بسته خبری اقتصادنیوز پنج شنبه 18 اسفند 1400

در انتظار توافق احیای برجام /تصمیم مهم برای بورس

کدخبر: ۴۸۱۷۶۶
اقتصادنیوز: مذاکرات برجام منتظر تصمیم سیاسی کشورهای مذاکره کننده خاصه آمریکا است.
در انتظار توافق احیای برجام /تصمیم مهم برای بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، درحالی که برخی گمانه زنی ها حکایت از توافق نهایی در وین دارد که به نظر می رسد اروپایی ها خواسته های مسکو را درجا رد کرده اند.

اخبار سیاسی | خواسته های مسکو درجا زد؟

* برخلاف برخی گمانه زنی های رسانه های غربی، گفتگو درباره موضوعات باقیمانده ادامه دارد و متن توافق نهایی نشده است. نهایی شدن توافق منوط به این است که واشنگتن تصمیم سیاسی خود‌ را در حوزه مربوط به رفع تحریم ها بگیرد و از طولانی کردن روند گفتگوها پرهیز کند. کاخ سفید گفته است: همچنان با شرکای خود از جمله روسیه در زمینه توافق هسته ای ایران همکاری می کند. آمریکا و روسیه در سطح توافق هسته ای ایران هدف مشترکی دارند.  حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفته است: احیای برجام به ایستگاه نهایی رسید و توافق ایران و کشورهای طرف مذاکره در وین روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده اعلام می شود

* اولیانوف، نماینده روسیه در وین گفته است: ایران طی ماه‌های گذشته در توسعه برنامه هسته‌ای خویشتن‌داری نشان داده است. این مسئله به وضوح عزم جدی تهران در رسیدن به توافق بر سر احیای برجام را نشان می‌دهد. سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است: آمریکا و روسیه درباره برجام با یکدیگر همکاری دارند. مذاکرات وین صرفا درباره توافق هسته ای ایران است. ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی در جلسه کمیته روابط خارجی سنا گفته است: روسیه به دنبال کسب منافع بیشتر از مشارکت خود در تلاش برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران است اما موفق نخواهد شد. نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین گفته است: مخالفان برجام چه در ایالات متحده و چه در ایران به طور هماهنگ (که بسیار تکان دهنده است) با این ادعا که روسیه بر مذاکرات وین تسلط دارد، اطلاعات نادرست منتشر می کنند.  این بی‌پایه و اساس است. خبرنگار وال استریت ژورنال هم اعلام کرد: اولیانوف درخواست اخذ تضمین گسترده در مذاکرات وین را تحویل اتحادیه اروپا داد. خواسته‌ی مسکو درجا رد شد.  مقامات غربی می‌گویند احیای برجام بدون حمایت روسیه دشوار می‌شود، چراکه تصمیمات کمیسیون مشترک نیاز به اتفاق نظر دارد.

* یک پیش تر یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات وین در مورد روند مذاکرات وین گفته بود: مذاکرات وین معطل تصمیم آمریکاست. انگلیس، فرانسه و آلمان هم قبلا در بیانیه‌ای مدعی شده‌اند طرف‌ها به نهایی کردن توافق در مذاکرات وین بسیار نزدیک هستند.این کشورها بدون اشاره به اقداماتی که لازم است غربی‌ها انجام دهند از ایران خواسته‌اند با انجام پاره‌ای اقدامات برای «اجرای مجدد» برجام آماده شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه طی دیداری در پاریس درباره مذاکرات برجامی وین و گام‌های بعدی در قبال روسیه رایزنی کردند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن و ماکرون در این دیدار بر سر هماهنگی نزدیک در ارتباط با ایران و تلاش برای دستیابی به توافق احیای برجام در وین، توافق کردند.

* محمد رضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین در نشست شورای حکام با موضوع راستی آزمایی و نظارت بر اجرای برجام در ایران: گزارش‌های آژانس جلوه‌ بارزی از سطح بی‌سابقه شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران است. ‌معاون نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خطاب به شورای حکام آژانس گفته است: آمریکا از بیانیه مشترک اخیر ایران و آژانس استقبال می‌کند. تعهدات مندرج در این بیانیه باید به اقدامات مشخص و تعهدات پایدار ایران بینجامد.

* سخنگوی‌ کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره تضمین‌خواهی ایران از آمریکا برای عدم‌ ترک‌ دوباره توافق در صورت بازگشت به آن، ابراز امیدواری کرد تمامی دولت‌های بعدی آمریکا، چه دموکرات وچه جمهوری‌خواه، به تاثیر «مهلک» خروج از توافق پی ببرند. 

اخبار اقتصادی | خبر مهم برای بورسی ها: دامنه نوسان به 10 درصد میرسد

* بنابر اعلام بانک مرکزی در ۱۱ماه نخست امسال، برای مصارف ارزی فعالان اقتصادی، ۱۰ میلیارد دلار ارز بیشتری در سامانه نیما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته عرضه شده است.

* مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است: طرح آزمایشی بازتوزیع یارانه بنزین، طرح مثبتی بوده و با موفقیت در سه جایگاه جزیره کیش به صورت آزمایشی اجرا شده و استمرار دارد. در حال انجام سوخت گیری با روشی متفاوت از سامانه هوشمند سوخت هستیم که سهمیه را به جای خودروها به اشخاص اختصاص می‌دهیم.

*وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: رهبران عربستان‌ و امارات‌ از گفت‌وگو با رئیس‌جمهور آمریکا در ارتباط با افزایش بهای سوخت خودداری کرده‌اند. این دو کشور می‌گویند تا زمانی که واشنگتن از آنها در یمن یا مناطق دیگر حمایت نکند، به کاهش قیمت نفت کمکی نمی‌کنند. تحریم‌های روسیه در واکنش به تهاجم این کشور به اوکراین باعث افزایش شدید بهای نفت و سوخت در کشورهای غربی شده‌ است.

* علیرضا خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس گفته است: دامنه نوسان به ١٠ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت. اعمال تغییرات تدریجی و به صورت فصلی است

اخبار بنگاه‌ها | سود سهام عدالت کی واریز میشود

* با پیگیری سازمان بورس و سپرده گذاری مرکزی 96 درصد از سد سهام عدالت از شرکت های سرمایه پذیر وصول شده و از امروز اطلاعات پرداخت سود به بانک ها جهت واریز سود به حساب سهامداران سهام عدالت ارسال میشود. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس: هفته بعد سود سهام عدالت حدود ۴۹ میلیون نفر به حسابشان واریز می‌شود.

#پخش | پخش البرز اعلام کرد: مبلغ 2.359 میلیارد ریال از ابتدای آبان ماه لغایت 18 اسفند ماه سال جاری از مطالبات این شرکت از دانشگاه های علوم پزشکی کشور از طریق انجام تهاتر مالیاتی تسویه شد که عمده تهاتر مالیاتی ، بابت تسویه مطالبات تامین کنندگان استفاده شد.

#دی | بانک دی در نظر دارد بلوک 32،88 درصد سهام سرمایه گذاری وبوعلی را به صورت یکجا و نقد در بازار اول با قیمت پایه 891تومان در روز یک شنبه مورخ 28 فروردین 1401 عرضه کند.

#وپاسار | بانک پاسارگاد در نظر دارد نسبت به عرضه سهام شرکت های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به میزان 3.54 درصد ،مپنا به میزان 5.56درصد ، بیمه پاسارگاد به میزان 19.99 درصد، ارزش آفرینان پاسارگاد به میزان 97.99 درصد اقدام کند.

#ونوین | بانک اقتصاد نوین از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع آگهی عرضه عمده سهام شرکت سرمایه گذاری اقتصاد نوین خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه: عدم ارائه پیشنهاد از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی بود.

#ثغرب | سرمایه گذرای مسکن شماغرب از مزایده فروش زمین فرهنگی آسمان و اخذ مجوز از گروه سرمایه گذاری مسکن- طرح و اخذ مصوبه هیات مدیره وکمیسیون معاملات خبر داد.

#تاپکیش | تجارت الکترونیک سامان کیش از انعقاد قرارداد مهم با موضوع فروش دستگاه کارتخوان و PIN-PAD با تجارت الکترونیک پارسیان خبر داد.

#ولیز |  لیزینگ ایران از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده  با موضوع نتیجه برگزاری مزایده یک واحد تملیکی واقع در شهرک غرب خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه: عدم ارائه پیشنهاد جهت شرکت در مزایده اعلام شد.

#ولصنم | لیزینگ صنعت و معدن از تعیین و دریافت مبلغ قطعی مربوط به اجرائیه رای قطعی دادگاه علیه بانک سپه بابت وجه ضمانتنامه شرکت محاسب ارقام خاورمیانه ، خسارت تاخیر تادیه دین و هزینه دادرسی به29.7 میلیارد تومان خبر داد.

#نیرو |  افزایش سرمایۀ نیرو سرمایه از 6.48 میلیارد تومان به 13.6 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#دفارا | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه داروسازی فارابی به میزان 94 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی نهایی شد.

#فخاس |  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه مجتمع فولاد خراسان به میزان 152 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی نهایی شد.

#لبوتان | پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه گروه صنعتی بوتان به میزان 256 درصد از محل سود انباشته نهایی شد.

#پیزد | افزایش سرمایۀ مجتمع صنایع لاستیک یزد از 51 میلیارد تومان به 204 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#ددام | گزارش توجیهی هیئت مدیره داروسازی زاگرس فارمد پارس به منظور پیشنهادافزایش سرمایه 115 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#غویتا | جلسه مجمع عمومی ویتانا در تهران (جنب درب غربی استادیوم آزادی هتل المپیک) در ساعت 14 شنبه 28 اسفند برگزار میشود.

#فتوسا | جلسه مجمع عمومی تولید و توسعه سرب روی ایرانیان در تهران (خ ولیعصر- بالاتر از خ جام جم- نرسیده به چهار راه شهید چمران(پارک وی)- مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش-سالن تلاش) در ساعت 10 روز چهارشنبه 17 فروردین سال 1401 برگزار میشود.

  • XLbtCDG7hGvl
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید