بسته خبری اقتصادنیوز سه شنبه 24 اسفند 1400

مذاکرات وین به خط پایان نزدیک می شود /نقدینگی چقدر شد؟

کدخبر: ۴۸۲۸۵۵
اقتصادنیوز: رفت و آمدها و اظهارنظرها گویای این است که هم ایران و هم طرف غربی به این نتیجه رسیده اند که مذاکرات به خط پایان نزدیک شده است.
مذاکرات وین به خط پایان نزدیک می شود /نقدینگی چقدر شد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، در شرایطی که هنوز مذاکرات وین پس از وقفه اعلامی از سرگرفته نشده است، به نظر می رسد طرفین نسبت به اینکه به خط پایان مذاکرات احیای برجام رسیده اند، به یک تفاهم جمعی رسیده اند.

اخبار سیاسی | امروز عبداللهیان به مسکو می رود

مهمترین رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته به شرح زیرهستند:

* سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری از سفر امروز (سه‌شنبه) وزیر امور خارجه ایران به روسیه خبر داد. به گفته خطیب زاده، رویکرد روسیه و چین تا امروز رویکرد سازنده‎ای بوده است و مقامات روس اعلام کردند که مانع یک توافق خوب نمی‌شوند. خطیب‌زاده همچنین تاکید کرده، هیچ تغییری در متن اولیه برجام اتفاق نخواهد افتاد. در همین حال علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشته است: تا زمان دستیابی به «توافق قوی» در مذاکرات وین باقی خواهیم ماند. وزارت امور خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای درباره اتهام‌زنی‌ها به مسکو در خصوص مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه  ایران تأکید کرد که این مذاکرات احیای برجام بدون تعویق و طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت. همچنین وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص پایان رسیدن مذاکرات در وین گفته است: فکر می کنم به یک توافق نزدیک هستیم و می خواهیم همه طرف ها از جمله روسیه از خود جدیت نشان دهند.  وزارت خارجه امریکا نیز اعلام کرده، به خط پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم. به ادعای ند پرایس، دشوارترین مسایل باقی مانده‌اند. نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین در صفحه توئیتر خود نیز نوشت: در پرتو گمانه‌زنی‌های بی‌پایان، لازم به یادآوری است پایان مذاکرات وین- که بسیار نزدیک است- تنها به روسیه بستگی ندارد. تعدادی دیگر از اعضا سوالاتی را مطرح کردند که باید برای نهایی کردن توافق بر سر بازگرداندن برجام به آنها پرداخت.

* همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر طی کنفرانسی مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود در مسکو اعلام کرد درخصوص مسائل منطقه‌ای از جمله مذاکرات وین صحبت شده است. همچنین در تماس تلفنی بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، طرفین در خصوص روابط دوجانبه و گسترش همکاری‌های فیمابین گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان در این گفت و گو گفته است: روند مذاکرات وین متوقف نشده بلکه در هماهنگی با هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، وقفه ای کوتاه در مسیر مذاکرات ایجاد شده است. همچنین امانوئل مکرون در گفت وگوی تلفنی با ولادیمیر  پوتین از او خواست در مورد ضمانت و تسهیل دستیابی به توافق در مذاکرات وین همکاری کند.

* در خبر دیگری، وزارت اطلاعات از انهدام اعضای یک شبکه جاسوسی که قصد خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای فردو را داشتند، خبر داد. همچنین شبکه خبری المیادین به نقل از منابع خبری گزارش داد تمامی سایتهای وزارتخانه‌های دولتی در رژیم صهیونیستی دچار اختلال شده است و وزرای این رژیم نیز نمی‌توانند این سایت‌ها را باز کنند. این رسانه‌ها همچنین گفتند که علت این اختلال در این برهه زمانی مشخص نیست. همچنین وبگاه «کریدل» به نقل از منابع امنیتی نوشت که حمله موشکی به مقر موساد در اقلیم کردستان عراق سه کشته و ۱۱ زخمی داشته است که همگی از عوامل رژیم صهیونیستی بوده اند. دو تن از افراد کشته شده، از افسران رده بالای رژیم صهیونیستی به حساب می‌آمدند.

اخبار اقتصادی | نقدینگی چقدر شد؟

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته به شرح زیرهستند:

*  نقدینگی تا پایان دی‌ماه به ۴۵۰۱ همت رسید. بانک مرکزی در گزارش جدید خود نوشته است: تولید ناخالص داخلی کشور  با احتساب نفت و بدون احتساب نفت در نه ماهه سال جاری به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب از افزایش ۴.۱ و ۳.۴ درصدی برخوردار بود. بر اساس محاسبات مقدماتی اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۵) در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۵۱۰.۲ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سه ماهه سوم سال ۱۳۹۹، رشد ۵.۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین رشد اقتصادی بدون نفت طی دوره مذکور معادل ۵.۸ درصد بود. بدهی خارجی ایران در پایان دی امسال، ‌به رقم ۸ میلیارد و ۴۷۳ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۷ درصد کم شد.

* موسسه انگلیسی آرگوس در خصوص ارائه دهنده آمار بازار انرژی گزارش داد: ایران در ماه فوریه 2 میلیون 540 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده است که نسبت به ماه پیش از آن روزانه 40 هزار بشکه بیشتر است. ایران و لیبی، اعضای اوپک که از قرارداد کاهش تولید معاف هستند، در ماه فوریه تولید خود را در مجموع ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند که افزایش ایران ۴۰ هزار بشکه و لیبی ۱۳۰ هزار بشکه در روز از این میزان را به خود اختصاص دادند.

* رضا فاطمی امین، وزیر صمت در برنامه نگاه یک از 4 اتفاق مهم در بازار خودرو خبر داده است. نخست اینکه، واردات ۱۰۰ هزار خودرو در سال آینده از اردیبهشت آغاز میشود. دوم اینکه قیمت تمام شده دو خودروساز ایرانی تا 15 درصد کاهش می یابد. سوم اینکه،  برنامه واگذاری دو خودروساز در دستور کار است. چهارم اینکه ایران‌خودرو در سال آینده خودروهای ۴۰۵ و سمند و سایپا هم تیبا را از رده خارج خواهند کرد و سه خودروی جدید در دستور کار است. با این وجود معلوم نیست که دولت در سال آینده چگونه میخواهد تولید خودرو را 1.5 برابر بیشتر از سال آینده کند.

* احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در گفت و گویی گفته است:  پس از دستور رئیس جمهوری، آمارها نشان می‌دهد در پنج ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد انبارهای سازمان اموال تملیکی خالی شده است.

* رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور گفته است: نظام تعرفه‌ای در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات (ict) نیاز به بازنگری جدی دارد. سال ۱۴۰۰ برای این کار محدودیت قانونی داشتیم، اما در سال آینده، فضا برای اصلاح تعرفه ‎ها به شکل مناسب فراهم است.

* همچنین همایون حایری، معاون امور برق و انرژی وزارت نیرو گفته است: افزایش تعرفه برق به صورت پلکانی و برای مشترکان پرمصرف اعمال شده است. ۸۰ درصد مشترکان در تابستان و ۷۰ درصد در زمستان جزو مشترکان کم مصرف هستند و از یارانه استفاده می‌کنند. گرچه تعرفه‌ها برای پرمصرف‌ها پلکانی افزایش خواهد یافت اما همچنان از یارانه برق استفاده خواهند کرد.

* بانک مرکزی نسخه اصلاحی «دستورالعمل تأیید صلاحیت و عزل یا هرگونه تغییر مدیران ارشد و اعضای کمیته‌های ریسک، حسابرسی داخلی و رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) مؤسسات اعتباری» را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد.

* رضا سالمی، مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران گفته است: تخصیص ارز (دلار) ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی تا پایان ماه رمضان ادامه دارد.

اخبار بنگاه ها | افزایش سرمایه هایی که انجام شد

* سقف خرید سهام استقلال و پرسپولیس به ترتیب به ۱۰۳ هزار سهم و ۸۸ هزار و ۵۰۰ سهم افزایش پیدا کرد.

*  تامین سرمایه خلیج فارس در بازار پایه فرابورس ایران با نماد #تفارس روز 23 اسفند درج نماد شد.

دیگر رویدادهای مهم بنگاه ها هم در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

#سبزوا | سیمان سبزوار از خرید 40 درصد سهام شرکت گهر کاوان قاف (سهامی خاص) توسط شرکت سنجش سهام سیمان سبزوار خبر داد. با ورود به حوزه فعالیت های معدنی جدید از محل تهاتر املاک مازاد با توجه به بهای تمام شده املاک تهاتر شده مبلغ 8.7 میلیارد تومان سود عملیاتی عاید شرکت سنجش سهام شد. این شرکت همچنین از تمدید گواهی معافیت ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم برای مدت 10 سال دیگر از تاریخ 13971101 الی 14071030 و مالیات با نرخ صفر خبر داد.

#فزرین | زرین معدن آسیا از دریافت یک فقره پروانه اکتشاف (مقدماتی) خبر داد.

#وملل | موسسه اعتباری ملل اعلام کرد: مزایده در تاریخ 1400/12/18 برگزار و پس از بازگشایی پاکات پیشنهادات دریافتی , 3 فقره از املاک منتشر شده در آگهی برگزاری مزایده اعم از تجاری , مسکونی , اداری با توجه به آیین نامه کمیسیون معاملات به برندگان واگذار خواهد شد. در خصوص سهام سه شرکت گروه توسعه اقتصاد ملل، سهامی فرش ایران و تامین سرمایه نوین هیچ گونه پیشنهادی دریافت نشده است. بهای تمام شده املاک مذکور جمعا به مبلغ 39،799 میلیون ریال و سود حاصل از این معاملات مبلغ 98،595 میلیون ریال در دفاتر موسسه ثبت شد.

#قجام  | فرآورده های غذایی و قند تربت جام از برگزاری مزایده بابت فروش برخی ماشین الات و ضایعات فلزی و غیر فلزی مازاد بر نیاز خبر داد.

#ثپردیس | سرمایه گذاری مسکن پردیس از تهیه مصالح و اجرای سفت کاری بلوک A پروژه مسکونی باران 1 واقع در فاز 3 شهرجدید پردیس خبر داد.

#ونیکی | سمایه گذاری ملی ایران از توثیق یا فک رهن دارایی ها خبر داد. دارایی وثیقه شده، سهام شرکت ملی صنایع مس ایران مجموعا به تعداد 1،682،175،926 سهم - سهام سرمایه گذاری غدیر به تعداد 374،394،642 سهم است.

#شلرد | کود شیمیایی اوره لردگان اعلام کرد: در انتهای هفته گذشته 19 اسفند یکی از تجهیزات شرکت با نقص فنی در بخش عایق حرارتی داخلی مواجه شده و به ناچار دچار توقف تولید شد. تاکنون حمل محصولات به بنادر جنوبی و همچنین فروش و صادرات محصول کماکان ادامه داشته و شرکت در حال تحویل سهمیه داخلی به وزارت جهاد کشاورزی در قالب محصول کیسه شده و همچنین برگزاری مناقصه صادراتی است. عایق حرارتی دیواره داخلی تجهیز فوق الذکر در حاال تعمیر بوده و برآورد تیم فنی برای تعمیر و شروع مجدد فرآیند تولید حداکثر 6 روز آینده است.

#ولیز | لیزینگ ایران از عدم حصول نتیجه از برگزاری مزایده با موضوع برگزاری مزایده جهت املاک تملیکی واقع در جزیره کیش خبر داد. دلایل عدم حصول نتیجه، عدم ارائه پیشنهاد خرید از طریق وصول پاکت اعلام شد.

#قمرو | گزارش توجیهی هیئت مدیره قند مرودشت به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 40 میلیارد تومان به 100 میلیارد تومان از محل سود انباشته به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#پارسیان | افزایش سرمایۀ بیمه پارسیان از 500 میلیارد تومان به 1200 میلیارد تومان ( از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#تنوین | افزایش سرمایۀ تامین سرمایه نوین از 1500 میلیارد تومان به 2 هزار میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#دتولید |  پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه داروسازی تولید دارو به میزان 41 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی نهایی شد.

#کمنگنز | افزایش سرمایهُ معادن منگنز ایران از 20.24 میلیارد تومان به 148 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و سود انباشته)، مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام از 27 اسفند امسال تا 27 فروردین سال 1401 تعیین شد.

#سپید |  افزایش سرمایۀ سپید ماکیان از 100.5 میلیارد تومان به 300 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وساپا | افزایش سرمایۀ سرمایه گذاری سایپا از 1067.5 میلیارد تومان به 1600 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وغدیر | سرمایه گذاری غدیر در مجمع سالانه اعلام کرد: عرضه پتروشیمی تبریز و هلدینگ برق و انرژی غدیر از برنامه های آتی شرکت است. هلدینگ صنعت و‌معدن نیز آماده عرضه است اما به دلیل شرایط بازار فعلا عرضه نشده است. فولاد غدیر ایرانیان و‌ فولاد شاهرود نیز در دست عرضه هستند. گروه مالی نیز امید است در سال اینده عرضه شود. سال ۱۴۰۲ کارخانه تولیدی خود را در یکی از معادن به بهره‌برداری خواهیم رساند. در  فولاد غدیر نی‌زیر، خرداد ۱۴۰۱ ذوب خواهیم گرفت و پروژه فولادسازی با ظرفیت یک میلیون را به سرانجام خواهیم رساند. همچنین گندله سازی این شرکت نیز آغاز شده است.  بهاباد به عنوان مجموعه بهار ۱۴۰۱ افتتاح میشود. پیگیری ها برای معافیت صادراتی برای اوره و متانول صورت گرفته و موافقت هایی شده است. متانول، اوره و‌ پلی اتیلن به عنوان مواد خام‌ در نظر گرفته شد‌ بود و عوارض صادرات این بند را حذف کردیم. 193 سود تومان در پایان مجمع میان سهامداران تقسیم شد.

#پارس | پتروشیمی پارس در مجمع فوق العاده اعلام کرد: زمان ثبت افزایش سرمایه انجام می شود. در نهایت افزایش سرمایه ۷۸۳۴درصدی پارس تصویب شد.

#فارس | افزایش سرمایه هلدینگ خلیج فارس تصویب شد.

#دابور | گزارش توجیهی هیئت مدیره داروسازی ابوریحان به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 90 میلیارد تومان به 180 میلیارد تومان از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به منظور ایجاد خط جدید تولید جامدات هازارد و اصلاح G.M.P برخی از خطوط تولید به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#ثمسکن | گروه سرمایه گذاری مسکن در مجمع عادی سالانه اعلام کرد: پروژه ای برای کاهش مصرف انرژی با معاونت ریاست جمهوری استارت زده شده است. شرکت قصد سرمایه گذاری در پروژه های شاخص با سودآوری بالا را در برنامه دارد. همچنین شرکت قصد مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن را دارد البته این موضوع به شرطی که سودآوری طرح ها در بررسی ها تایید شوند کلید خواهد خورد. در پایان مجمع 4.5 سود به ازای هر سهم میان سهامداران تقسیم شد.

#پتایر | جلسه مجمع عمومی ایران تایر با دستور کار افزایش سرمایه که در ساعت 11:00 روز سه شنبه مورخ 1401/01/23 در تهران (کیلومتر 5 بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص کرج )شرکت تولیدی ایران تایر) در ساعت 11 سه شنبه 23 فروردین سال 1401 برگزار میشود.

#ولصنم | جلسه مجمع عمومی لیزینگ صنعت و معدن با دستورکار افزایش سرمایه در تهران (خیابان خرمشهر(آپادانی سابق)، پلاک 61) در ساعت 10 چهارشنبه 17 فروردین سال 1401 برگزار میشود.

#سجام | در مجمع مجتمع سیمان غرب آسیا 1.5 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد.

  • 12
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید