گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلا؛

اقدام جدید برای کنترل نرخ ارز / قیمت دلار پایین آمد

کدخبر: ۵۰۳۰۵۰
اقتصادنیوز : قوانین فیلتر‌کننده نهاد بازارساز در چند روز اخیر باعث شده که نوسانات هیجانی قیمت دلار و سکه کنترل شود و معامله گران با احتیاط در بازار قدم بردارند.
اقدام جدید برای کنترل نرخ ارز / قیمت دلار پایین آمد

به گزارش اقتصادنیوز ؛ چند روزی است که اقدامات جدید بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در تهران ترمز روند صعودی دلار را کشیده است. قوانین فیلتر‌کننده نهاد بازارساز  باعث شده که نوسانات هیجانی قیمت دلار کنترل شود و معامله گران با احتیاط در بازار قدم بردارند. 

اقدام جدید برای کنترل نرخ ارز 

 امروز دوشنبه 30 خرداد ماه از نقشه جدید بازار ساز رونمایی شد. بازار متشکل ارزی در اطلاعیه اعلام کرد  به منظور تسهیل عرضه ارز به بازار؛ فروش ارز صادرکنندگان به صرافی ها با نمادهای معاملاتی جدید در بازار متشکل ارزی راه اندازی شد. فعالیت کارگزاران بازار در این نمادها مستلزم وجود حساب جدید دلاری و یورویی به نام هر کارگزار نزد بانک ملی ایران است. 

نسخه جدید برای کاهش قیمت دلار /پیش بینی قیمت دلار 31 خرداد

طبق قوانین مربوط به خرید و فروش ارز در صرافی‌ها، صراف‌ها سه روز بعد از خرید ارز، می‌توانستند ارز خریداری شده را بفروشند و بیش از آن نمی توانستند ارز را نگه دارند، برهمین اساس نیز صراف‌ها براساس نیاز خودشان، تعداد محدودی ارز می خریدند که بتوانند طی سه روز بفروشند؛ اما با مجوز جدید بانک مرکزی و فعال شدن معاملات در بازار متشکل ارزی، عمق معاملات افزایش خواهد یافت چراکه صراف‌های عضو بازار متشکل با استفاده از زیرساخت این بازار می توانند ارز صادرکنندگان را خریداری کرده و غیر از اینکه ارزهای خریداری شده را می توانند روی کانتر خودشان بفروشند این امکان را هم دارند که ارزها را به سایر صرافی‌ها، بانک‌ها و فعالان بازار متشکل ارزی نیز بفروشند. 


در اکو ایران ببینید؛

تداوم کاهش قیمت دلار در بازار / دلار رسمی بالا رفت 

قیمت دلار در بازار آزاد امروز به مسیر کاهشی روز گذشته ادامه داد اما در بازار رسمی نرخ دلار صعودی بود. قیمت دلار صبح امروز در  صرافی ملی با 27 هزار و 636 تومان مبادله شد که نسبت به روز قبل 190 تومان رشد کرده بود. دلار صرافی قبل از ظهر   به 27 هزار و 650 تومان رسید. این پایان روند صعودی دلار در صرافی نبود و اسکناس آمریکایی  عصر امروز به قیمت 27 هزار و 652 تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با عصر دیروز 210 تومان بالاتر بود. 

در بازار متشکل ارزی هم نرخ دلار با 27 هزار و 507 تومان روانه بازار شد  و ظهر بر روی 27 هزار و 511 تومان قرار گرفت. اسکناس امریکایی در بازار متشکل ارزی عصر امروز با27 هزار و 515 تومان معامله شد. 

آخرین خبر از برجام در بازار دلار 

شایعه استعفای «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در دو سه روز گذشته  در بین معامله گران دلار داغ شد و حتی باعث شد نرخ دلار افزایش پیدا کند . امروز  سخنگوی وزارت خارجه به شایعه استعفای علی باقری واکنش نشان داد و گفت : خبر منبع می خواهد. اجازه دهید شایعات در حد همان شایعات باقی بماند.

خطیب زاده همچنین درباره مذاکرات برجام گفت: این قطار همچنان از ریل خود خارج نشده  امیدواریم طرف آمریکایی هر چه زودتر به مسیری که نتیجه آن امضای توافق است برگردد. اگر آمریکا بپذیرد براساس تعهداتش ذیل برجام باید کلیه حلقه‌های تحریمی را کنار بگذارد و تلاش بیهوده نکند که اجزای فشار حداکثری را حفظ کند براساس ابتکار ایران می‌توانیم توافق را نهایی کنیم.
 
البته امروز وبگاه «هیل» با استناد به نظر برخی قانونگذاران ارشد کنگره، توافق جدید هسته‌ای با ایران را «بعید» خواند.
سکه و دلار

قیمت سکه و طلا در بازار امروز 

قیمت اونس طلا عصر امروز در مقایسه با روز شنبه  تقریبا ثابت بود و در محدوده 1839 دلار معامله شد . در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار  1 میلیون و 426 هزار و 100 تومان بود که نسبت به دیروز 3 هزار تومان کاهش پیدا کرده بود.
 
 قیمت سکه هم عصر امروز در محدوده 15 میلیون و 450 هزار تومان تا 15 میلیون و 550 هزار تومان معامله شد   فاصله ارزش ذاتی  و قیمت  بازاری آن هم بیش از یک میلیون و 700 هزار تومان است.حباب سکه هم امروز در محدوده 12 درصد قرار گرفت. عده ای از معامله گران معتقد بودند که افزایش حباب سکه باعث شده سکه بازان با اشتیاق کمتری نسبت به خرید سکه اقدام کنند. 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید