آخرین تحولات بازار سهام؛‌

رکورد جدید رشد شاخص هم وزن /غلبه سمت صعودی بازار

کدخبر: ۴۹۱۳۰۱
اقتصادنیوز: امروز سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1401 شاخص‌ کل بورس صعودی شد و تعداد نمادهای سبزپوش بیشتر بود و شاخص هم وزن نیز برای نُهمین روز کاری متوالی رشد کرد.
رکورد جدید رشد شاخص هم وزن /غلبه سمت صعودی بازار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، در معاملات روز سه‌شنبه 6 اردیبهشت ماه، شاخص کل بورس پایتخت 15 هزار و 526 واحد رشد کرد. 72 درصد از نمادهای بازار سهام افزایش قیمت داشتند و شاخص کل هم وزن 4 هزار و 796 واحد افزایش یافت.

آمار معاملات بورس در روز سه‌شنبه / رکورد جدید رشد شاخص هم وزن

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی شاخص بیش از 10 هزار واحد بالا آمد. 

در پایان معاملات شاخص کل در سطح یک میلیون و 522 هزار و 775 واحد قرار گرفت که نسبت به روز دوشنبه 15 هزار و 526 واحد صعود کرد. 

شاخص هم‌وزن نیز امروز روند صعودی داشت و در پایان معاملات با رشد 4 هزار و 796 واحدی نسبت به روز کاری گذشته در رقم 410 هزار و 310 واحد ایستاد. 

همچنین شاخص کل فرابورس  با 76 واحد افزایش به رقم 20 هزار و 902 واحد رسید. 

2

مازاد تقاضا در پایان معاملات سه‌شنبه

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 183 درصد افزایش یافت و 19 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 15 درصد رشد کرد و در رقم 473 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد وساپا (شرکت سرمایه گذاری سایپا) با صف‌ خرید 84 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وساپا، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و خپارس (شرکت پارس خودرو) بیشترین صف خرید را داشتند. 

در پایان معاملات امروز 3 نماد صف فروش داشتند. نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای قچار و کفرا صف فروش را داشتند. 

 

غلبه سمت صعودی بازار 

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 349 نماد رشد قیمت داشتند و 134 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 72 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 27 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

 

ورود سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 160 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. دو گروه «خودرو و ساخت قطعات» و «محصولات غذایی و آشامیدنی» بیشترین سهم را از ورود پول حقیقی داشتند. 

در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین ورود پول حقیقی به سهام خساپا (شرکت سایپا) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 58 میلیارد تومان بود. پس از خساپا، نمادهای غشهداب (شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان) و ورنا (شرکت سرمایه گذاری رنا) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

 

لیدرهای بازار

امروز نمادهای «فارس»، «تاپیکو» و «شپنا» بیشترین تأثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «جم»، «شپدیس» و «وبانک» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «خساپا»، «شستا» و «خودرو» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «آریا»، «بگیلان» و «قچار» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، کرمان و فزر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌ مواد غذایی و آشامیدنی افزایش یافت و این گروه در کنار دو گروه پالایشی‌ها و بانک‌ها گروه‌های سبز بازار بودند. به نظر می‌رسد افزایش قیمت مواد غذایی و رشد قیمت دستوری آرد موجب رشد قیمت‌ها در این گروه شده است. 

 

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 55 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 182 میلیارد تومان بود که 2 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش 26 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 686 میلیارد تومان رسید.

 

بیشترین ارزش معاملات 

در معاملات امروز نماد خساپا (شرکت خودروسازی سایپا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 353 میلیارد تومان بود. 

پس از خساپا، نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شبندر و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

 

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام خساپا با تعداد یک میلیارد و 599 میلیون و 495 هزار و 686 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد خودرو تعلق داشت. نمادهای کرمان و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

03

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید