قیمت خودرو تغییر مسیر می دهد؟

باز شدن قفل واردات خودرو در انتظار یک جلسه مهم

کدخبر: ۴۸۹۱۰۶
اقتصادنیوز: هفته گذشته جلسه مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین تکلیف حواشی واردات خودرو برگزار شده و جلسه تکمیلی نیز در هفته جاری انجام خواهد شد.
باز شدن قفل واردات خودرو در انتظار یک جلسه مهم

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت خودرو طی دو هفته گذشته روند صعودی خود را حذف کرده و قیمت ها قله های جدیدی را فتح کردند. با این حال خریداران همچنان منتظر شنیدن اخبار مثبت هستند تا نمودار قیمت خودروها در بازار نزولی شود.

3 سیگنال به بازار خودرو

بنا به گزارش اکوایران، بازار خودرو طی دو هفته ای که گذشت تحت تاثیر روند صعودی نرخ ارز، عرضه کم شرکت های خودروساز و اخبار منتشر شده در ارتباط با ممنوعیت واردات خودرو قرار داشت.

نرخ ارز که تحت تاثیر روند مذاکرات برای احیای توافق نامه برجام قرار دارد بعد از چندی که خبری از امضای توافق نشد به تدریج روند صعودی به خود گرفت و طی هفته گذشته چند روزی در کانال 28 هزار تومانی نیز جا خوش کرد اما امروز به کانال 27 هزار تومانی برگشت.

بررسی عرضه خودرو از سوی خودروسازان

عرضه خودروسازان نیز با توجه به تعطیلات دو هفته ای نوروز کاهش محسوسی داشت و خودروسازان در بازه دو هفته ابتدایی سال جاری هیچ طرح فروشی را برگزار نکردند.

در حالی هفته آخر فروردین ماه را آغاز می کنیم که از میان دو خودروساز بزرگ کشور تنها ایران خودرو یک طرح فروش فوق العاده برگزار کرد. بنابراین مشاهده می شود که جاده عرضه شرکت های خودروساز تا اینجای کار چندان عریض نبوده است.

مخالفت هیات نظارت مجمع با واردات خودرو

اما در ارتباط با واردات خودرو در حالی که این گمانه وجود داشت که در سال 1401 اخبار امیدوار کننده ای شنیده شود، شاهد بودیم که در روزهای پایانی سال گذشته هیات رییسه مجلس بند واردات 70 هزار دستگاه خودروی سواری را از لایحه نهایی بودجه 1401 خارج کرد. دلیل این مساله تداوم مخالفت هیات عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاست های کلی نظام با واردات خودرو و معطل ماندن بررسی و ابلاغ لایحه بودجه در سال جاری عنوان شد.

در حالی که این گونه در افکار عمومی جا افتاده بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو مخالف است، صادق آملی لاریجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در 17 فروردین ماه امسال در حاشیه دیدار جمعی از مسئولان و اعضای قوای مجریه، مقننه و قضاییه گفت : در حال حاضر، ساز و کار هیات عالی نظارت روشن است و ارجاع مصوبات این هیات در مورد مخالفت مصوبات مجلس با سیاست‌های کلی نظام، به شورای نگهبان، حسب نظرمقام معظم رهبری انجام می‌پذیرد.

اختلاف نظر در مجمع تشخیص بر سر واردات خودرو

آملی لاریجانی همچنین از برخی اظهارات درباره مصوبات هیات عالی نظارت، گلایه کرد و یادآور شد: در همین موضوع واردات خودرو جنجال‌هایی به راه انداختند و آن را بهانه‌ای برای حمله به کلیت مجمع قرار دادند در حالی که صحن مجمع درباره این مصوبه نظری نداده است و برخی بدون توجه و بدون آگاهی، مجمع تشخیص و هیأت عالی نظارت را یکی می‌پندارند.

این سخنان این گمانه را مطرح کرد که نظر صحن مجمع درباره واردات خودرو با نظر هیات عالی نظارت هم راستا نیست. حال خبرگزاری تسنیم خبر می دهد هفته گذشته جلسه مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین تکلیف حواشی واردات خودرو برگزار شده و جلسه تکمیلی نیز در هفته جاری انجام خواهد شد.

چه کسی باید قفل واردات خودرو را باز کند؟

گفتنی است با توجه به اینکه ممنوعیت واردات خودرو در سال 97 توسط دولت انجام شده، دولت خود می تواند بار دیگر قفل را از در واردات خودرو به کشور بر دارد. 

از آنجایی که مجلس نیز موافق از سرگیری واردات خودرو به کشور است به نظر می رسد نظر اعضای مجمع تشخیص مصلحت می تواند کفه را به نفع واردات خودرو سنگین کند مگر اینکه در دقیقه 90 بار دیگر سنگی در مسیر واردات خودرو قرار گیرد و اجازه ورود خودرو به کشور داده نشود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید