نیم‌قرن با اقتصاد ایران،12 تیر

امضای قرارداد خرید توربین میان زیمنس و مپنا

کدخبر: ۵۰۵۶۸۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
امضای قرارداد خرید توربین میان زیمنس و مپنا

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

12 تیر 1352؛ کاهش قیمت در فروشگاه‌های شهر و روستا

124 قلم از کالاهای مصرفی و مواد غذایی و پوشاک در 52 شعبه سازمان مصرف شهر و روستا با تخفیف از یک تا 30 درصد به مردم عرضه شد و قرار است تا پایان سال آینده تعداد شعبه‌های سازمان تعاون مصرف شهر و روستا در تهران تا 300 شعبه افزایش یابد.

آقای هویدا، نخست‌وزیر از دو شعبه سازمان تعاون مصرف شهر و روستا در امیرآباد و میدان ونک و همچنین از یک فروشگاه شرکت تعاونی مصرف سپه در خیابان آریامهر بازدید کرد.

در بازدید نخست‌وزیر و وزیر تعاون، دکتر عاقلی مدیرعامل سازمان مصرف شهر و روستا گفت: از صبح امروز 124 قلم از کالاهای عمده مصرفی و مواد غذایی و پوشاک در کلیه 52 شعبه سازمان با تخفیفاتی تا حد 30 درصد به مردم عرضه می‌گردد. این تخفیف با توجه به اینکه قیمت کالاهای عرضه‌شده در شعبه‌های سازمان تعاون مصرف شهر و روستا در حال حاضر از سایر فروشگاه‌ها به میزان قابل توجهی ارزان‌تر است، منظور گردیده است.

هویدا، نخست‌وزیر به دکتر ولیان وزیر تعاون گفت: سیاست افزایش تعداد شعبه سازمان تعاون مصرف شهر و روستا را تعقیب کنید و اگر احتیاج به بودجه بیشتر می‌باشد، دولت آن را تامین خواهد کرد.

دکتر ولیان گفت: تا پایان سال آینده تعداد شعبه‌های سازمان تعاون مصرف شهر و روستا را در تهران به 300 واحد خواهیم رساند. شعبه‌های جدید بیشتر در مناطق پرجمعیت برای استفاده از طبقات کم‌درآمد ایجاد خواهد شد. این شعبه‌ها به‌صورت کمربندی در اطراف شهر تهران که مرکز زندگی طبقات کم‌درآمد است، احداث می‌شود.

12 تیر 1382؛ نخستین سند استراتژی توسعه صنعتی ایران تدوین شد

استراتژی توسعه صنعتی ایران به‌عنوان نخستین و جامع‌ترین سند توسعه صنعتی کشور تدوین شد.

مسعود نیلی، مسوول تدوین این سند گفت: از آغاز ورود صنعت به کشور در حدود 100 سال گذشته تاکنون هیچ‌گونه سند مکتوبی در زمینه توسعه صنعتی وجود نداشته است و تدوین راهبرد توسعه صنعتی کشور از مهرماه سال 80 فعالیت مقدماتی آن آغاز شد و امروز به نتیجه رسیده است، نخستین سند در این زمینه است.

نیلی افزود: در تدوین راهبرد توسعه صنعتی به نقش دولت و بخش خصوصی در تحقق اهداف موردانتظار به دور از آرمان‌گرایی توجه شده است و در مجموع ساختار این راهبرد شامل سه جزء تصویر مطلوب از آینده، استراتژی‌های عمومی بخش صنعت و استراتژی توسعه حوزه‌های صنعتی است.

امضای قرارداد خرید توربین میان زیمنس و مپنا

موافقتنامه بلندمدت خرید و انتقال دانش فنی توربین-ژنراتورهای 22 واحد سیکل ترکیبی و توربین‌های گازی بین ایران و آلمان به امضا رسید.

موافقت‌نامه خرید و انتقال دانش فنی توربین ژنراتور این 22 واحد سیکل ترکیبی میان شرکت مدیریت پروژه‌های ایرانی (مپنا) و شرکت زیمنس آلمان با حضور وزیر نیروی ایران و نماینده دولت آلمان امضا شد.

بر پایه این گزارش، برای اجرای این پروژه مجموعا 11 قرارداد مختلف میان طرفین امضا شد.

حبیب‌الله بیطرف، وزیر نیرو در مراسم امضای این قرارداد گفت: امضای پروژه 22 واحد بخار سیکل ترکیبی بین ایران و آلمان گامی در جهت پایداری روابط سیاسی-اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا است.

وی افزود: این قرارداد با هدف طراحی و ساخت تمام تجهیزات مهم نیروگاهی رخداد مهمی در صنعت برق ایران است.

مهندس موسی زمان، مدیرعامل مپنا ارزش قرارداد امضاشده بین ایران و آلمان را 700 میلیون یورو ذکر کرد و گفت: هدف از امضای این توافقنامه فراتر از پروژه 22 واحد سیکل ترکیبی است.

وی افزود: برای اجرای این پروژه بین شرکت‌هایی که دارای تجهیزات نیروگاهی در جهان هستند، مناقصه برگزار شد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت مپنا افزود: در این مناقصه شرکت‌های زیمنس آلمان، آلستوم فرانسه و یک شرکت ایتالیایی شرکت داشتند که از میان آنها زیمنس انتخاب شد.

دکتر «فوگس» مدیرعامل شرکت زیمنس در مراسم امضای قرارداد 22 واحد بخار سیکل ترکیبی بین ایران و آلمان گفت: قراردادی که به امضا رسید، حلقه تکمیلی برای انتقال تکنولوژی و فناوری به ایران است.

وی گفت: زیمنس از زمان احداث خط تلگراف لندن به دهلی نو در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در طی این 150 سال در شرایطی که دیگران تهران را ترک کردند، اما این شرکت ماند و به فعالیت خود ادامه داد.

مدیرعامل شرکت زیمنس در زمینه امضای این قرارداد، قرارداد امضاشده را پیچیده و سخت خواند و تاکید کرد که در این زمینه مذاکرات پیچیده اما منصفانه‌ای با طرف ایرانی خود داشتیم.

12 تیر 1392؛ استفاده از فضای روانی جامعه برای مدیریت تورم

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به اینکه «با وجود تورم، وضعیت تولید و بیکاری اصلاح نخواهد شد»، مهار تورم را ضرورت اجتناب‌ناپذیر اقتصاد ایران در شرایط کنونی عنوان کرد.

این مقام بانک مرکزی با اشاره به نقش انتظارات در افزایش نرخ ارز و تورم در سال گذشته و اینکه پس از انتخابات وضعیت انتظارات فعالان اقتصادی بهتر شده است، گفت: با مدیریت مطلوب انتظارات مثبت ایجاد شده، می‌توان هزینه‌های سیاست‌های ضدتورمی را به حداقل رساند.

پیمان قربانی، مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی اظهار کرد: در سال‌های اخیر بحث سیاست و اقتصاد رابطه تنگاتنگی داشته و برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، نیازمند دو تحول در زمینه سیاسی و اقتصادی هستیم. وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در اواخر روزهای کاری دولت دهم هستیم، قاعدتا خلق تحول اقتصادی به دولت یازدهم موکول می‌شود.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: امروز مهار تورم به یک ضرورت تبدیل شده و دیگر حتی به‌عنوان یک انتخاب سیاست‌گذار مطرح نیست؛ زیرا بدون مهار تورم فزاینده، نه تولید شکوفا می‌شود و نه بیکاری مهار می‌شود و از طریق دیگر اقتصاد نیز به ثبات نمی‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید