راه اندازی از پایان شهریور؛

ادعای عجیب ایران درباره رمز ریال

کدخبر: ۵۲۰۷۶۰
امارات سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری در حوزه فناوری ها کرده و از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال جهان میزبانی می کند ولی بانک مرکزی این کشور می گوید:که اولین رمز ارز خود را در سال ۲۰۲۶ راه اندازی میکند ایران بدون این کارها گفته از پایان شهریور.
ادعای عجیب ایران درباره رمز ریال

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی ایران وعده داده است که رمزریال تا پایان شهریورماه به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد. رمزریال یک استیبل کوین با پشتوانه ریال و بانک مرکزی  خواهد بود بانک مرکزی تصمیم دارد تا در این پروژه پول به یک فرایند قابل برنامه ریزی و برنامه نویسی تبدیل و دارای موجودیت هوشمند شود.

 تراکنش با رمز ارزها بسیار سریعتر از تراکنش های  بانکی است و هزینه تراکنش با رمز ارزها خیلی کمتر از هزینه تراکنش  های بانکی است به همین دلیل استفاده از رمز ارزها برای مردم و بانک ها هم بسیار جذاب است. 

دولت ها نیز علاقه بسیار زیادی به استفاده از رمزارزها دارند زیرا با  استفاده از فناوری بلاک چین فقط هزینه ها و درآمد های مردم مشخص نمی‌شود بلکه  مخارج با جزئیات کامل برای هر کیف پول قابل ردیابی است، اینکه هر فرد و هر جامعه‌ای درآمد خود را در چه زمینه ای مصرف می کنند برای بسیاری از دولت ها جذاب به نظر می رسد که باعث افزایش تمایل آن ها به استفاده از رمزارز می شود.

این روزها تقریبا تمام اقتصاددانان و فعالان اقتصادی مطمئن هستند که پول های امروزی همیشگی نخواهند بود و با پیشرفت فناوری و افزایش تجربه، رمز ارزها جایگزین پول های کاغذی و اسکناس ها در  آینده ای نه چندان دور خواهند شد  اما وعده رییس بانک مرکزی برای رونمایی از رمزریال و انتشار آن از پایان شهریور برخی نگرانی ها را در میان تحلیلگران پر رنگ کرده و انتقاداتی را به خاطر عجله بانک مرکزی به وجود آورده است.

پرسش های منتقدان درباره رمز ریال

اصلی ترین انتقادی که به این اقدام مطرح  است نبود زیرساخت های کافی و مناسب برای این طرح در سطح جامعه است. اگر رمز ارز منتشر شود با چه ساز و کاری خرج میشود آیا فروشگاه ها، شرکت ها و بنگاه های اقتصادی برای پذیرش رمز ریال به جای پول آماده شده اند؟ آیا جامعه  آموزش کافی را برای حفظ امنیت کیف پول دیجیتال دیده است؟  مردم چگونه باید کیف پول دیجیتال خود را داشته باشند؟ مالیات این تراکنش ها چگونه محاسبه خواهد شد؟

جزء کشورهای اول بودن در این حیطه جذاب است ولی کافی نیست، محتاطانه قدم برداشتن در حیطه ای که دنیا در ورود به آن محافظه کار است لازم به نظر می رسد، به عنوان مثال امارات متحده عربی نمونه خوبی برای این مسئله است این کشور بلندپروازی های زیادی در حوزه فناوری ها دارد و سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری در حوزه فناوری ها کرده و از بزرگترین صرافی های ارز دیجیتال جهان میزبانی می کند ولی بانک مرکزی این کشور مدعی است که اولین رمز ارز خود را در سال  ۲۰۲۶ راه اندازی میکند یعنی با تمام سرمایه گذاری ها و ارتباطات با شرکت های خوب در این حوزه، این کشور یک بازه چندساله را برای فرایند تحقیق و توسعه تا  راه اندازی در نظر گرفته است، احتیاط امارات و کشورهای توسعه یافته در این زمینه این پیام را منتقل می کند که باید آرام و محتاط در این زمینه جلو رفت.

نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد قانونگذاری است،  ارزهای دیجیتال دنیای جدیدی است که نیازمند فرایند قانون گذاری مناسب برای هک، دستبرد، فراموشی رمز، انتقالات و ... است بعد از راه ، قانون در برخورد با این مشکلات چگونه عمل خواهد کرد؟

 مهمترین نکته پشتوانه این طرح است، رمز ارزها و استیبل کوین هایی وجود داشته‌اند که موفق عمل نکرده اند، و رمز ارزهایی که پشتوانه مناسب داشته اند‌ از مهلکه گریخته‌اند.  بانک مرکزی اعلام کرده پشتوانه رمز ریال بانک مرکزی و ریال است، اگر رمز ریال دچار مشکل شود و نیاز به حمایت داشته باشد، نقدینگی کافی برای حمایت از رمز ارز از کجا تامین خواهد شد؟ آیابانک مرکزی  بدون محدودیت رمز ریال منتشر میکند و مسیر جدید برای رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی باز می کند؟ مسیر حمایتی بانک مرکزی از رمزریال تورم زا نخواهد بود؟

در مقابل مدافعان به مزیت ها اشاره دارند.یکی از مزایای اصلی رمز ارزها سرعت تراکنش بالا و مقدار کم هزینه تراکنش است که در تراکنش های بین المللی این مسئله پررنگ است. البته منتقدان اعتقاد دارند در شرایط تحریمی که صرافی های برجسته رمز ارز در ایران نیستند و سرمایه مشتریان ایرانی را حمایت نمی کنند رمز ریال نمی تواند گره مبادلات بین المللی را باز کند و برای مبادله با سایر صرافی های دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد به همین خاطر مزیت اصلی آن برای ایرانیان وجود نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید