برسد. در پایان این جلسه، افزایش سرمایه ۲۰۰۰درصدی به تصویب مجمع رسید.

#وبهمن | جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری بهمن در تهران (بزرگراه فتح( جاده قدیم کرج) کیلومتر 16 سالن همایش شرکت بهمن موتور) در ساعت 10 پنج شنبه 25 فروردین 1401 برگزار میشود.

#سخاش | جلسه مجمع عمومی سیمان خاش با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان استاد مطهری بعد از تقاطع قائم مقام فراهانی شماره 334ساختمانIGI (شرکت بازرسی کالای تجاری )) در ساعت 11 روز یکشنبه 22 اسفند  برگزار می شود.

#فزرین | جلسه مجمع عمومی زرین معدن آسیا در تهران (خیابان ولیعصر ،بالاتر از خیابان جام جم نرسیده به چهارراه شهید چمران (پارک وی)مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش - سالن تلاش) در ساعت 14 چهارشنبه 17 فروردین 1401 برگزار میشود.

#ولپارس #سشمال  #سکرما | در مجمع سالانه پارس الکترونیک ۱۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد. سیمان شمال در مجمع ۸۸ تومان به ازای هر سهم تقسیم سود کرد. سیمان کرمان در مجمع ۱۹۳.۷ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید