رصد بازار ملک؛

منابع بانکی بخش مسکن را به بستنی‌سازی اختصاص دادند

کدخبر: ۵۳۰۱۳۱
اقتصادنیوز: درست در فصلی که تامین مالی مسکن در «کف تاریخی» قرار گرفته و دولت و مردم با «فقر تسهیلات بانکی» برای تولید خانه دولتی و خرید خانه اول دست و پنجه نرم می‌کردند، وام‌‌های بخش مسکن و ساختمان خرج تولید بستنی، ساخت مبل، خودروسازی و نفت و پتروشیمی شد.
منابع بانکی بخش مسکن را  به بستنی‌سازی اختصاص دادند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، از داده‌های رسمی درباره مقاصد «تسهیلات کلان» از محل منابع بخش مسکن و ساختمان طی بهار امسال، حاکی است: حدود 10 هزار میلیارد تومان وام بانکی به حوزه‌های کاملا غیرمرتبط با مسکن پرداخت شده است.

فهرست دریافت‌‌کنندگان «تسهیلات کلان» یا همان وام بالای 100 میلیارد تومان که بانک مرکزی منتشر کرده است، نشان می‌دهد، حجم قابل توجهی از منابع بانکی بخش مسکن و ساختمان مطابق گزارش پرداختی بهار 1401، برای تولید «بستنی، خودرو، مبلمان، نفت، پتروشیمی، دستمال کاغذی، امور دام و فعالیت بازرگانی و البته سیستم گرمایش و فولاد» مصرف شده است. در مقابل، طی همین بهار سال جاری، «پرداخت

قطره‌‌چکانی وام خرید و ساخت مسکن» به فعالان واقعی و متقاضیان مصرفی بازار ملک باعث شد «سهم این بخش از کل تسهیلات شبکه بانکی، به کف تاریخی یعنی 2/ 5 درصد سقوط کند» و تحت تاثیر این «عدم شارژ اعتباری»، ابررکود در دو حوزه ساخت‌و‌ساز و خرید مصرفی آپارتمان، به ترتیب برای نهمین سال پیاپی و پنجمین سال متوالی، تمدید شود.

دولت براساس قانون مصوب مجلس - اقدام تکلیفی- برنامه‌‌ریزی کرده بود در سال جاری برای رونق تولید و عرضه مسکن، سهم این بخش از تسهیلات شبکه بانکی به حداقل 20 درصد برسد. اما «نیمه نامرئی معادله تامین مالی توسط بانک‌ها» از یک‌‌سو باعث باخت مسکن به سیاست‌های مصوب شد و از سوی دیگر، «ذی‌‌نفعان همیشگی وام‌‌های ارزان» را منتفع‌‌تر کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید