نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 8 آبان

قیمت دلار زیر 2600 تومان به صلاح نیست

کدخبر: ۵۳۰۹۵۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
قیمت دلار زیر 2600 تومان به صلاح نیست

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم آبان 1372؛ ژاپن از آمریکا برنج وارد می‌کند

ژاپن پس از وقفه 26 ساله، سفارش خرید 15 هزار تن برنج را به آمریکا داد.

شرایط نامناسب جوی ژاپن در خلال تابستان امسال، کاهش حجم تولید برنج این کشور به میزان 20 درصد را به دنبال داشت. آژانس مواد غذایی ژاپن برای اولین بار از سال 1967 تاکنون، تصمیم به خرید اضطراری این محصول از کشورهای تایلند، چین، تایوان و آمریکا گرفته است.

طبق آمار موجود، ژاپن در ابتدای دهه 1960 به طور منظم برنج وارد می‌کرد ولی با خودکفا شدن این کشور، این روند  در سال 1967 به‌طور کل قطع شد.

ژاپن در دهه اخیر علی‌رغم فشارهای کشورهای خارجی به‌ویژه آمریکا با هدف حمایت از بازار داخلی خود، از خرید برنج از خارج خودداری کرده است.

«مایک اسپی» وزیر کشاورزی آمریکا که در اوایل ماه جاری از ژاپن دیدار کرد، اظهار امیدواری کرد که ژاپن برای جبران کمبود برنج موردنیاز خود حدود 300 تا 500 هزار تن برنج از آمریکا خریداری کند.

هشتم آبان 1382؛ مذاکرات ایران و ژاپن درباره حوزه نفتی آزادگان از شنبه آغاز می‌شود

مقام‌های بلندپایه وزارت امور خارجه ژاپن و ایران قرار است هفته آینده در زمینه اجرای طرح نفتی مشترک چند میلیارد دلاری مذاکره کنند.

دولت ژاپن امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «هیتوشی تاناکا» معاون وزیر امور خارجه ژاپن، سرپرستی هیات ژاپنی را که قرار است برای شرکت در این مذاکرات به تهران اعزام شود، به عهده دارد.

در بیانیه دولت ژاپن آمده است به‌رغم مخالفت شدید آمریکا، این مذاکرات شنبه آینده در تهران آغاز می‌شود و مقام‌های ایرانی و ژاپنی در طول مذاکرات که دو روز ادامه خواهد داشت، در زمینه طرح مشترک توسعه و بهره‌برداری از حوزه نفتی آزادگان در جنوب غربی ایران گفت‌و‌گو می‌کنند.

حوزه نفتی آزادگان با ظرفیتی نزدیک به 26 میلیارد بشکه از مهم‌ترین ذخایر نفتی ایران به‌شمار می‌رود که آمریکا به بهانه برنامه‌های هسته‌ای ایران تلاش می‌کند ژاپن را از سرمایه‌گذاری در این طرح عظیم نفتی منصرف کند.

هشتم آبان 1392؛ قیمت دلار زیر 2600 تومان به صلاح نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درباره اظهارنظر رئیس‌کل بانک‌مرکزی برای نرخ کف دلار گفت: بنده با کاهش قیمت دلار تا 2600 الی 2700 تومان موافقم اما بیشتر از آن به صلاح نیست.

علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصاد و دارایی برای پاسخ به سوال قاسم جعفری نماینده بجنورد در کمیسیون اقتصادی حاضر شد.

عبدالکریم رجبی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگویی درباره جزئیات این جلسه گفت: طیب‌نیا در ابتدای جلسه درد دل کوتاهی با نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی داشت و از قراری که بین وزرا در دولت گذاشته شده سخن گفت و اعلام کرد که «در دولت قرار گذاشتیم که کمتر حرف بزنیم.»

وی با بیان اینکه طیب‌نیا ارزش پول ملی را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: ارزش پول ملی را باید به صورت کلی مورد توجه قرار دهیم؛ همه ما در دولت از کاهش ارزش پول ملی نگران هستیم.

رجبی ادامه داد: وزیر اقتصاد درباره وضعیت قیمت ارز اعلام کرد که «موافق کاهش بیشتر از این قیمت ارز نیستیم، ما باید تورم را کنترل کنیم تا ارزش پول ملی حفظ شود.»

وی البته گفت که آقای طیب‌نیا تاکید کرد که «موافق رسیدن قیمت دلار به 2600 الی 2700 تومان هستم تا زمینه ارز تک‌نرخی در جامعه فراهم شود. اما موافق نیستم قیمت دلار بیشتر از این کاهش پیدا کند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید