سیگنال دلار پشت خطی به بازار سکه؛

2 اقدام بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه /پیش بینی بازار سکه

کدخبر: ۵۳۲۴۸۵
اقتصادنیوز :برخی از تحلیلگران بازار سکه معتقتدند با توجه به افزایش نرخ دلار در معاملات پشت خطی روز گذشته مهار بازار سکه کمی دشوار است.
2 اقدام بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه /پیش بینی بازار سکه

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار در معاملات نقدی هفته گذشته رشد قابل توجهی را ثبت کرد همین امر باعث شد قیمت سکه هم بر مدار صعود قرار بگیرد. قیمت هر قطعه سکه امامی عصر روز پنجشنبه با حدود 50 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم 16میلیون تومان معامله شد.

2 اقدام مهم بانک مرکزی برای کاهش قیمت سکه

افزایش قیمت سکه و دلار و باعث شده تا بانک مرکزی در واکنش به نوسانات دلار و سکه، از یک بسته سیاستی چند وجهی رونمایی کند. بسته‌ای که شاید بتواند در هفته جاری، از شدت تب بازارها بکاهد و آرامش را به بازار بازگرداند.

علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی سیاست‌های جدید  «عرضه گواهی سکه بهار آزادی»، «ورود بخش خصوصی برای کمک به عرضه سکه» و «حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه۱۴۰۱» معرفی کرد. همچنین به گفته رئیس کل، در حال حاضر عرضه ارز فراتر از تقاضا است و مشکلی در تامین اسکناس و حواله وجود ندارد.

انتشار اوراق سکه بهار آزادی در هفته جاری

اقدام اول صالح آبادی برای مهار کردن قیمت سکه انتشار اوراق سکه بهار آزادی است. رئیس‌‌کل بانک مرکزی از انتشار اوراق سکه بهار آزادی در هفته جاری خبر داد. مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ماهه و معاف از مالیات در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود. اشخاص حقیقی و همچنین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا می‌توانند برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه‌گذاری خود، در چارچوب ضوابط تعیین‌شده، این اوراق را خریداری کنند.

عرضه سکه توسط بخش خصوصی

اقدام دوم بانک مرکزی اجازه به بخش خصوصی برای عرضه سکه است. علی صالح‌‌آبادی، رئیس‌‌کل بانک مرکزی گفت که باتوجه به حباب موجود و تقاضای فعالان بخش خصوصی از بانک مرکزی مقرر شد طلای آب‌شده ارائه و سپس به سکه تبدیل و در بازار عرضه شود. بنابراین با توجه به تقاضای فعالان بخش خصوصی در این زمینه درحال حاضر کارگروه ویژه‌‌ای در این‌باره در بانک مرکزی تشکیل شده است و این امر تحت نظارت بانک مرکزی خواهد بود و البته توسط بخش خصوصی می‌‌تواند این کار انجام شود

سیگنال دلار پشت خطی به بازار سکه

برخی از تحلیلگران بازار سکه  معتقتدند با توجه به افزایش نرخ دلار در معاملات پشت خطی روز گذشته مهار بازار سکه کمی دشوار است.

این دسته از فعالان بازار باور دارند در روزهای اخیر، دلار رکوردهای جدیدی را ثبت کرده است. به نظر می‌رسد مهم‌ترین عاملی که در یک سال اخیر باعث ثبات بازار ارز شده بود، امیدواری به لغو تحریم‌ها در خلال مذاکرات بود.

هرچند که روی کاغذ همچنان امیدواری به لغو تحریم‌ها وجود دارد، اما برخی کارشناسان معتقدند که فرصت‌سوزی برای توافق هسته‌ای، باعث شده است که کار بانک مرکزی نیز برای مهار انتظارات در بازارها سخت باشد. معامله گران بازار سکه می گفتند تا زمانی که نرخ دلار در حال رشد است احتمال نوسان صعودی قیمت سکه هم وجود دارد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید