بررسی سهم کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در تورم ماهانه

ردپای تورم ثروتمندان در شهریور 1401 +نمودار

کدخبر: ۵۲۸۹۳۹
تورم ماهانه کشور در شهریور ماه 2.2 درصد برآورد شده است، البته دهک های مختلف همه به یکی میزان فشار تورمی را حس نکرده و برخی از دهک ها تورم های بالاتری نسبت به سایر دهک ها به ثبت رسانده اند.
ردپای تورم ثروتمندان در شهریور 1401 +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی ها نشان می دهد در شهریور ماه تورم دهک دهم که ثروتمندترین دهک جامعه محسوب می شود بیشتر از سمت اقلام غیر خوراکی بوده است.

تورم ماهانه شهریور ماه زیر ذره بین

تورم ماهانه کشور در شهریور ماه 2.2 درصد برآورد شده است، البته دهک های مختلف همه به یکی میزان فشار تورمی را حس نکرده و برخی از دهک ها تورم های بالاتری نسبت به سایر دهک ها به ثبت رسانده اند.

وزن کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در تورم ماهانه

به گزارش اکوایران، این امر به سبب وزن مختلف کالاهای خوراکی و غیر خوراکی در سبد مصرفی هر دهک به وجود آمده است. در محاسبه تورم سهم کالاهای غیر خوراکی و خدمات 72.2 درصد است که نشان می دهد اقلام غیر خوراکی و خدمات تاثیر بیشتری نسبت به خوراکی ها در تعیین تورم دارند.

در میان دهک ها بیشترین اثر گذاری کالاهای غیر خوراکی در دهک دهم رخ داده است. تورم دهک دهم که ثروتمند ترین دهک جامعه محسوب می شود در شهریور ماه 1.8 درصد به ثبت رسیده که از این نرخ 1.2 واحد از سمت اقلام غیر خوراکی و خدمات بوده است.

این موضوع به این معنی نیست قیمت خوراکی های مصرفی این دهک افزایش قیمت کمتری نسبت به سایر دهک ها داشته، بلکه به دلیل سهم کم خوراکی ها در سبد تقاضا دهک دهم، اثر آن کمتر دیده می شود. به طور کلی می توان گفت در تورم شهریور ماه هرچه از سمت دهک های بالایی به سمت دهک ها کم درآمد حرکت کرده ایم شاهد تورم سهم بیشتر خوراکی ها در تورم های به ثبت رسیده بودیم.

 

محاسبه تورم هر دهک با توجه به اینکه چه کالاهایی مصرف می کند، متفاوت است. به عنوان مثال قیمت هواپیما در تورم دهک های فقیر جامعه اثر گذاری ناچیزی دارد چراکه بلیط هواپیما جز سبد تقاضای اقشار فقیر نیست. بر این اساس هرچه به دهک های فقیرتر نزدیک می شود کالاهایی که در اقتصاد اصطلاحا از آن ها به عنوان کالای لوکس یاد می شود سهم کمتر در تورم اقشار کم درآمد دارد.

همانگونه که در سطور بالاتر نیز گفته شد، وزن اقلام خوراکی در محاسبه تورم کل کشور 27 درصد بوده و مابقی به اقلام غیر خوراکی و خدمات تعلق دارد. این در حالیست که این وزن برای دهک اول بالغ بر 43 درصد و برای دهک دهم تنها 17 درصد است.

به طور کلی هرچه درآمد افراد جامعه کمتر باشد، سهم خوراکی ها در سبد مصرفی شان بالاتر بوده چراکه در این وضعیت آن ها مجورند نسبت بیشتری از درآمد خود را به خرید مواد غذایی اختصاص دهند.

یقینا رقمی یک خانواده پول دار برای مواد غذایی اش صرف می کند خیلی بیش از رقمی است که یک خانواده فقیر هزینه می کند، اما نسبتی که یک خانواده پول دار از کل درآمد به خوراکی ها اختصاص می دهد شاید به 10 درصد هم نرسد در صورتی که دهک های پایینی درصد بالاتری را اختصاص می دهند.

1

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید