بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 16 اسفند 1400

اما و اگرها بر سر احیای برجام /دستور ویژه برای بورس

کدخبر: ۴۸۱۲۹۸
اقتصادنیوز: طرف های مذاکره در معاهده برجام در گام های پایانی برای توافق هستند اما همچنان اختلافاتی وجود دارد.
اما و اگرها بر سر احیای برجام /دستور ویژه برای بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی طرف های سیاسی برای توافق احیای برجام به گام پایانی رسیده اند که علی باقری کنی، رئیس هیات مذاکره کننده ایران به تهران بازگشت و البته به زودی به وین بر می گردد.

اخبار سیاسی | باقری به تهران بازگشت اما زود به وین برمیگردد

* علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران مجددا برای رایزنی‌ با پایتخت در جریان مذاکرات، دیشب سفر کوتاهی به تهران داشت. البته تیم کارشناسی همچنان در وین حضور دارند.

* علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفته است: اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه را در دستور کار داریم. چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین بدلیل تاخیر واشینگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است. اولویت مذاکره‌کنندگان ایرانی حل و رفع موضوعات باقی‌مانده‌ای است که در ردیف خطوط قرمز محسوب می‌شوند. دسترسی سریع به توافق قوی نیازمند ارائه ابتکارهای جدید از سوی همه طرف‌هاست. انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات وین هم گفته است: زمان آن رسیده که در روزهای اینده برای پایان دادن به گفت‌وگوها تصمیمهای سیاسی گرفته شود

* سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: همکاری‌های جامع فنی بین ایران و آژانس به صورت چندمرحله‌ای توافق شد. به گفته اول سفر آقای گروسی در چارچوب توافقات فنی میان ایران و آژانس بود. رویکرد تعامل با آژانس کاملا فنی و به دور از فضای سیاسی خواهد بود. توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود و بستر زمانی برای آن تعریف شده است. به گفته خطیب زاده اگر طرف مقابل موضوع جدیدی را اضافه نکند. نقاط اختلافی باقی مانده در مذاکرات لغو تحریم‌ها از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است. اگر واشنگتن هرچه زودتر پاسخ مناسبی در مذاکرات بدهد این توافق انجام می شود. موضع چین از همان روزهای اول سازنده و موضع حمایتی از درخواست های ایران بوده است. تا روز اخر هم همین موضع را خواهیم داشت. موضع حاکمیت این است که بر اساس رفتار آمریکا تصمیم می گیریم و ملاک ما توافق خوب است. ما خبری درباره خروج روسیه نداریم و گمانه‌زنی رسانه‌ای است. روسیه عضو مسؤول برجام بوده است. 

* مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در نخستین روز برگزاری دور جدید نشست شورای حکام گفت که این سازمان مشتاقانه آماده پیگیری توافق صورت گرفته با سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص حل و فصل مسائل باقی‌مانده مورد اختلاف است. مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین گفته است: ما دائماً با ایران در گفت‌وگو برای به توافق رسیدن بر روی یک‌سری موضوعات هستیم. اما در نهایت تیم پادمانی ما مسائلی را که در برجام مورد توافق قرار گرفته و به امضا درآمده را در نظر می‌گیرند و بررسی می‌کنند. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی گفته است: با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردم. ما درباره موضوع ایمنی و امنیت هسته‌ای در اوکراین و همچنین سفر موفقیت‌آمیز روز شنبه او به ایران گفت‌وگو کردیم. همچنین وزرای امور خارجه آمریکا و رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در پایتخت لتونی با یکدیگر دیدار کرده و درباره موضوع ایران و جنگ اوکراین گفت‌وگو کردند.

* سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌ داشته است. مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و منتظر هستیم جمع‌بندی شود. اگر طرف آمریکایی به تعهدات عمل کند و شب اجرا عقب نشینی نکند، می‌توانیم یکی از پرونده‌های انسانی را ببندیم.

* سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است: عربستان یک کشور مهم در منطقه است. گفت وگوها در بغداد میان تهران و ریاض در چارچوب خوبی ادامه داشته است البته نتایج کم و محدود بوده است.  در دور پنجم گفت و گوها تلاش می‌کنیم که نتیجه حاصل کنیم. تاریخ مذاکرات قطعی نیست اما اراده قطعی برای برگزاری این مذاکرات وجود دارد.

اخبار اقتصادی | دستور رئیس جمهور برای بورس و فرابورس

* ابراهیم رئیسی در جلسه ستاد اقتصادی دولت گفته است: اقدامات منسجم‌تر و جدی‌تری در جهت حفظ منافع و سرمایه‌های مردم در بازار سهام (بورس و فرابورس) انجام شود. 

* در همین حال مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص حذف مالیات از سپرده های صندوق های با درآمد ثابت نزد بانک ها به عنوان اشخاص حقوقی گفت:  در این خصوص در مرحله رایزنی هستیم. اگرچه صندوق‌ها لزوماً نباید وجوه خود را در سپرده‌های بانکی نگهداری کنند، صندوق ها می توانند با استراتژی های مختلفی از ابزارهای مختلف استفاده نموده و حداقل منابع نقد خود را در سپرده بانکی نگهداری کنند. به هر حال در تلاش هستیم با توجه به قوانین مالیاتی، معافیت مالیاتی به نتیجه برسد و در این خصوص مجلس همکاری های لازم را با ما انجام داده است.

* حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی یاد شده، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، نباید از ۵ میلیون تومان کمتر باشد.

* کالاهای اساسی تخلیه شده در بنادر کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه پارسال ، رشدی ۲۷ درصدی داشت. میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ معادل ۲۴ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۲ تن بود که در قیاس با تخلیه ۱۹ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۳۵ تنی کالاهای اساسی در مدت مشابه پارسال ، رشد ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد.

* وزیر نفت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر از امضای بیش از ۴۵ قرارداد و تفاهم‌نامه به ارزش ۱۵.۶ میلیارد دلار در ۶ ماه نخست دولت سیزدهم خبر داده است.  در همین حال با بازگشایی بازارهای جهانی قیمت نفت برنت با جهش عجیب ۱۲ دلاری تا ۱۳۰ دلار هم افزایش یافت.

* با توجه به پیش‌بینی بانک مرکزی از وضعیت نقدینگی در بازار بین‌بانکی، موضع عملیاتی بانک مرکزی در این هفته توافق بازخرید بود. از این رو، این بانک به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید به مبلغ 90.3 همت اقدام کرد.

اخبار بنگاهها | شستا 400 همت سرمایه گذاری میکند

#وثنو | سرمایه گذاری ساختمانی نوین از آگهی مزایده عمومی فروش ملک خبر داد.

#ثامید | توسعه و عمران امید از مزایده فروش پروژه تجاری و مسکونی آتیه، شهران، دبستان، اهواز 937و1976و2209، تختی2 و امید1 خبر داد.

#حاسا  #فملی | آسیا سیر ارس از ابلاغ قرارداد شماره 3000156 شرکت ملی صنایع مس ایران با موضوع بارگیری و حمل ترکیبی کنسانتره مس از مبدا مجتمع مس سونگون به مقصد بندرعباس و مجتمع مس سرچشمه برای 3 دوره یک ساله از طریق راه آهن خبر داد.

#انرژی |  بورس انرژی ایران در نظر دارد در روز چهارشنبه 18 اسفند تابلوی معاملات قراردادهای آتی را با انجام معاملات نفتا و متانول راه اندازی کند که مشخصات قراردادهای مذکور از طریق سایت بورس انرژی ایران در دسترس می باشد. همچنین کارمزدهای معاملات قراردادهای آتی براساس بند 2 هفتصد و هفتاد و نهمین صورتجلسه هیات مدیره محترم سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین شد.

#شستا | علی رستمی ، مدیرعامل سرمایه گذاری تامین اجتماعی اعلام کرد: ۲۴ شرکت تابعه شستا آماده ورود به بازار سرمایه هستند. شستا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند.

#وپارس | بانک پارسیان در نظر دارد نسبت به فروش سهام خود در شرکت راهسازی و معدنی مبین از طریق مزایده اقدام کند.   بانک پارسیان در نظر دارد تعداد 1.9 میلیارد سهم معادل 99.99 درصد از کل سهام شرکت گروه داده پردازی پارسیان را یکجا و از طریق مزایده بصورت 50 درصد نقد و الباقی طی اقساط دو ساله به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار کند. این بانک همچنین در نظر دارد در نظر دارد نسبت به فروش سهام خود در شرکت سرمایه گذاری پارسیان از طریق مزایده اقدام کند. بانک پارسیان در نظر دارد تعداد 10 میلیارد سهم معادل 100 درصد از کل سهام شرکت گروه مالی پارسیان را از طریق مزایده بصورت 50 درصد نقد و الباقی طی اقساط دو ساله به بالاترین قیمت پیشنهادی واگذار کند.

#وهور #رمپنا  #کگل | توافق‌نامه ساخت و بهره‌برداری نیروگاه 546 مگاواتی سیکل ترکیبی گهران سیرجان از طریق کنسرسیوم شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور و مپنا با شرکت گهر انرژی سیرجان واقع در مجموعه معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان مبادله شد.

#خریخت | صنایع ریخته گری ایران اعلام کرد: افزایش نرخ محصولات ارسالی به ساپکو 15.84 درصد است که از یکم مهر لازم الجرا بود.

#زپارس | سیستم آبیاری بارانی (کلاسیک ثابت) اراضی مابین پارس 1 و 2 (پادار) متعلق به شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس تکمیل شد.

 #بورس | پیرو اطلاعیه منتشره مورخ 1400/07/19 با شماره پیگیری 804795 در خصوص رای کمیسیون ماده صد شهرداری بابت ساختمان سعادت آباد، با توجه به جلسات مختلف برگزار شده و پیگیری های به عمل آمده در خصوص تغییر کاربری طبقات ساختمان از تجاری به اداری، آخرین مکاتبات انجام شده در این خصوص به این شرح است: با توجه به اینکه مبلغ مطالبه شده از سوی شهرداری منطقه 2 در صورت های مالی میان دوره ای منتهی به 30 آذز 1400 این شرکت تحت سرفصل دارایی های ثابت مشهود افشا شد. لذا اثر سود و زیانی برای شرکت ندارد و با مشخص شدن مبلغ عوارض و کاهش حاصل از رای صادره، این موضوع باعث کاهش بهای تمام شده دارائیهای ثابت خواهد شد.

#کی_بی_سی | کی بی سی از انعقاد قرارداد واردات مواد اولیه با شرکت کیمیا گران امروز به 19.8 میلیارد تومان واردات مواد اولیه پارا آمینو فنول جهت شرکت خبر داد.

#ثعتما | گزارش توجیهی هیئت مدیره س.ساختمانی اعتماد گستر به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 14.1 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#شوینده | جلسه مجمع عمومی صنایع شوینده در تهران (کیلومتر 20 جاده دماوند، پارک فناوری پردیس، مجتمع تجاری سازی و فن‌بازار، برج مثلث شیشه‌ای) در ساعت 8 صبح 26 اسفند برگزار میشود.

#مرقام | جلسه مجمع عمومی ایران ارقام با دستورکار تصمیم گیری در خصوص شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت در تهران (خیابان شیخ بهایی جنوبی شهرک والفجر انتهای خیابان ایران شناسی ،خیابان نهم، پلاک 6، سازمان مدیریت صنعتی) در ساعت 10 روز چهارشنبه 17 فروردین 1401 برگزار میشود. مرقام همچنین از از برگزاری محدد مزایده فروش ملک خیابان مطهری در تهران خبر داد.

#وهور  | در خصوص انتقال داراییهای در جریان ساخت پروژه در دست احداث نیروگاه 14 مگاواتی جاسک به شرکت مولد نیروگاهی جاسک، اعلام شد: با توجه به روند تکمیل پروژه مزبور این شرکت تصمیم به تاسیس شرکتی به نام شرکت مولد نیروگاهی جاسک با درصد سهامداری100 درصدی اتخاذ نمود. به دنبال تاسیس شرکت مذکور کلیه مبالغ مندرج در دفاتر این شرکت به بهای تمام شده که در قالب کار در جریان ساخت ثبت شده بود به شرکت مزبور منتقل شد. از زمان انتقال دارایی های مذکور، شرکت مولد نیروگاهی جاسک در قالب شرکتی با شخصیت حقوقی مستقل، تحت کنترل کامل شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور، اقدامات لازم در خصوص تکمیل و راه اندازی نیروگاه فوق الذکر را به عمل آورد. مبلغ کل کار در جریان ساخت که به شرکت جدیدالتاسیس منتقل و افش شد، بالغ بر 337.8 میلیارد تومان است که از این بابت هیچگونه سود و زیانی در دفاتر شرکت مدیریت انرژی امید تابان هور شناسایی نشد.

#کیمیا | جلسه مجمع عمومی معدنی کیمیای زنجان گستران در تهران (خیابان ولیعصر ، بالاتر از خیابان جام جم نرسیده به چهار راه شهید چمران (پارک وی) مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش _سالن تلاش) در ساعت 10 یکشنبه 7 فروردین سال 1401 برگزار میشود.

#بهپاک | جلسه مجمع عمومی صنعتی بهپاک در تهران (خیابان مطهری بعد از چهار راه قائم مقام فراهانی پلاک 334شرکت بین المللی بازرسی کالای تجاری (IGI)) در ساعت 8 صبح پنج شنبه 26 اسفند برگزار میشود.

#قشرین | محمع عادی فوق العاده صنعتی و کشاورزی شیرین خراسان درحالی برگزار شد که گفته شده، قرارداد فی مابین بازارگردان قشرین ملغی و این شرکت در حال بررسی، انعقاد قرارداد و همکاری با بازارگردانی با توان مالی بیشتر است

  • 00
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید