بازدهی ارز و سکه در پایان هفته سوم آبان 1401 / فرار ربع سکه از دست بازار ساز!

کدخبر: ۵۳۳۹۲۷
هفته قبل رکود سایر بازارها، تشدید تحریم ها علیه ایران و توقف مذاکرات هسته‌ای باعث شد دلار تهران که در کنج قیمتی گرفتار شده بود از بند قیمت رها شود و تا نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی رشد کند. ولی پس از قرار گیری دلار در کانال ۳۶ هزار تومانی نگرانی مسؤولین در بازار ارز تشدید شد، راه حلی که از کمیسیون‌ها و جلسات مختلف خارج شد بر محدودسازی تقاضا و افزایش عرضه استوار بود.
 بازدهی ارز و سکه در پایان هفته سوم آبان 1401 / فرار ربع سکه از دست بازار ساز!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، دلار تهران پس از شکست مقاومت محدوده نیمه کانال ۳۳ هزار تومانی شتاب گرفت و خود را بالای کانال ۳۶ هزار تومانی رساند. شکست مقاومت تاریخی کانال ۳۳ هزار تومانی به عنوان سیگنال خرید در بازار تلقی شد و به همین دلیل میزان صف های خرید برای خرید دلار سهمیه‌ای افزایش پیدا کرد و رکورد زد.

هفته قبل رکود سایر بازار ها، تشدید تحریم ها علیه ایران و توقف مذاکرات هسته‌ای باعث شد دلار تهران که در کنج قیمتی گرفتار شده بود از بند قیمت رها شود و تا نیمه کانال ۳۶ هزار تومانی رشد کند . ولی پس از قرار گیری دلار در کانال ۳۶ هزار تومانی نگرانی مسؤولین در بازار ارز تشدید شد، راه حلی که از کمیسیون ها و جلسات مختلف خارج شد برمحدودسازی تقاضا و افزایش عرضه استوار بود. به همین دلیل نیروی انتظامی با حضور در بازار ارز تعدادی از دلالان ارزی را دستگیر کرد و قوه قضاییه به خریداران ارز سهمیه ای در پیامکی هشدار داد که خرید دلار سهمیه‌ای ممکن است منجر به اخذ مالیات و حذف یارانه شود، در این شرایط حجم معاملات دلار توافقی روند نزولی به خود گرفت و صف های خرید دلار در مقابل صرافی ها پراکنده شدند. هم زمان با اقداماتی که حجم تقاضا در بازار را محدود کرد بازارساز اقداماتی را نیز برای افزایش عرضه انجام داد، مقرر شد بعضی صرافی ها اقدام به ثبت سفارش اینترنتی ارز کنند تا از ازدحام جمعیت در مقابل صرافی جلوگیری شود و همچنین علاوه بر صرافی ها تعدادی از بانک ها نیز مسؤول تحویل ارز به متقاضیان شدند. به همین دلیل پس از آنکه دلار در این هفته رکورد زد نتوانست به مسیر صعودی خود ادامه دهد و از کانال ۳۶ هزار تومانی عقب نشینی کرد. دلار تهران پس از سقف شکنی، در دو روز پایانی هفته در یک روند اصلاحی پر شتاب کاهش یافت و به همین دلیل علیرغم رکورد شکنی دلار در این هفته، اسکناس آمریکایی در مقایسه با مدت مشابه هفته قبل بازدهی قابل توجهی کسب نکرد.

در این گزارش ربع سکه به عنوان نماد تقاضای خرد در بازار سکه انتخاب شده و در کنار سکه امامی و دلار آزاد برای بررسی بازدهی بازار قرار گرفته است.‌

اکوایران قیمت دلار ،سکه امامی و ربع سکه را در آخرین روز هفته جاری مصادف با نوزدهم آبان ۱۴۰۱ به دست آورده و بازدهی بازارهای گفته شده را در روز پنجشنبه نسبت به مدت مشابه هفته قبل ، ماه گذشته (نوزدهم مهرماه)، ابتدای سال جاری و مدت مشابه سال گذشته به دست آورده است.

در هفته منتهی به نوزدهم آبان ربع سکه نسبت به مدت مشابه هفته قبل بیشترین بازدهی را کسب کرده است، با افزایش عرضه ارز و اقدامات امنیتی، رشد قیمت دلار در این هفته کنترل شد  و تا نزدیکی قیمت پایانی هفته قبل کاهش پیدا کرد، علیرغم بهبود ارزش اونس، قیمت سکه امامی نسبت به دوازدهم آبان کاهش پیدا کرده و بازدهی منفی ۰.۴ درصدی را تجربه کرده ولی ربع سکه به خاطر عدم دخالت دولت و عدم افزایش عرضه با کسب بازدهی ۳.۵درصدی بیشترین بازدهی را در بازه یکی هفته ای داشته است.

در مقایسه بازدهی در بازارها، آنچنان که نمودار نشان می دهد ربع سکه مسیر خود را از سکه امامی و دلار جدا کرده و در تمام بازه های زمانی مورد برر سی بیشترین بازدهی را کسب کرده است. ربع سکه در پنج شنبه گذشته نسبت به مدت مشابه ماه قبل بازدهی ۱۲.۶ درصدی را ثبت کرده و در مقایسه با ابتدای سال جاری و مدت مشابه سال قبل به ترتیب بازدهی ۳۴.۹ و ۵۸ درصدی را کسب کرده که بیشتر از نرخ سود بدون بهره بانکی بوده است.

دلار تهران در تاریخ نوزدهم آبان نسبت به ابتدای سال جاری بیشترین بازدهی خودش را رقم زده است ولی علی‌رغم گذشت زمان بازدهی دلار در تاریخ فوق نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش پیدا کرده است.

سکه امامی هم با افزایش تقاضای سکه در دو هفته گذشته نسبت به مدت مشابه ماه قبل بازدهی مثبت ۶.۵ درصدی کسب کرده است و با افزایش طول زمان بررسی بازدهی آن افزایش پیدا کرده است بازدهی سکه امامی در یک روند صعودی در پنجشنبه این هفته نسبت مدت مشابه سال قبل به ۳۰.۳ درصد رسیده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید