نگاه متفاوت معامله گران دلار به خبرهای برجامی؛

قیمت سکه ریخت، دلار اصلاح شد /مرز حساس درهم از دست رفت

کدخبر: ۵۱۸۹۲۹
اقتصادنیوز : عده ای از معامله گران معتقد بودند که نرخ دلار امروز در تهران اصلاح شده است. از سوی دیگر قیمت سکه و طلا هم امروز ریزش کرد .
قیمت سکه ریخت، دلار اصلاح شد /مرز حساس درهم از دست رفت

به گزارش اقتصادنیوز ؛  بازار ارز تهران امروز پنجشنبه 10 شهریور ماه شاهد عقبگرد قیمت دلار بود .هر برگ اسکناس آمریکایی  که عصر دیروز با افزایش 250 تومانی در محدوده 29 هزار و 970 تومان قرار گرفته بود ؛ صبح امروز در محدوده 29 هزار و 850 تومان روانه بازار شد که نسبت به روز قبل تقریبا 120 تومان کاهش را نشان می دهد .

قیمت دلار اصلاح شد 

در ادامه معاملات نقدی امروز  نرخ دلار بار دیگر پایین آمد و  محدوده حساس 29 هزار و 800 تومان را از دست داد. نرخ دلار امروز 29 هزار و 780 تومان بود. این قیمت در مقایسه با روز گذشته 190 تومان کاهش پیدا کرده بود .

عده ای از معامله گران معتقد بودند که نرخ دلار در تهران اصلاح شده است. 

هرات دوباره نرخ نرخ دلار را اعلام نکرد 

هرات امروز  برای دومین روز  متوالی تعطیل بود و قیمت جدیدی از اسکناس آمریکایی در بازار هرات اعلام نشد.

طالبان «۳۱ ماه اوت»، را به مناسبت خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال گذشته تعطیل رسمی اعلام کرد.

افت 200 تومانی نرخ دلار در سلیمانیه 

سلیمانیه امروز کانال 30 هزار تومان را حفظ کرد و نرخ دلار بالای کانال مذکور معامله شد. با این حال بازار سلیمانیه مانند تهران افت 200 تومانی را ثبت کرد . قیمت دلار در بازار سلیمانیه امروز 30 هزار و 80 تومان معامله شد.  

مرز حساس نرخ درهم از دست رفت

قیمت درهم نیز امروز مرز حساس 8 هزار و 200 تومان را  از دست داد. نرخ حواله درهم در بازار ارز امروز 8 هزار و 190 تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه 60 تومان افت کرده بود . 

احتیاط برجامی معامله گران ارزی 

بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران حکایت از احتیاط برجامی معامله گران ارزی دارد . معامله گران بین اخبار ضد و نقیض سر در گم شده اند  و در شرایط فعلی ترجیح می دهند  که بی گدار به آب نزنند . 

 رسانه آمریکایی آکسیوس عصر چهارشنبه به وقت محلی در گزارشی نوشت که بر اساس پیش نویس توافقی طرف‌های برجام تنها بعد از تکمیل اجرای هر گام به اجرای مرحله بعدی خواهند رفت. 

در این گزارش آمده است که انتظار می‌رود مرحله سوم که مرحله باز اجرا است،  چهار ماه بعد از امضای برجام به وقوع بپیوندد. در این مرحله آمریکا همه تحریم‌های ثانویه علیه ایران را رفع خواهد کرد و اقدامات دیگری از جمله تعامل با بخش خصوصی در خصوص نحوه انجام تجارت با ایران را در دستور کار قرار خواهد داد.

آکسیوس همچنین نوشت که انتظار می‌رود تهران نیز در این مرحله تمام محدودیت‌های برجامی علیه برنامه هسته‌ای خود را به پایان برساند و نظام بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در تاسیسات خود از سر گیرد.

برجام

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه امروز (پنجشنبه) ابراز امیدواری کرده که طی روزهای آتی، توافقی با ایران بر سر مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام حاصل شود.

همچنین آمریکا اعلام کرده نسبت به توافق برجام امیدوار است. به گفته کاخ سفید، دلیل این خوش‌بینی آمریکا، حذف کردن برخی پیش‌شرط‌ها برای بازگشت به توافق از سوی ایران است.

در این شرایط‌ رویترز به نقل از آژانس مدعی شد: ایران غنی‌سازی اورانیوم با دومین آبشار IR-۶ را در نیروگاه زیرزمینی نطنز آغاز کرده است.

نگاه متفاوت معامله گران دلار به برجام 

به نظر می رسد رفت وبرگشت دلار در روز های اخیر  نشان دهنده نگاه متفاوت بازیگران ارزی نسبت به احتمال توافق هسته ای باشد. عده ای از معامله گران نسبت به احیای برجام خوشبین و عده ای دیگر با اشاره به سیگنال های منفی بدبین هستند.

نرخ دلار به نرخ یورو نزدیک شد 

یکی از نکات مهم بازار امروز نزدیک شدن قیمت فروش دلار و قیمت یورو در صرافی ملی بود. صرافی ملی که تابلو صرافی ها را دنبال کند  امروز نرخ دلار را 28 هزار و 542 تومان اعلام کرد. همچنین نرخ یورو در صرافی ملی امروز 28 هزار و 530 تومان بود . این دو قیمت در مقایسه با هم تقریبا 12 تومان فاصله داشتند. البته فاصله نرخ خرید و فروش دلار و همچنین  فاصله خرید و فروش یورو هم  تقریبا مساوی بود و 284 تومان فاصله را نشان می دهد . 

افزایش قیمت دلار در بازار متشکل 

قیمت دلار در بازار متشکل امروز نسبت به روز قبل تقریبا 100 تومان بالا تر بود . نرخ  دلار متشکل دیروز در محدوده 28 هزار و 399 تومان به کار خود پایان داد و در بازار امروز به قیمت 28 هزار و 500 تومان به فروش رسید. 

حال طلا وخیم شد 

حال بازارجهانی طلا وخیم شد . قیمت اونس طلا روز سه شنبه هفته جاری 14 دلار ، روز چهارشنبه 5 دلار و در بازار امروز پنجشنبه 10 شهریور تقریبا 17 دلار کاهش را ثبت کرد.قیمت طلا  در بازار جهانی امروز به ابتدای مرز 1700 دلار رسید و با قیمت 1702 دلار معامله شد.  عده ای از معامله گران ار احتمال برگشت طلا به کانال 1600 دلار سخن گفتند .

این طولانی‌ترین افت پیاپی ماهانه طلا از سال 2018 تاکنون است. در آن مقطع طلا شش ماه متوای روندی نزولی به خود گرفته بود. چشم انداز افزایش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی مهم جهان فشار نزولی شدیدی بر قیمت طلا وارد کرده است.

بسیاری از بانک های مرکزی تصمیم گرفتند که در مقابله با تورم بالای حال حاضر دست به اقدامات تهاجمی انقباضی بزنند؛ موضوعی که به هیچ وجه خبر خوبی برای طلا به حساب نمی آید و هزینه فرصت نگهداری این فلز با افزایش نرخ بهره افزایش پیدا می کند و در نتیجه تقاضای آن کاهش می یابد.

برخی از تحلیل گران پیش بینی می کنند فدرال رزرو تا ابتدای سال آینده میلادی نرخ بهره را تا بالای 4 درصد افزایش خواهد داد. بانک مرکزی آمریکا در دو نشست اخیر خود هر مرتبه نرخ بهره را 75 صدم درصد ارتقا داده است تا با تورم بالای اقتصاد آمریکا مقابله کند و آن را به محدوده 2 درصد بازگرداند.

در بازار داخلی ایران هم  قیمت طلا 18 عیار امروز ریزش کرد . قیمت طلا امروز نسبت به روز قبل 12 هزار و 300 تومان ارزان شد  و با 1 میلیون و 258 هزار و 200 تومان معامله شد . 

دلار سکه برجام

ریزش قیمت سکه و طلا 

بازار سکه هم  امروزشاهد قدرت نمایی سکه  بازان کاهشی بود. قیمت سکه امروز 62 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و بر روی 13 میلیون و 648 هزار تومان قرار گرفت.

 فعالان بازار سکه می گفتند در صورتی که فلز زرد رنگ داخلی در روز های آتی  نتواند به مرز  13 میلیون و 800 هزار تومان برگردد  احتمال عقب نشینی تا نیمه کانال 13 میلیون تومان هم وجود خواهد داشت . 

این دسته از تحلیلگران باور دارند سکه در شرایطی می تواند به بالای ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نفوذ  کند که نرخ دلار بار دیگر بالای مرز ۳۰ هزار تومان قرار بگیرد و حتی به ۳۰ هزار ۲۰۰ تومان هم برسد .

ارزش ذاتی سکه امروز 11 میلیون و 933 هزار تومان بود  و حباب سکه در محدوده 14 درصد قرار داشت. عده ای از تحلیگران می گفتند در شرایط فعلی با حباب ۱۳ درصد نباید انتظار رشد قیمت سکه را داشت. به عقیده معامله گران یکی از دلایلی که مانع صعود سکه شده همین حباب چشمگیر  بوده است. 

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک