پاداش برای 11 میلیون مشترک برق خانگی!

کدخبر: ۵۱۷۳۵۵
سخنگوی صنعت برق گفت:۱۱ میلیون مشترک خانگی پاداش صرفه جویی در مصرف برق دریافت کرده اند که معادل ۲۵۰ میلیارد تومان است.
پاداش برای 11 میلیون مشترک برق خانگی!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق و آقای امیر دودابی نژاد معاون برنامه‌ریزی برق حرارتی در گفتگوی ویژه خبری حاضر شدند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

سوال: برخی از شهرک‌ها مدعی هستند که ساعت‌های خاموشی ضرر‌هایی را به تولیدات و نیروهای انسانی آنها زده است. این موضوع درست است؟

رجبی مشهدی: در اینکه محدودیت‌هایی وجود داشته تردیدی نیست، اما، چون محدودیت‌ها از قبل اعلام می‌شود، واحد‌های شهرک‌های صنعتی می‌توانستند هماهنگی‌هایی را برای مدیریت خاموشی انجام دهند. برای ۴۴۰ واحد برنامه ریزی کرده بودیم که تعمیرات خود را در دوره اوج مصرف انجام دهند. خوشبختانه توانستیم در دوره اوج مصرف به طور متوسط نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد  انرژی بیشتری به صنایع تحویل دهیم.

سوال: ۶ هزار مگاواتی که در توسعه باید تحقق پیدا می کرد، به نتیجه رسیده است؟

 دودابی نژاد: برنامه ۱۰۰ اقدامی برای عبور از پیک مصرفی تابستان در نظر گرفته شد. افزایش ظرفیت تولید و مدیریت مصرف از جمله بخش‌های این برنامه بود. در بخش اول یک افزایش ۶ هزارمگاواتی برای بازه یک ساله در نظر گرفته شد که یک ماه از آن باقی مانده است. با تلاش و برنامه ریزی پیوسته تا امروز ۴۵۰۰ مگاوات از این برنامه تحقق پیدا کرده و ۱۵۰۰ مگاوات باقی مانده در ماه آینده انجام خواهد شد. ۴۵۰۰ مگاوات از این ۶۰۰۰ هزار مگاوات، مربوط به احداث نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیری است که باید احداث شود. ۱۱۰۰ مگاوات هم به ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های موجود مربوط می‌شود.

سوال: افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف چقدر از بار مصرف را کم کرد؟

رجبی مشهدی: تعرفه‌ها برای کسانی که زیر الگوی مصرف بودند تغییری نکرد، اما تعرفه مشترکان پرمصرف به صورت پلکانی افزایش داشته است. کسانی که بیش از ۲ برابر الگو، مصرف برق دارند که تعداد کمی از مشترکان را تشکیل می‌دهند به صورت پیامکی هشدار دریافت می‌کردند. با همکاری مردم امسال ۱.۴ درصد رشد مصرف کاهش یافته است. این در حالی است ما هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید داریم که حداقل ۲ درصد افزایش مصرف برق را بیشتر می‌کند. از بین ۲۹ میلیون مشترک خانگی ۱۱ میلیون مشمول پاداش صرفه جویی شدند و در واقع ۴۰ درصد مردم مصرف خود را کاهش دادند. رقم این پاداش در مجموع ۲۵۰ میلیارد تومان است.

سوال: برنامه وزارتخانه برای استفاده حداکثری در نیروگاه‌ها چیست؟

 دودابی نژاد: رکن مهم استفاده حداکثری از ظرفیت تولید کشور است. ما هر ساله یک برنامه مفصل تعمیراتی برای نیروگاه‌ها تدارک می‌بینیم و تلاش می‌کنیم آن را تا قبل از آغاز فصل گرما به نتیجه برسانیم. امسال ۹۴ هزار مگاوات تعمیرات در نیروگاه‌ها انجام گرفته است. اینکه این تعمیرات در زمان معین به پایان برسد نیازمند تلاش‌های فراوانی بود. بسیاری از نیروگاه‌های ما به خصوص نیروگاه‌های بخار، عمری بالای ۳۰ سال دارند، یعنی برای تعمیرات آن‌ها باید کار مضاعفی انجام شود. تعمیرات باعث شده که ضریب آمادگی نیروگاه‌های کشور به ۹۷ درصد برسد و تقریبا با استاندارد‌های بین المللی در زمینه خروج اضطراری نیروگاه‌ها رقابت می‌کنیم. اگرچه عمر ناوگان نیروگاهی ما پیرتر از استاندارد بین المللی است.

سوال: سازمان‌ها و ادارات ملزم بودند ۳۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند. این اتفاق محقق شد؟

رجبی مشهدی: اصلاح ساعت کار اداری کمک بسیاری در این زمینه کرد. امسال رصد و پایش ما در ادارات مضاعف شد و از تجهیزاتی استفاده کردیم که امکان کنترل وسایل سرمایشی ادارات را داشته باشیم. شرایط طوری رقم خورد که بیش از ۵۰۰ مگاوات صرفه جویی در بخش ادارات داشتیم که معادل یک نیروگاه بزرگ در کشور است.

سوال: قرار بود پرمصرف‌های سازمان‌ها معرفی شوند این موضوع متوقف شد؟

رجبی مشهدی: به صورت روزانه پرمصرف‌ها را اعلام کردیم، اما تمام ادارات الگوی مصرف اعلامی از سوی وزارت نیرو را رعایت کردند.

سوال: یک سری از خسارت‌ها را مشترکان نتوانستند دریافت کنند این موضوع چه زمانی حل می شود؟

رجبی مشهدی: به دنبال این هستیم که مشکل رفع شود. بخشی از این مسئله به بیمه گذار و کارشناس بیمه مربوط می‌شود و بیمه مسئولیت اصلی را دارد. حتما فرصت تجدید نظر هم وجود دارد و ما بررسی مجدد می‌کنیم.

سوال: مجموعه خسارت‌ها در سال گذشته چقدر بوده است؟

رجبی مشهدی:این خسارات به حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان و بیشتر می رسد.

سوال: علت عدم پرداخت مابقی به نظر کارشناس بیمه باز می‌گردد؟

رجبی مشهدی: بله عمده کار به همین مربوط می‌شود.

سوال: جمع بندی و پرداخت نهایی در چه زمانی انجام می‌شود؟ چون ممکن است با کاهش و افزایش قیمت مواجه شود.

رجبی مشهدی: به همان نرخی که مصوب است پرداخت می‌کنیم و نسبت به آن به مردم اطلاع رسانی می‌کنیم.

سوال: با توجه به اضافه شدن مشترکان جدید، جه برنامه‌ای برای توازن تولید و مصرف در دست اقدام است؟

 دودابی نژاد: علاوه بر اضافه شدن مشترکین، سال گذشته حدود ۱۵ هزار مگاوات ناترازی عرضه و تقاضا داشتیم. اگر این را به عدد رشد اضافه کنیم، به این نتیجه میرسیم که باید یک برنامه دقیقی برای افزایش ظرفیت تولید برق داشته باشیم. از سال قبل یک برنامه ۳۵ هزار مگاواتی افزایش ظرفیت تولید برق در طی چهارسال تدارک دیده شد. از این ۳۵ هزار مگاوات، ۱۰ هزار مگاوات توسط صنایع بزرگ در حال احداث است، ۱۵ هزار مگاوات آن از روش‌های مختلف مثل نیروگاه‌های خصوصی و واحد‌های بخار نیروگاه‌های موجود و ۱۰ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدید پذیر تامین می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید