واکاوی تجارت ایران با اتحادیه اروپا

عربستان و ترکیه از ایران جلو زدند /فرصت های اقتصادی جنگ اوکراین از دست رفت

کدخبر: ۵۲۳۱۷۷
جنگ اوکراین فرصتی را در اختیار کشورها قرار داد تا کمبودهای اتحادیه‌ اروپا را جبران کنند. اما آمارها نشان می‌دهد ایران نتوانسته است از این فرصت بهره چندانی ببرد؛ حال آنکه عربستان، تجارت خود با این اتحادیه را به ارقام قابل توجهی رسانده است.
عربستان و ترکیه از ایران جلو زدند /فرصت های اقتصادی جنگ اوکراین از دست رفت

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای اقتصاد نوشت:صادرات ایران اگرچه در هفت‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پیدا کرده، اما ارزش صادرات بسیار ناچیز است.

واکاوی تجارت ایران با اتحادیه اروپا در مقایسه با کشورهای درحال توسعه‌ای همچون ترکیه و عربستان در هفت‌ماهه نخست سال‌2022 نشان می‌دهد، ایران نتوانسته از فرصت‌های خود در جریان بحران اوکراین به‌خوبی استفاده کند. البته دراین مدت تجارت ایران با اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه سال‌میلادی گذشته، اگرچه رشد داشته اما این رشد بسیار اندک بوده است.

در مدت مورد بررسی صادرات ایران به اتحادیه اروپا 34‌درصد و واردات از آن 11‌درصد رشد داشته است. این درحالی که منطقه اتحادیه اروپا یکی از بازارهای جذاب جهان برای تجارت است. این منطقه از 27‌اقتصاد تشکیل شده است. براساس مطالعه معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، ارزش واردات کالایی این منطقه اقتصادی طی هفت‌ماهه نخست سال‌2022 حدود 2‌هزار و 341‌میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه سال‌قبل حدود 23‌درصد افزایش داشته است. در همین مدت صادرات این اتحادیه نیز حدود 2‌هزار و 408‌میلیارد یورو اعلام‌شده که با رشد 24‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌2021 همراه بوده است.

 

ب

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید