بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 18 اسفند 1400

توافق وین نزدیک است؟ / 8 افزایش سرمایه در راهند

کدخبر: ۴۸۱۵۸۴
اقتصادنیوز: امروز نمایندگان مجلس لایجه بودجه 1401 را به شورای نگهبان ارسال میکنند.
توافق وین نزدیک است؟ / 8 افزایش سرمایه در راهند

به گزارش اقتصادنیوز ، در شرایطی که طرف های مذاکره از نزدیک شدن به توافق خبر میدهند که امریکا گفته زمان برای احیای برجام بسیار اندک است.

اخبار سیاسی | فرانسه: توافق بسیار نزدیک است

مذاکرات وین پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک بین نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران سرانجام به پایان رسیده و اینک به تعبیر هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها زمان تصمیم‌گیری سیاسی فرا رسیده است. علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران قرار است صبح چهارشنبه به وین بازگردد.

 نمایندگی آمریکا در آژانس بین المللی اتمی در پیامی توییتری مدعی شده است: ایران به گسترش فعالیت های اتمی خود ادامه می دهد، از جمله غنی سازی اورانیوم فراتر از محدودیت های ذکر شده در برجام. با این وجود، کمی زمان کمی برای دیپلماسی باقی مانده تا ما را در مسیر جمعی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام قرار دهد

* انگلیس، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک در جلسه شورای حکام آژانس اتمی مدعی شده‌اند طرف‌ها به نهایی کردن توافق در مذاکرات وین بسیار نزدیک هستند. این سه کشور بدون اشاره به اقداماتی که لازم است کشورهای غربی در خصوص برجام انجام دهند از ایران خواسته‌اند با انجام پاره‌ای اقدامات برای «اجرای مجدد» توافق هسته‌ای مهیا شود. وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که توافق هسته‌ای ایران بسیار نزدیک است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است: روسیه به تلاش‌های خود برای توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهد.  سخنگوی کاخ سفید پیش تر گفته بود: اعمال تحریم‌ها بر روسیه به دلیل عملیات در اوکراین، هیچ ارتباطی به حضور روسیه در مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای ایران ندارد.

* به ادعای فایننشال تایمز، قطر به درخواست واشنگتن و تهران به عنوان یک واسطه عمل کرده و مذاکرات در پایتخت اتریش را تکمیل می‌کند تا بین دشمنان دیرینه اعتمادسازی کند. 

* آمریکا در جدیدترین گزارش موسوم به ارزیابی تهدید سالانه اذعان کرده است که فعالیت های ایران با هدف ساخت سلاح هسته ای نیست. 

* جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد ایالات متحده واردات نفت از روسیه را ممنوع می‌کند. آلمان و انگلیس هم با این تصمیم امریکا موافق بوده اند اما جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که کشورهای عضو این اتحادیه واردات انرژی از روسیه را ممنوع نمی‌کنند. رئیس‌جمهور روسیه دستور ممنوعیت صادرات برخی محصولات و مواد خام از روسیه تا پایان سال جاری میلادی را امضا کرد.

اخبار اقتصادی | امروز لایحه بودجه به شورای نگهبان میرود

* ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور اجلاسیه مجلس خبرگان گفته است: بودجه ۱۴۰۱ بدون کسری و با در نظر گرفتن رشد اقتصادی ۸ درصدی تنظیم شده است.

* علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: تا پایان سال شاهد افزایش دوبرابر شدن سود سهام عدالت و پرداخت آن به سهامداران خواهیم بود. این مبلغ از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.

* مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای بهبود قیمت صندوق پالایش و دارایکم، گفته است سازمان بورس در پی اصلاح اساسنامه صندوق‌های دولتی است.

* مجلس به دولت اجازه داد تا سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان از سهام و سهم‌الشرکه خود در شرکتهای دولتی را صرف افزایش سرمایه دولت در بانک‌های دولتی کند، بانک‌های مذکور موظفند سه برابر این افزایش سرمایه را به تسهیلات حمایت از تولید و اشتغال اختصاص دهند. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ از اول اسفندماه در صحن علنی مجلس آغاز شد و سرانجام پس از ۱۳ روز و ۲۸ جلسه که در برخی از روزها به صورت سه شیفت تا ساعت ۲۲ ادامه داشت، دیروز به پایان رسید. سخنگوی هیات‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این که شورای نگهبان به صورت غیررسمی در جریان مراحل تصمیم‌گیری و تصویب تبصره‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ قرار داشت، گفت: لایحه امروز- چهارشنبه - به صورت رسمی به شورای نگهبان تقدیم می‌شود.

اخبار بنگاه ها |  8 افزایش سرمایه جدید در راهند

* در دو روز نخست پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به ترتیب ۶۰ و ۶۸ میلیارد تومان از سهام این دو باشگاه فروخته شد.

#حفارس | حمل و نقل بین المللی خلیج فارس از شرکت در مزایده خبر داد. حمل گندم - برنج( کیسه ای و کانتینری) - شکر خام فله و کیسه ای - روغن خام- دانه های روغنی و سایرکالاهای تکلیفی شامل روغن آماده مصرف - قند و شکر و ... در داخل استان و حمل به سایر استانهای کشور بر اساس اعلام صاحب کالا  دنبال شد.

#ودی   #دماوند | بانک دی قصد دارد تعداد 3.6 میلیارد سهم معادل 65.76 درصد از  سهام تولید نیروی برق دماوند را  بطور عمده و نقد از طریق بازار دوم فرابورس ایران در روز یکشنبه مورخ 28 فروردین سال 1401 با قیمت پایه 5580.3 تومان عرضه کند.

#داسوه | با توجه به اتمام بازسازی خط تولیدآمپول سازی در داروسازی اسوه، خط مذکور از ابتدای سال 1401 به بهره برداری و تولید عملیاتی خواهد رسید و تولید ، فروش محصولات متاثر از ان در گزارش تفسیری سال 1401 نیز پیش بینی و لحاظ شد.

#کگل | صنعتی و معدنی گل گهر از قرارداد بلوک دوم و سوم نیروگاه شرکت فرعی گهر انرژی خبر داد.

#تاپیکو | افزایش سرمایه 25 درصدی  نفت و گاز پتروشیمی تامین از محل  مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت.

#مادیرا | مجوز افزایش سرمایه 73 درصدی مادیران از محل سود مطالبات حال شده سهامداران و اورده نقدی صادر شد.

#صبا | مجوز افزایش سرمایه 67 درصدی سرمایه گذاری صبا تامین از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد.

#لابسا |  افزایش سرمایۀ آبسال از 36 میلیارد تومان به 80 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#دبالک | افزایش سرمایۀ شرکت از 37 میلیارد تومان به 52 میلیاردتومان ( از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#فجوش | جوش و اکسیژن ایران خبر داد این شرکت در نظر دارد که به میزان 20283 درصد از ناحیه مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در راستای خروج از ماده 141 نهایی شد.

#خاور | افزایش سرمایهُ ایران خودرو دیزل از 3636 میلیارد تومان به‌ 8636 میلیارد تومان  ( از محل مطالبات و آورده نقدی) ، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 23 اسفند امسال تا 23 فروردین 1401 اعلام شد.

#پارتا |  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه مجتمع صنعتی آرتاویل تایر به میزان 114 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها نهایی شد.

#وصنا | جلسه مجمع عمومی گروه صنایع بهشهر ایران در ساعت 09:00 روز شنبه مورخ 1400/12/28 در تهران (خیابان ولیعصر روبروی پارک ملت کوچه شهید حق شناس(شناسا) پلاک ۱۰) در ساعت 9 صبح 28 اسفند برگزار میشود.

  • 123
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید