بسته خبری اقتصادنیوز پنج شنبه 18 فروردین 1401

بازی جدید آمریکا علیه برجام/تپسی به بورس می آید

کدخبر: ۴۸۶۹۹۰
اقتصادنیوز: اگرچه رد و بدل پیام ها میان ایران و امریکا از کانال اروپا ادامه دارد اما وزیر خارجه امریکا بازی جدیدی را مطرح کرده است.
بازی جدید آمریکا علیه برجام/تپسی به بورس می آید

به گزارش اقتصادنیوز ، در حالی تبادل پیام ها میان ایران و امریکا از طریق اروپا در جریان است که آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه امریکا گفته است، نسبت به توافق چندان خوش بین نیست.

رویدادهای سیاسی | امریکا: به توافق چندان خوش بین نیستیم!

مهمترین رویدادهای سیاسی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

* در خصوص پیش نویس مذاکرات برجامی وین که از روز سه شنبه مطرح شده، باز هم با واکنش نمایندگان مجلس همراه شد. پیش تر ابراهیم عزیزی، نماینده شیراز بحث پیش نویس نهایی مذاکرات برجامی وین را تکذیب کرده بود، در تازه ترین ابراز نظرها هم ، رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته است: هرگونه ادعایی مبنی بر وجود پیش‌نویس یا قبول تعهدات فرا برجامی صحیح نیست، چراکه هنوز وزارت امورخارجه و تیم مذاکره کننده هیچ گونه متنی را در این زمینه تهیه نکرده و تعهدی در این زمینه نداده است. 

*  امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای مجارستانی گفته است: با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده، اما همچنان برخی موضوع های مهم بین ایران و آمریکا باقیمانده که از طریق مذاکره کننده اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آن‌ها ادامه دارد. این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شده، درباره اینکه در مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار داریم وارد جزئیات نمی‌شوم.  فقط این را می‌گویم که من به طور کلی درباره احتمال به سرانجام رسیدن توافق چندان خوش‌بین نیستم. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در نشست خبری گفته است: امیدواریم طرف مقابل که اصل موضوع این طرف است که از توافق خارج شده، به تعهداتی که عیناً بوده برگردد. در همین حال وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای با سفرای کشورهای خارجی در فلسطین اشغالی درباره پیش‌رفت برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شده، رژیم صهیونیستی خواهان «توافقی خوب» در زمینه کنترل برنامه هسته‌ای ایران است که تاریخ انقضا نداشته باشد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در گزارشی اعلام کرد بازرسان آژانس تایید کردند، همه دستگاه‌های تولید قطعات سانتریفیوژ به شکل مهر و موم شده در سایت نطنز باقی مانده و بنابراین هیچ فعالیتی نداشته‌اند.

* روز گذشته برخی فعالان رسانه‌ای از آزادسازی بخش زیادی از منابع ارزی مسدودی ایران خبر داده‌اند که مبلغِ مذکور، چندین برابر ۴۷۰میلیون یورویی بوده که اخیرا پس از توافق ایران و انگلیس، وصول شد. توافقی که اخیرا برای آزادسازی منابع ارزی ایران انجام شده، مستقل از برجام بوده و دومین گشایش مهم ارزی طی هفته های اخیر است. در همین حال، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت مجلس نیز گفته است: در جلسه غیر رسمی روز سه شنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اعضای وزارت‌خارجه، بیان شد که طی تلاش های صورت گرفته ، منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی قرار است آزاد شود.

رویدادهای اقتصادی | توافق برای عرضه همه پتروشیمی ها در بورس کالا

مهمترین رویدادهای اقتصادی در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

* آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص منتفی شدن واردات خودرو گفت: صحن مجمع درباره واردات خودرو مصوبه‌ای نداشته است. درباره واردات خودرو جنجال‌هایی به راه انداختند و آن را بهانه‌ای برای حمله به کلیت مجمع قرار دادند، در حالی که اولاً صحن مجمع اساساً درباره این مصوبه نظری نداده و متاسفانه برخی بدون توجه و بدون آگاهی، مجمع تشخیص و هیأت عالی نظارت را یکی می‌پندارند. هیات عالی نظارت، دلایل مخالفت خود با واردات خودرو را برای مردم تبیین کند. مصوبات هیات عالی نظارت در مورد مخالفت مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام، حسب نظر مقام رهبری به شورای نگهبان ارجاع می‌شود. هیأت عالی نظارت با بررسی‌های مختلف کارشناسی  برخی بندهای مصوبه مربوط به واردات خودرو را مغایر سیاست های کلی نظام دانست. 

* روند اجرای قانون مولدسازی دارایی‌هاو افزایش بهره‌وری از اموال مازاد دولت و موانع و مشکلات آن در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که عصر امروز به ریاست ابراهیم رییسی، رئیس جمهور برگزار شد، بررسی شد.

* محمد صادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت از توافق وزارت صمت و نفت برای عرضه کامل محصول های پتروشیمی در بورس کالا خبر داد. براین اساس قرار است همه محصول های زنجیره پتروشیمی در یک برنامه زمان بندی شده طی یکی دو ماهه وارد بورس کالا خواهد شد.

*  علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد دستور کار نظارتی مجلس در هفته آینده گفت: بهرام عین الهی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای پاسخ به دو فقره سوال درباره توزیع ناعادلانه پزشک در سطح کشور و سوال درباره وضعیت توزیع دارو در کشور در صحن مجلس حاضر خواهد شد. همچنین احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد برای توضیح درباره اجرای قانون مربوط به تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار در جلسه علنی مجلس حضور می‌یابد.

* محمدرضا میرتاج الدینی، نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفته است: طرح دولت پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارائه کارت اعتباری به مردم است.

رویدادهای مربوط به بنگاه ها | تپسی به زودی به بورس می آید

*  محسن انصاری مهیاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به سودهای رسوب شده سهامداران بورسی در شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان بورس اکنون در حال انجام برنامه‌ریزی جامعی است تا ضمن ایجاد سامانه‌ای معتبر، سودهای نقدی سال گذشته شرکت‌ها را از طریق سپرده‌گذاری به حساب سهامداران واریز کند.

مهمترین رویدادهای مربوط به بنگاه ها در 24 ساعت گذشته به شرح زیر بودند:

با اخبار بنگاه ها

#تپسی | تپسی بار دیگر گزارش ارزش گذاری سهام را منتشر کرده و طبق برخی شنیده ها به طور جدی دنبال ورود به بازار است .

#ودی | 15،84 درصد سهام مدیریتی غیرکنترلی بیمه دی قیمت پایه کل 888.1 میلیارد تومان، روز یکشنبه 28 فروردین از طریق بازار اول فرابورس، عرضه میشود.

#دماوند | 65/76 درصد سهام مدیریتی کنترلی تولید نیروی برق دماوند با قیمت پایه هر سهم 5580.3 تومان، روز یکشنبه  28 فروردین از طریق بازار دوم فرابورس، عرضه میشود.

#بورس  #کالا | بورس تهران و بورس کالا در خصوص مدیریت نظارت بر بورس ها در خصوص اجرای بند 5 هفتصد و بیست و پنجمین صورتجلسه هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با ادغام تدریجی نمادهای معاملاتی بورس ها اعلام کردند: مقرر شده است در راستای اجرای تدریجی مصوبه مزبور و در مرحله چهارم و پایانی، 5 درصد از سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران متعلق به سهامداران دسته نهادهای مالی و فعالان به دسته سایر اشخاص (نماد بورس) انتقال یابد و قابلیت معامله برای آنها در نماد بورس فراهم شود.

#سمگا #وگردش | انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام بانک گردشگری ( و گردش ) به ارزش 350 میلیارد تومان جهت حمایت از سهام بانک گردشگری توسط گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی انجام میشود.

#شپاس | نفت پاسارگاد اعلام کرد: علاوه بر طی مراحل فرآیند اداری جهت امضاء، ابلاغ و عملیاتی شدن تفاهم نامه، تبادل اسناد تضمین موضوع ماده 3-2-4 تفاهم نامه مذکور با تاخیر مواجه شد که پس از ایصال آنها افشای مربوطه صورت پذیرفت.

#ولیز | لیزینگ ایران از برگزاری مزایده جهت املاک تملیکی در جزیره کیش خبر داد.

#ثامید | توسعه و عمران امید پروژه را به صورت نقد،اقساط و یا تهاتر از طریق برگزاری مزایده عمومی واگذار میکند. حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 280 میلیارد تومان برآورد شد که عملکرد آن در گزارش های آتی منعکس میشود.

#ثبهساز | شرکت بهسازکاشانه تهران مزایده فروش پروژه های گلچین و ارسباران در تهران خود را به صورت تهاتری، نقد و اقساط از طریق برگزاری مزایده عمومی شماره 4048 واگذار می کند. حجم ریالی فروش پیش بینی شده در آگهی به میزان حداقل 288.1 میلیارد تومان برآورد شده است که عملکرد آن در گزارش های آتی منعکس می شود.

#شفارا | پس از تصویب هیئت مدیره پتروشیمی فارابی و اخذ مجوز از سهامدار عمده اجرای طرح تسویه پساب صنعتی واحد انیدرید فتالیک و استحصال اسید فیوماریک پتروشیمی فارابی با هدف رعایت الزامات زیست محیطی، حذف جریمه های آلایندگی از شمول هزینه های شرکت ، تنوع بخشی به محصولات و کسب درآمد پایدار و کاهش ریسک تجاری شرکت، پس از تایید و اخذ موافقت هیئت مدیره سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین ( تاپیکو) در دست اقدام و اجرا قرار گرفت.

#سایرا |  ایرانیت از واگذاری شش دانگ عرصه و اعیان به مساحت 444/5 مترمربع واقع در استان گیلان ؛ شهرستان رشت بصورت نقدی یا تهاتر با ملک در تهران و یا مشارکت خبر داد.

#وثنو | سرمایه گذاری ساختمان نوین نسبت به فروش تعداد 35 میلیون سهم تامین سرمایه نوین اقدام کرد. شناسایی 14.7 میلیارد تومان سود فروش سرمایه گذاری ها نهایی شد.

با افزایش سرمایه بنگاه ها

#بفجر | افزایش سرمایهُ پتروشیمی فجر از 650 میلیارد تومان به 1950 میلیارد تومان، تعداد 12.9 میلیارد سهم با توجه به حق تقدم استفاده شده توسط سهامداران فعلی، و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه بدین وسیله تعداد 40.3 میلیون سهم 100 تومانی برای پذیره نویسی عمومی عرضه میشود. مهلت پذیره نویسی عمومی از 17 فروردین تا 31 فروردین اعلام شد.

#مادیرا | جلسۀ هیئت‌ مدیره به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه مادیران از 820 میلیارد تومان 1420 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی) در روز شنبه 27 فروردین برگزار میشود.

#ولبهمن | افزایش سرمایۀ بهمن لیزینگ از 80 میلیارد تومان به 180 میلیارد تومان (از محل سود انباشته) در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

#وسنا | گزارش توجیهی هیئت مدیره سرمایه گذاری نیروگاهی ایران به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 345.8 میلیارد تومان به 622 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور جبران مخارج مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه پذیر(مولد نیروی خرم آباد) به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد.

#نشار | کارخانجات پشمبافی افشار یزد از عدم موافقت سازمان با افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد.

با مجامع بنگاه ها

#مرقام | در مجمع فوق‌العاده نوبت دوم ایران ارقام (برای تصمیم گیری در خصوص شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت)  2.71 درصد از سهامداران شرکت کردند که به دلیل عدم رسیدن به حدالنصاب قانونی، این مجمع به تنفس خورد.

#فجهان | در مجمع عمومی فوق العاده شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان افزایش سرمایه ۶۳ درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی و سود انباشته شرکت مورد تصویب و تایید مجمع قرار گرفت. هدف شرکت از انجام این افزایش سرمایه تأمین مخارج سرمایه مورد نیاز جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای شامل طرح تکمیل فاز ۲ احیای مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال و طرح احداث مگامدول احیای مستقیم با ظرفیت تولید یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال است.

#ولصنم | مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت لیزینگ صنعت و معدن مطرح شد، افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی شرکت از محل سود انباشته و به منظور اصلاح ساختار مالی و حفظ و توسعه فعالیت لیزینگ است. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی توسط هیئت مدیره شرکت ارزیابی و بررسی خواهد شد.

#فزرین | در مجمع عمومی فوق‌العاده زرین معدن آسیا، افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته از 108 میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان تصویب شد. هدف از انجام این افزایش سرمایه مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر از جمله شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان است و هدف بعدی تامین مخارج سرمایه در گردش شرکت است.

#ثامید | جلسه مجمع عمومی توسعه و عمران امید در تهران (خیابان ملاصدرا ، خیابان شیخ بهایی شمالی ، ضلع شمال غربی میدان شیخ بهایی، درب شرقی دانشگاه الزهرا، مرکز همایشهای بین المللی دانشگاه الزهرا (س)) در ساعت 15 شنبه 27 فروردین برگزار میشود.

#دریشمک | جلسه مجمع عمومی تولید و صادرات ریشمک در شیراز (میدان دانشجو ، خیابان ساحلی غربی ، مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز) در ساعت 14 یکشنبه 28 فروردین برگزار میشود.

#غبشهر | جلسه مجمع عمومی صنعتی بهشهر در تهران (بزرگراه فتح بعد از سه راه تهرانسر کیلومتر 8 شرکت صنعتی بهشهر) در ساعت 10 روز سه شنبه 30 فروردین برگزار میشود

  • 11
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید