احتمال ثبت یک رکورد دیگر توسط دولت رئیسی /50درصدی شدن تورم؟

کدخبر: ۵۳۶۸۵۲
اقتصادنیوز: اعتماد در گزارشی به وضعیت اقتصادی کشور پرداخت.
احتمال ثبت یک رکورد دیگر توسط دولت رئیسی /50درصدی شدن تورم؟

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه نوشت: دو روز پیش مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که نرخ تورم نقطه‌ای در آبان ماه ١٤٠١، به عدد ٤٨,١درصد رسیده است.این یعنی خانوارهای کشور به‌ طور میانگین ٤٨.١درصد بیشتر از آبان ماه سال ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند. این درحالی است که نرخ تورم برای دهک‌های پایین درآمدی نیز در این ماه به بیش از 50درصد افزایش یافته است. 

دو برابر تورم بلندمدت 

وحید شقاقی شهری، رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی بر این باور است که تورم یک پدیده ساختاری در اقتصاد ایران است و ایران حداقل از دهه 50 به بعد درگیر تورم‌های پی در پی شده است و متاسفانه در اقتصاد ایران برخلاف بسیاری از کشورها تورم به یک پدیده مذموم ماندگار تبدیل شده است به گونه‌ای که تورم بلندمدت در اقتصاد ایران حدود 20درصد است این در حالی است که در مقیاس جهانی تورم 20درصد برای یک دوره بلندمدت تورم بالایی قلمداد می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه به «اعتماد» گفت: به خصوص در دهه 90 این میزان تورم به بالاترین میانگین بلندمدت خود رسید (که حدود 27درصد بود) و در طول دهه‌های مختلف، دهه 90 بیشترین نرخ تورم را به خود اختصاص داد و از سال 1397 که دور دوم تحریم‌ها آغاز شد میانگین تورم تاکنون حدود 40درصد بوده است و این موضوع نشان‌دهنده آن است که یک تغییری در مسیر تورم ایجاد شده است و تقریبا به دو برابر تورم بلندمدت در طول سال‌های اخیر رسیده‌ایم.

تورم تا پایان سال 50 درصد را رد می‌کند

شقاقی شهری با تاکید بر اینکه شواهد حاکی از آن است که میزان تورم تا پایان سال جاری به محدوده 50درصد و بالاتر هم خواهد رسید، افزود: اثرات افزایش نرخ دلار در ماه اخیر به تدریج تا پایان سال خود را نشان می‌دهد و ممکن است به بالاترین نرخ تورم در 50 ساله اخیر برسیم؛ این در حالی است که بالاترین نرخ تورم پس از انقلاب 49.4درصد بوده که در سال 1374 رخ داده بود و اگر تا پایان سال این نرخ به 50درصد برسد رکورد تورم در تاریخ اقتصاد ایران به ثبت می‌رسد.

ریشه‌های تورم همچنان باقی است

شقاقی شهری تصریح کرد: تمامی مطالعات داخلی و خارجی کاملا نشان می‌دهد که تورم در اقتصاد ایران به دلیل 4 ناترازی شکل گرفته که ناترازی بانک‌ها، ناترازی بودجه‌ای، ناترازی ارزی و ناترازی‌های عرضه و تقاضای کل اقتصاد منجر به ریشه‌های تورم در اقتصاد ایران شده‌اند. این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: تنها ناترازی ارزی به دو کسری تبدیل شده است؛ کسری تجاری غیرنفتی و کسری حساب سرمایه و این عوامل در کنار انتظارات تورمی به عنوان یک شوک بیرونی ریشه‌های تورم را تشکیل می‌دهند و در طول 50 سال گذشته هیچ دولتی جرات اصلاحات ناترازی‌ها را نداشته و هر زمان که تورم افت کرده صرفا حاصل فروکش کردن انتظارات تورمی بوده درحالی که ناترازی‌ها سر جای خود باقی مانده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید