نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 22 فروردین

کمک دو میلیارد دلاری ژاپن به روسیه

کدخبر: ۴۸۷۸۷۲
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
کمک دو میلیارد دلاری ژاپن به روسیه

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

22 فروردین 1352؛ قیمت کره گران است

مساله قیمت کره در تهران و سراسر ایران در دستورکار وزارت کشور قرار گرفت و دبیرخانه هیات نظارت بر اتاق اصناف بررسی وضع کرده و تعیین قیمت این کالا را در دستورکار هیات نظارت قرار داد.

پس از موافقت هیات نظارت با تعیین نرخ کره، کمیسیون نرخ وزارت کشور برای کره نرخ رسمی تعیین و اعلام خواهد شد.

در حال حاضر فروشندگان، کره را کیلویی بین 160 تا 180 ریال می‌فروشند؛ درحالی‌که کره به موجب ارقام رسمی دولتی و بانک ملی کیلویی 70 ریال به کشور وارد می‌شود. واردکنندگان مدعی هستند که در حال حاضر با توجه به قیمت جهانی کره که تنی 1110 دلار (بر حسب هر دلار 74 ریال)، کره وارداتی کیلویی 85 ریال وارد می‌شود.

واردکنندگان می‌گویند به موجب مقررات سهمیه سود بازرگانی کره وارداتی لغو شده، ولی گمرک صدی بیست قیمت کره را به عنوان حقوق گمرکی دریافت می‌کند و با در نظر گرفتن عوارض شیر و خورشید، بندری، تخلیه و پاساوان و بهره پول کره وارداتی برای واردکننده کیلویی 114 ریال تمام می‌شود.

کارشناسان عقیده دارند که در حال حاضر در تهران و دیگر نقاط ایران کره وارداتی به وسیله فروشندگان دو برابر قیمت تمام‌شده به مردم فروخته می‌شود.

این واردکنندگان تصمیم گرفته‌اند که قیمت صد گرم کره را 14 ریال اعلام کنند.

در اواخر سال 49 قیمت کره به سبب افزایش قیمت جهانی کره در ایران گران شد و نرخ صد گرم کره نخست تا 24 ریال ترقی کرد و سپس به‌تدریج کاهش یافت و اکنون در تهران صد گرم کره بین 16 تا 20 ریال فروخته می‌شود.

22 فروردین 1362؛ اعلام آمادگی ایران برای تامین آب آشامیدنی امارات

در پی تاکید حضرت آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری برای آب‌رسانی به کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، سفیر جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده دیروز با وزیر بهداری امارات ملاقات کرد.

وی در این دیدار ضمن افشای ماهیت رژیم صهیونیستی عراق اظهار کرد: چنانچه دولت امارات نیازی به آب آشامیدنی داشته باشد جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که مجاناً آن را در اختیار ملت مسلمان امارات قرار دهد.

وی همچنین متذکر شد دولت جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از نشت نفت سخت در تلاش بوده و از هر گونه همکاری با دولت‌های منطقه خلیج فارس برای مهار کردن آن و جلوگیری از آلودگی خلیج فارس دریغ نخواهد کرد.

وزیر بهداری امارات ضمن تشکر از پیشنهادات دولت جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد که دولت امارات به صداقت و همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران ایمان دارد و امید است که روابط حسنه دو کشور کماکان گسترش یابد.

14 میلیون مترمربع زمین واگذار شد

در نیمه دوم سال گذشته 14 میلیون مترمربع زمین توسط سازمان زمین شهری در  اکثر شهرهای کشور با قیمت نازل واگذار شده است.

سازمان زمین شهری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، با تلاش پیگیر و نیز همکاری امت اسلامی در جهت رفع نیاز مسکن و خدمات عمومی در نیمه دوم سال گذشته 14 میلیون مترمربع زمین با قیمت نازل در اکثر شهرهای کشور واگذار نموده است.

از این مقدار بیش از 20 هزار قطعه با مساحتی معادل 11 میلیون مترمربع برای ایجاد واحد مسکونی انفرادی و مجتمع‌سازی و نیز بالغ‌بر 3 میلیون مترمربع جهت خدمات شهری رسما واگذار شده است. همچنین با توجه به پایان یافتن مرحله یکم واگذاری به صورت انفرادی و تعاونی در تعدادی از شهرها و شروع مرحله دوم گزینش در شهرهای مزبور و نیز متعاقب پایان یافتن امر گزینش در بیش از 140 شهر سازمان زمین شهری آمادگی کامل دارد با تداوم برنامه‌های گذشته باقی‌مانده قطعات و نیز قطعات آماده‌شده دیگر خود را در قالب انفرادی، تعاونی‌های مسکن و ارگان‌های سازنده واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت واگذار نماید.

22 فروردین 1372؛ چگونگی حمایت دولت از خودروسازی داخلی اعلام شد

سیاست‌های جدید دولت برای حمایت از تولید انواع خودروهای ساخت ایران را تشریح کرد.

محمدهادی نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین گفت: در چارچوب ضوابط این قانون، ورود ماشین‌های راهسازی و انواع خودرو، محدودیت قانونی ندارد. این قانون در مورد تمام افرادی حقیقی و حقوقی – اعم از دولتی و بخش خصوصی – صادق است و سعی شده است قانون به‌صورتی تدوین و تصویب شود که به لحاظ اجرایی هیچ مشکلی به‌وجود نیاید و شک و شبهه‌ای در آن وجود نداشته باشد.

وی اعلام کرد: حمایت وزارت صنایع سنگین از طریق ایجاد اختلاف در نرخ تعرفه‌ها در مورد خودروهای ساخت داخل و خودروها و ماشین‌آلات وارداتی نیز اعمال می‌شود.

به‌طور مثال 63 درصد اختلاف بین نرخ تعرفه‌های مربوط به سواری ساخت داخل با سواری وارداتی وجود دارد؛ یعنی به سواری ساخت ایران 40 درصد مالیات تعلق می‌گیرد و به سواری وارداتی 103 درصد.

این اختلاف نرخ تعرفه‌ها در مورد وانت دوکابین و سواری‌کار 50 درصد،‌ وانت تک‌کابین 40 درصد، اتوبوس، مینی‌بوس و انواع کامیون 25 درصد، موتورسیکلت 20 درصد و ماشین‌آلات راهسازی 15 درصد است.

نژادحسینیان در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سال جاری دو نوع جدید و نسبتا ارزان‌قیمت خودرو ساخت ایران وارد بازار می‌شود، در مورد قیمت اتومبیل پیکان گفت: قیمت پیکان براساس این قانون تغییری نمی‌کند و هیچ تخفیفی شامل آن نمی‌شود؛ چراکه کارخانه سازنده پیکان اصول مالیات زیادی به دولت پرداخت نمی‌کند.

وزیر صنایع سنگین علت تاخیر در تحویل خودروهای ساخت داخلی را کمبود نقدینگی در کارخانه‌های تولیدکننده ذکر کرد و تنها راه برای ادامه فعالیت آنها را پیش‌فروش کردن تولیداتشان دانست.

ماداگاسکار سالانه 2 میلیون تن نفت از ایران می‌خرد

«راتافیکا» وزیر معادن و انرژی «ماداگاسکار» در دیدار با آقازاده وزیر نفت ایران، خواستار خرید سالانه دو میلیون تن نفت خام از کشورمان شد. وی که به منظور تسلیم پیام رئیس‌جمهوری ماداگاسکار به رئیس‌جمهوری کشورمان به ایران سفر کرده است، همچنین خواستار گسترش همکاری‌های نفتی و اقتصادی و تجدید قرارداد نفتی دو کشور که در دو سال پیش منعقد شده است، شد.

وزیر نفت کشورمان نیز در این دیدار با ابراز تمایل نسبت به گسترش همکاری‌های دوجانبه با کشورهای آفریقایی اظهار امیدواری کرد که دو کشور بتوانند در چارچوب مناسبات اقتصادی، همکاری‌های مفیدی را به عمل آورند.

آقازاده در مورد تجدید قرارداد نفتی دو کشور و فروش نفت به ماداگاسکار آن را به بحث‌های کارشناسی موکول کرد.

طرح‌ ایتالیا برای واگذاری شرکت‌های مهم به بخش خصوصی

براساس طرحی که ازسوی دولت ایتالیا تصویب شده است افزون‌بر بخش‌های مخابرات، بخش‌های انرژی و پتروشیمی شرکت ملی نفت ایتالیا (انی) از ماه‌های آتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

این طرح در صورت تصویب مجلس به کار گرفته می‌شود، به نوشته روزنامه‌های ایتالیا، شرکت‌هایی که سهام آنها فروخته شد، عمدتا وابسته به دو گروه بزرگ ایری (سازمان بازسازی صنایع ایتالیا) و انی (شرکت ملی نفت) هستند.

براساس طرح دولت ایتالیا، بانک تجارت، بانک اعتبار، شرکت گاز پی‌نونه، شرکت برق و شرکت ملی بیمه ایتالیا ازجمله شرکت‌هایی خواهند بود که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. واگذاری و فروش سهام شرکت‌های مذکور از ماه‌های آتی آغاز و تا پایان سال 1993 خاتمه خواهد یافت.

ژاپن دو میلیارد دلار کمک در اختیار روسیه قرار می‌دهد

روزنامه ژاپنی «یومیوری» نوشت، این کشور در نظر دارد حدود دو میلیارد دلار به صورت کمک دوجانبه در اختیار روسیه قرار دهد.

این پیشنهاد در اجلاس وزیران خارجه هفت کشور صنعتی در توکیو مطرح خواهد شد.

بر پایه این گزارش، ‌دیگر شریک‌های تجاری ژاپن از این کشور خواسته بودند که کمک‌های خود را به روسیه افزایش دهد.

خبر دیگر اینکه ژاپن به منظور کمک به روسیه در تبدیل نظام اقتصادی این کشور به اقتصاد مبتنی‌بر بازار آزاد، یک کارشناس امور پولی به مسکو اعزام می‌کند.

«هیروا تسو ساشی» یکی از کارشناسان بانک مرکزی ژاپن برای انجام این کار برگزیده شده است.

این دومین ژاپنی است که برای در اختیار گذاردن تجارب پولی این کشور به خارج اعزام می‌شود.

اولین نفر هم‌اکنون در سفارت ژاپن در پکن مشغول به کار است.

22 فروردین 1392؛ وعده کاهش قیمت خودرو تا آخر ماه

وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت در حضور نمایندگان مجلس وعده کاهش قیمت خودرو تا اواخر فروردین را داد و اعلام کرد: قیمت‌های جدید به مراتب از قیمت‌های اعلام‌شده فعلی کمتر است. مهدی غضنفری که برای پاسخگویی به سوال نماینده قم مبنی‌بر دلایل افزایش قیمت خودرو تولید داخل در صحن علنی مجلس حاضر بود،‌ گفت: کوشش می‌کنیم قیمت خودرو را براساس ارز مبادلاتی و نه بیشتر تعیین کنیم که این قیمت‌ها اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: هم‌اکنون نزدیک به 39 بنگاه خودروسازی کوچک و بزرگ داریم که حدودا یک میلیون و 100 هزار نفر در صنعت خودروسازی یا قطعه‌سازی مشغول فعالیت هستند؛ بنابراین باید مراقبت کنیم این صنعت سرپا بماند.

غضنفری با بیان اینکه ارزش افزوده صنعت خودرو 20 درصد است، تصریح کرد: رتبه خودروسازی ایران قبل از اتفاقات اخیر در منطقه اول، در آسیا پنجم و در جهان سیزدهم بود؛ ولی متاسفانه بعید می‌دانم با اتفاقات اخیر، رتبه سیزدهم را در جهان حفظ کرده باشیم.

وزیر صنعت با اشاره به میزان تاثیر افزایش قیمت ارز در صنعت خودرو تصریح کرد: در سال 90 حدود 25 هزار میلیارد تومان فروش صنعت خودرو بود که البته برای این فروش 5.5 میلیارد دلار ارز جذب کرده بودیم، اگر نرخ ارز را در سال 90، هزار و صد تومان در نظر بگیریم، این به معنای آن است که 6 هزار میلیارد تومان ارز برای خودروسازی مصرف کرده‌ایم؛ اما زمانی که قیمت ارز افزایش یافت، خودروهای مختلف تفاوت قیمت فراوانی داشتند. در سال 91 سازمان حمایت دو بار به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داد؛ یک بار در مهرماه و یک بار بهمن‌ماه سال گذشته.

غضنفری گفت: ارز مرجع در نیمه اول سال 91 تامین نشد و قیمت ارز از هزار و صد تومان به دو هزار و 200 تومان برای خودروساز بالا رفت. درست مواد اولیه را به صنعتی در خودروسازی از داخل کشور تامین می‌شود، اما قیمت همین مواد هم به واسطه افزایش نرخ ارز، افزایش یافت؛ تولیدات خودروسازان شروع به کاهش کرد و در مهر سال گذشته 40 درصد کاهش تولید خودرو داشتیم.

وزیر صمت تاکید کرد: کوشش می‌کنیم قیمت خودرو را براساس ارز مبادلاتی و نه بیشتر تعیین کنیم که این موضوع اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت اعلام می‌شود تا قیمت خودرو در حد قابل قبولی قرار گیرد. وزیر صنعت گفت: قیمت‌های جدید به مراتب از قیمت‌های اعلام‌شده فعلی کمتر است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید