نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 30 مهر

اعلام رسمی پذیرش پروتکل الحاقی ازسوی ایران

کدخبر: ۵۲۸۶۹۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اعلام رسمی پذیرش پروتکل الحاقی ازسوی ایران

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

30 مهر 1352؛ مهلت اعلام نرخ جدید کالاها امشب پایان می‌یابد

تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان فقط تا ساعت 8 امشب فرصت دارند تا ضمن اعلام نرخ‌های جدید خود به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نرخ کالاها را به میزان اول خرداد بازگردانند.

تا صبح امروز بیش از 1200 موسسه اعم از تولیدکنندگان داخلی، واردکنندگان کالا و همچنین صادرکنندگان عمده به اتاق ایران مراجعه کردند و نرخ‌های تعدادی از کالاها که تاکنون نرخ آنها اعلام شده است، همان قیمت‌های خرداد است و تعداد دیگری با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و اثرات ناشی از تورم جهانی روی تولیدات داخلی به کمی بیش از قیمت‌های اول خرداد بازگردانده شده است.

الناز رکابی چه شعری را در اینستاگرامش منتشر کرد؟ +عکس

امروز گفته شد که بیش از 3 هزار موسسه دیگر اعم از تولیدکنندگان، واردکننده و صادرکننده باقی مانده‌اند که هنوز برای تعیین و اعلام نرخ جدید کالاهای خود به اتاق ایران مراجعه نکرده و براساس مهلت مقرر باید تا آخر وقت امروز به اتاق ایران مراجعه کنند و نرخ‌های جدید را به آگاهی اتاق ایران برسانند.

30 مهر 1362؛ پاسخ امام به استفتای مهندس موسوی درباره اقامه نماز جماعت در بانک‌ها

حضرت امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به استفتائات مهندس میرحسین موسوی، نخست‌وزیر در زمینه اقامه فریضه نماز جماعت در شعب بانک‌ها و ادارات پاسخ‌های شرعی مرقوم فرمودند.

متن نامه استفتائیه نخست‌وزیر به حضور امام امت و پاسخ‌های ایشان در این زمینه از نظر خوانندگان می‌گذرد:

بسمه‌ تعالی - محضر مبارک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی مدظله‌العالی.

بعد از درود و سلام بی پایان از آنجا که در بعضی از شعبات بانک‌ها و ادارات انجام فریضه نماز به‌صورت جماعت به هنگام وقت فضیلت موجب سوء‌استفاده و یا اضطرار به بیت‌المال می‌گردد، لذا سوالات ذیل در این رابطه مطرح است:

1- در صورتی که نماز جماعت در اول وقت باعث افت تولید یک کارخانه شود و یا اختلالی در امر تولید به‌وجود آید، آیا مسوول کارخانه می‌تواند از کارکنان بخواهد تا نماز را بعد از اتمام کار بخوانند؟

میرحسین موسوی – نخست‌وزیر

پاسخ: بسمه تعالی. باید نماز را بعد از اتمام کار بخوانند و اگر کارخانه دولتی است، مسوول هم نمی‌تواند اجازه دهد.

روح‌ا... الموسوی الخمینی

2- اگر از بخشنامه دولت، مبنی‌بر اقامه نماز جماعت در شعبه‌ای از بانک‌ها و یا ادارات سوء‌استفاده شود و کار مردم تعطیل گردد، آیا می‌توان اقامه نماز را به اتمام وقت اداری که حدود ساعت 2 بعد از ظهر است، موکول نمود؟

میرحسین موسوی – نخست‌وزیر

پاسخ: بسمه تعالی. لازم است، پس از وقت اداری نماز بخوانند.

روح‌ا... الموسوی الخمینی

3- آیا دولت مجاز است در صورت مشاهده اضرار به بیت‌المال و یا وهن حیثیت جمهوری اسلامی، به علت سوء‌استفاده عده‌ای به‌صورت موردی نماز جماعت در اول وقت را ملغی نماید؟

میرحسین موسوی – نخست‌وزیر

پاسخ: بسمه تعالی. دولت می‌تواند، بلکه در صورت مذکور لازم است، الغا کند. روح‌ا... الموسوی الخمینی

30 مهر 1382؛ اعلام رسمی پذیرش پروتکل الحاقی ازسوی ایران

جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جریان ملاقات وزرای امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه با دبیر شورای عالی امنیت ملی رسما اعلام کرد که پروتکل الحاقی به معاهده منع گسترش و تولید سلاح‌های هسته‌ای را می‌پذیرد و فعالیت‌های صلح‌آمیز خود در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را نیز به طور داوطلبانه موقت متوقف می‌کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیران امور خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه گفت: ایران مصمم است اقدامات لازم را برای پیوستن به پروتکل الحاقی انجام دهد.

حسن روحانی افزود: تهران مصمم است در زمینه پایان دادن به تنش فعلی در عرصه فعالیت مشروع هسته‌ای خود، مسائل باقیمانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حل و فصل کند و اقدامات لازم را برای پیوستن به پروتکل الحاقی به‌عنوان هشتاد و یکمین کشور انجام دهد.

روحانی درخصوص شرط‌های ایران برای امضا پروتکل الحاقی نیز تصریح کرد: پروتکل الحاقی نباید امنیت ملی، منافع ملی و حیثیت ملی را خدشه‌دار کند.

روحانی در مورد توافقات ایران و آژانس نیز گفت: یکی از توافقات این است که جمهوری اسلامی ایران به‌طور موقت غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درمی‌آورد که این کار برای ابراز حسن‌نیت و ایجاد فضای اعتماد جدید میان ایران و کشورهای دیگر انجام خواهد شد.

وی افزود: در مذاکرات امروز (دیروز) اروپا حق ایران را برای برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای می‌پذیرد و ما نیز آمادگی داریم در زمینه اعتمادسازی متقابل گام برداریم.

گفتنی است در جریان سفر وزیران امور خارجه کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان به تهران برای بحث و تبادل‌نظر درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، کشورهای مذکور بیانیه مشترکی منتشر کردند.

قراردادهای بیع متقابل منسوخ می‌شود

مهدی میرمعزی، رئیس شرکت ملی نفت ایران در همایش حداکثرسازی درآمد نفت ایران در سخنرانی پایانی خود به طور ضمنی پذیرفت که برای توسعه میادین نفتی و گازی کشور چارچوب قراردادهای بیع متقابل جوابگو نخواهد بود و این موضوع را با مساله خصوصی شدن شرکت ملی نفت ایران پیوند زد و گفت: اگر شرکت ملی نفت ایران به‌طور کلی مثل دیگر شرکت‌های ملی نفت در جهان مثل کشور نروژ خصوصی شود و از حالت مباشر مالی دولت در کسب درآمد و سود خارج شود، می‌توان به دیگر شکل‌های قرارداد مثل مشارکت در تولید رسید.

میرمعزی از شروع تجاری شدن شرکت ملی نفت خبر داد و عنوان کرد که در برنامه توسعه چهارم قرار است شرکت نفت از بدنه دولت جدا شود، ولی در شرایط فعلی هم به لحاظ سیاسی و هم چارچوب‌های قانونی اجازه مشارکت در تولید را نداریم. همچنین اکبر ترکان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت از آغاز فعالیت‌هایی خبر داد که در وزارت نفت برای تعریف شیوه‌های جدیدی از قراردادهای نفتی صورت گرفته است.

30 مهر 1392؛ جهانگیری: صادرکننده باید اختیار کامل ارز حاصل از صادراتش را داشته باشد

معاون اول رئیس‌جمهور در جمع مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان مجلس، مسوولان و صادرکنندگان نمونه با اعلام خبر آغاز به کار فعالیت شورای عالی صادرات در آینده نزدیک، سیاست‌های دولت در بخش صادرات و واردات را تشریح کرد.

اسحاق جهانگیری گفت: صادرکنندگان باید به دولت فرصت دهند تا مسائل و مشکلات موجود در این حوزه را حل و فصل کند.

دولت معتقد است صادرکننده باید اختیار کامل ارز حاصل از صادراتش را داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سیاست دولت این است که همه موانع پیش‌روی صادرکنندگان برطرف شود، تصریح کرد: در مقاطعی محدودیت‌هایی درباره صادرات اعمال‌ شده که حتما باید در مجامع تصمیم‌گیری درباره آنها بحث شود تا به حداقل برسند.

جهانگیری در حاشیه مراسم درباره پیمان‌سپاری ارزی نیز گفت: به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت. ما به‌دنبال لغو پیمان‌سپاری ارزی هستیم و معتقدیم قطعا باید حذف شود.

دلار بار دیگر به زیر 3000 تومان آمد

با ریزش بهای دلار به زیر 3000 تومان عملا مرز روانی این سطح شکسته شد و به‌نظر می‌رسد که مقاومت آن در این سطح البته انتقادات و در عین حال انتظاراتی را نیز به همراه دارد.

در این شرایط، تقاضای زیادی متوجه بازار ارز نیست و البته ریزش قیمت ارز با توجه به نرخ تورم 40 درصدی در این ماه‌ها برای برخی توجیه‌پذیر نیست.

روز گذشته بهای هر دلار آمریکا به زیر 3000 تومان رسید: در کف بازار دلالان به نرخ 2985 تومان هم دلار می‌فروختند و البته کمتر کسی حاضر به خرید بود. دلالان همچنان در کلونی‌های گوناگون بر سر هم فریاد می‌زدند و حتی گاهی کار به ناسزا هم می‌رسید و از طرف مقابل می‌خواستند که به زیر قیمت نفروشند.

قیمت دلار با نوسان روزانه 5 تومانی از 3050 تومان در دو هفته گذشته به آرامی کاهش یافت و کمتر کسی به آن توجه داشت. پایین آمدن قیمت از سطح 3000 تومان اما بازار و فضای اقتصادی کشور را با شرایط تازه‌ای روبرو می‌کند.

به‌نظر می‌رسد پایداری قیمت دلار در این سطح از بین رفته و متزلزل شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید