بسته خبری اقتصادنیوز چهارشنبه 17 فررودین 1401

واردات خودرو منتفی شد؟ /4 افزایش سرمایه جدید

کدخبر: ۴۸۶۷۲۱
اقتصادنیوز: اگرچه همچنان حاشیه ها نسبت به واردات خودرو پُررنگ است، اما یکی از نمایندگان مدعی شده که واردات خودرو منتفی شد.
واردات خودرو منتفی شد؟ /4 افزایش سرمایه جدید

به گزارش اقتصادنیوز ، در شرایطی که مذاکرات احیای برجام در حال انجام است در مهمترین رویدادها یکی از نمایندگان مجلس در تازه ترین اظهارنظر تاکید کرده واردات خودرو در سال جاری منتفی شد. 

رویدادهای سیاسی | متن پیش نویس توافق وین در دسترس نیست؟

مهمترین رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

* تازه ترین رویدادها همچنان به بحث مذاکرات در جریان احیای برجام است. ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تازه ترین اظهارنظرهای برجامی گفته است: مذاکرات بر اساس متون قبلی در حال انجام است و هیچ متن پیش‌توافقی و هیچ متن جدیدی تحت عنوان پیش‌نویس در مذاکرات تهیه و تدوین نشده است. پیش تر یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که مجلس به متن پیش نویس توافق احتمالی وین دسترسی دارد. نمایندگان مجلس در قالب نامه ای به ابراهیم رییسی، رئیس جمهور تاکید کرده بودند که تهران نسبت به برخی از بندها در خصوص تضمین امریکا برای عدم خروج از برجام سازوکار لازم را در نظر نگرفته است.

رویدادهای اقتصادی | واردات خودرو منتفی شد؟

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته به شرح زیرند:

* متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی به ۳۵ میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل ۶.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. در جزییات گزارش بانک مرکزی آمده است، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در اسفند ماه، 351.2 میلیون ریال بود که نسبت به بهمن ماه 6.2 درصد افزایش نشان می‌دهد.  این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 16 درصد افزایش داشت.

* براساس جدیدترین آمارهای بانک مرکزی ایران، رقم سپرده‌های بانکی کشور (پس از کسر سپرده قانونی) در پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ به ۴ هزار و ۵۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم ۳ هزار و ۱۶۷ هزار میلیارد تومانی آذرماه سال ۹۹ رشد ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد. محاسبات نشان می‌دهد از اول فروردین ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه ماهانه به‌طور میانگین حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به رقم سپرده‌های بانکی کشور افزوده شد.

* جواد اوجی، وزیر نفت گفته است: در برنامه‌های حوزه وزارت نفت در سال ۱۴۰۱، در زمینه افزایش تولید گاز، نفت، فرآوردهای نفتی، محصولات پتروشیمی و کاهش واردات نیازهای صنعت نفت برای ساخت کالا اتفاق‌های خوبی رقم خواهد خورد.

* محمدجواد ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی گفته است: مردم در شرایط کنونی هیچ دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی از جمله غلات و روغن در کشور نداشته باشند. ما در بحث امنیت غذایی و تامین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی در کشور هیچ مشکلی نداریم و ذخائر استراتژیک در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.

* روح اله  جانی عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در خصوص تازه ترین وضعیت ماجرای آزاد شدن واردات خودرو گفت: در نهایت شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر مخالف داد و واردات خودرو تایید نشد. با این وصف معلوم نیست که با این اطلاع، آیا واردات خودرو توسط دولت منتفی است یا خیر؟

* علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: مجموع عرضه ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما در طول سال ۱۴۰۰، معادل ۲۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که از رشد ۶۶ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ برخوردار است.

* در هفته‌ای که گذشت، نرخ بهره بین بانکی برای دومین هفته متوالی با رشد اندکی همراه شد و در محدوده 20.36 درصد قرار گرفت.

* شورای هماهنگی بانک‌ها در نامه‌ای ساعت کاری بانک‌ها را در ایام ماه رمضان ابلاغ کرد که طبق آن ساعت کاری شعب بانکی یک ساعت کمتر شد و ساعت کار بانک‌های دولتی از ۷:۳۰ بامداد تا ۱۳ و در روزهای پنجشنبه تا ۱۲ خواهد بود.

رویدادهای مربوط به بنگاه ها | 4 افزایش سرمایه ای که در راهند

مهمترین رویدادهای مربوط به بنگاه ها در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

با اخبار بنگاه ها

#کی_بی_سی | کی بی سی از انعقاد قرارداد 20 میلیارد تومانی واردات مواد اولیه دارویی جهت شرکتهای تولید کننده دارو خبر داد.

#غکوروش | صنعت غذایی کوروش اعلام کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تولید مالکیتی شرکت قبل از بهره برداری از این پروژه ماهیانه 25 هزار تن تصفیه روغن است و با راه اندازی این پروژه این ظرفیت به ماهیانه 37 هزار تن افزایش خواهد یافت و در مجموع این امر موجب افزایش تولید ماهانه 12 هزار تن (سالانه 144 هزار تن) روغن خواهد شد که این امر با توجه به شرایط فروش بازار و تامین مواد اولیه قابل دسترس خواهد بود. لذا راه اندازی این پروژه صرفا منجر به حذف تولید کارمزدی در سایر شرکت ها شده و تحقق این امر موجب کاهش هزینه های تولید از جمله حمل و حذف کارمزد تولید روغن در سایت های کارمزدی میشود؛ بنابراین بهره برداری از پروژه مذکور تاثیر بااهمیتی در جریان فروش و کسب درآمد شرکت نخواهد داشت.

#کگاز | شیشه وگاز پس از تعمیرات دوباره آغاز به کار کرد. البته شروع مجدد انجام تعمیرات اساسی کوره این شرکت نیز قابل انجام است.

#قجام | فرورآده های غذایی و قند تربت جام برگزاری مزایده بابت فروش برخی ماشین الات شامل یک دستگاه کمپرسور هوا و دو دستگاه توربوژنراتور مازاد بر نیاز و ضایعات فلزی و غیر فلزی مازاد بر نیاز

#سخواف | سیمان خواف از سایش سنگ آهن طرف قرارداد شرکت صنعتی و معدنی توسعه قراگیر سناباد سایش 30 هزار تن ضایعات گندله خبر داد.

با افزایش سرمایه بنگاه ها

#پردیس | افزایش سرمایه سرمایه گذاری پردیس از 125 میلیارد تومان به 230 میلیارد تومان، تعداد 788.1 میلیون سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 261.8  میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی از 16  فروردین تا 14 اردیبهشت  تعیین شد.

#امین | گزارش توجیهی تامین سرمایه امین به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 500 میلیارد تومان به 800 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ،سایر اندوخته ها به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#وبرق | پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بر افزایش سرمایه نماد وبرق، سرمایه گذاری صنعت برق اعلام کرد: افزایش سرمایه این شرکت از محل دارایی ها و سرمایه گذاری های بلند مدت در دستور کار هیئت مدیره قرار داشته و در حال بررسی است.

#داوه | افزایش سرمایۀ داروسازی آوه سینا از 48 میلیارد تومان به 69.6 میلیارد تومان ( از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

  • برجام
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید