نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 25 مهر

استرالیا می‌خواهد سیستم بانکداری اسلامی در ایران را بیاموزد

کدخبر: ۵۲۷۹۹۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
استرالیا می‌خواهد سیستم بانکداری اسلامی در ایران را بیاموزد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

25 مهر 1352؛ قیمت نفت در خلیج فارس افزایش یافت

دیروز 6 کشور خلیج فارس در یک اجلاسیه 5 ساعته در کویت قیمت نفت را در خلیج فارس از 3 دلار به 3 دلار و 65 سنت افزایش دادند.

دکتر جمشید آموزگار در پایان یک جلسه 5 ساعته کشورهای تولیدکننده نفت منطقه خلیج فارس پس از بحث‌های طولانی سرانجام تصمیم گرفتند بهای اعلان‌شده نفت خام رقیق خود را 17 درصد بالا ببرد به این ترتیب قیمت هر بشکه نفت خام تا 3 دلار و 65 سنت افزایش پیدا کرده است.

کشورهای تولیدکننده منطقه خلیج فارس در پایان جلسه خاطرنشان کردند، اگر کمپانی‌های بزرگ نفتی نخواهند نفت این کشورها را طبق بهای تعیین‌شده خریداری کنند کشورهای تولیدکننده منطقه خلیج فارس نفت خود را به مشتریان دیگر عرضه خواهند کرد.

در اعلامیه صادرشده کشورهای تولیدکننده نفت منطقه خاورمیانه آمده است، موافقتنامه ژنو همچنان به وقت خود باقی خواهد ماند و تاریخ اجرای ترتیبات جدید و قیمت‌های تازه 16 اکتبر خواهد بود.

تقاضای وام از ژاپن برای احداث یک طرح پتروشیمی

منابع آگاه اعلام کردند که ایران برای اجرای یک پروژه پتروشیمی خود تقاضای یک وام 150 تا 200 میلیون دلاری از ژاپن کرده است.

این منابع فاش کردند که در جریان مذاکرات دکتر اقبال، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران با مقامات برجسته ژاپنی ازجمله وزیر امور خارجه آن کشور این تقاضا عنوان شده است. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مقامات ژاپنی در حال حاضر سرگرم مطالعه این پیشنهاد هستند.

دکتر اقبال هم‌اکنون در راه بازگشت خود از سفر چین، برای یک دیدار رسمی در ژاپن به‌سر می‌برد.

در این سفر گروهی از مقامات شرکت ملی نفت ایران وی را همراهی می‌کنند. دکتر اقبال طی اقامت خود در توکیو بار دیگر علاقه‌مندی ایران را به شرکت در عملیات تصفیه و فروش نفت در کشورهای مصرف‌کننده ابراز داشته است.

ژاپن بیش از 2 درصد مجموع نفت وارداتی خود را از ایران می‌خرد.

25 مهر 1372؛ استرالیا می‌خواهد سیستم بانکداری اسلامی در ایران را بیاموزد

در پی اظهار علاقه مالزی و اندونزی به اجرای سیستم بانکداری اسلامی، استرالیا نیز علاقه‌مند به آموختن این سیستم است.

دکتر محمدحسین عادلی گفت: در آغاز اجرای سیستم بانکداری اسلامی در ایران، در زمینه جذب سپرده‌ها و اعطای تسهیلات نگرانی‌هایی وجود داشت، لیکن با گذشت 10 سال از اجرای این سیستم هم‌اکنون به موفقیت‌های چشمگیری نائل شده‌ایم.

وی تاکید کرد: پس از مالزی و اندونزی، اخیرا کشور استرالیا نیز علاقه‌مندی خود را به اعزام تعدادی کارشناس به سمینار بانکداری اسلامی اعلام داشته است.

دکتر عادلی گفت: سیستم مالی بین‌المللی دچار تحول شده است و جا دارد در برخی از کشورهای غربی مواردی چند از سیستم بانکداری اسلامی به کار گرفته شود.

وی در پایان آمادگی بانک مرکزی را برای تبادل‌نظر و ادامه ارتباط با کارشناسان بانک‌های خارجی یادآور شد و گفت: بدون تبادل‌نظر کارشناسان کشورهای مختلف با یکدیگر، این سیستم کامل نخواهد شد.

در پایان این مراسم دکتر عادلی گفت: 25 کارشناس از 12 کشور طی یک دوره 15 روز با آخرین شیوه‌های بانکداری اسلامی در ایران‌ آشنا شدند.

وی یادآور شد: کارشناسان مذکور در طول این دوره با مبانی اقتصاد اسلامی آشنا شدند و سیستم بانکداری اسلامی را به‌عنوان یک درس قابل‌قبول در علم بانکداری پذیرفته‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید