نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 27 آذر

شوق رنو برای بازگشت فوری به ایران

کدخبر: ۵۴۲۴۶۴
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
شوق رنو برای بازگشت فوری به ایران

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

27 آذر 1352؛ میزان اجاره‌بها بر مبنای اسفند 1351

لایحه تعدیل و تثبیت اجاره‌بهای اسفندماه سال گذشته تا پایان سال 1353 که بحث‌ها و گفت‌و‌گوهای بسیاری برانگیخته بود، پس از یک انتظار یک ماهه دیروز در جلسه فوق‌العاده گروه پارلمانی ایران نوین طرح و پس از بررسی تصویب شد.

متن لایحه پیشنهادی به شرح زیر است:

ماده 1- به‌منظور تعدیل و تثبیت اجاره‌بهای مستغلات از تاریخ تقدیم این لایحه تا پایان سال 1353 هیچ‌گونه دعوایی به خواسته افزایش اجاره‌بهای مستغلات مسموع نمی‌باشد و دادخواست‌هایی که در این فاصله تسلیم شده یا بشود، رد خواهد شد.

در یکی دیگر از مواد این لایحه آمده است، اجاره‌بهای اسفند از 1351 از نظر این قانون عبارت است از آخرین اجاره‌بهایی که تا قبل از فروردین 1352 به موجب سند اجاره یا حکم دادگاه پرداخت شده و یا در غیر موارد مذکور بین طرفین مقرر و عملی بوده است.

27 آذر 1372؛ نرخ انواع ارز در بازار آزاد به‌شدت کاهش یافت

علیرغم افزایش نرخ برابری برخی از ارزهای معتبر خارجی در مقابل ریال در سیستم بانکی، ارزش برابری این ارزها در بازار آزاد همچنان در حال کاهش است.

به گزارش خبرنگار روزنامه اطلاعات، رکودی که از چند روز پیش بر بازار آزاد ارز حاکم شده است، امروز نیز ادامه یافت به‌نحویکه صبح امروز در بازار آزاد تنها یک معامله صورت گرفت که طی آن هر دلار آمریکا به قیمت 2135 ریال خرید و فروش شد و پس از آن حتی برای هر دلار آمریکا 2100 ریال نیز خریداری پیدا نمی شد.

همچنین براساس این گزارش و براساس نرخ‌های اعلام‌شده ازسوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قیمت برابری دلار آمریکا نسبت به روز چهارشنبه تغییر نکرده است و به بهای 1767 ریال به فروش می‌رسد.  

27 آذر 1382؛ درخواست روسیه از ژاپن برای مشارکت در طرح نفتی سیبری

جونیچیرو کوایزومی و میخاییل کاسیانوف، نخست‌وزیران ژاپن و روسیه در دیدار خود در توکیو مسائل مختلف اقتصادی و سیاسی ازجمله احداث خط لوله نفت خام سیبری را بررسی کردند.

نخست‌وزیران ژاپن و روسیه در پایان دیدار خود یک بیانیه مشترک درخصوص روابط دوجانبه ازجمله طرح خط لوله گاز سیبری و نیز دو سند دیگر درخصوص گسترش روابط تجاری و همکاری به روی مسائل ماهیگیری ازجمله مبارزه با قاچاق ماهیگیری و نیز قاچاق تولیدات دریایی ازسوی کشتری‌های روسی به ژاپن صادر کردند.

در مورد خط لوله نفت سیبری در این بیانیه آمده است که مسکو و توکیو برداشتن درک متقابل درباره اهمیت خط لوله ساحل پاسفیک روسیه (پیشنهاد شده توسط ژاپن) و ارجحیت داشتن آن بر احداث خط لوله شرق سیبری به شرق دور تاکید می‌کنند.

27 آذر 1392؛ طرح جامع دولت برای هدفمندی یارانه‌ها

معاون اول رئس‌جمهور با اشاره به اهمیت آسیب‌شناسی فاز اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و تشکیل کارگروهی در دولت در این راستا گفت: به محض اینکه آسیب‌شناسی در این زمینه انجام گیرد، طرح جامعی برای هدفمندی تهیه می‌شود تا این طرح حداقل این اطمینان را به مدیران کشور بدهد که نقاط منفی مرحله اول را نخواهد داشت و این نقاط منفی به‌صورت کامل از بین رفته است.

اسحاق جهانگیری در پاسخ به این پرسش که لایحه هدفمندی را چه موقع به مجلس ارائه خواهد داد؟ گفت: معلوم نیست که ما الزاما نیاز به این داشته باشیم که لایحه هدفمندی به مجلس بدهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: مدتی است که گروهی در دولت مسوولیت پیدا کرده است که مرحله اول اجرای این قانون را آسیب‌شناسی کند و به محض اینکه آسیب‌شناسی انجام گرفت، طرح جامعی برای هدفمندی تهیه می‌شود که در آن طرح حداقل اطمینان به مدیریت کشور داده شود که این طرح نقاط منفی مرحله اول را ندارد و این نقاط منفی به صورت کامل از بین رفته است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در آن مقطع اگر نیاز به قانون باشد، حتما لایحه‌ای تقدیم مجلس می کنیم و اگر نیاز به قانون نداشته باشد، دولت خود آن را اجرا خواهد کرد.

شوق رنو برای بازگشت فوری به ایران

شرکت خودروسازی فرانسوی رنو برای از سرگیری فوری فعالیت خود در ایران اعلام آمادگی کرد.

ژیل نورماند، رئیس بخش فعالیت‌های خودروسازی رنو در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای از سرگیری سریع فعالیت خود در ایران ابراز امیدواری و اعلام کرد: ما منتظر هستیم تا تحریم‌ها به‌طور موثری برداشته شود و احتمالا این مساله در ماه ژانویه (دی‌ماه) صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر تلاش این شرکت برای از سرگیری فعالیت در ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن افزود: مساله مهم انعطاف‌پذیری جریان‌های مالی است و تحریم‌هایی علیه جریان‌های مالی وجود دارد که به میزان قابل توجه، ظرفیت توان صادرات به ایران و بازگشت پول را محدود می‌کند.

رنو تا پیش از توقف فعالیت خود در ایران در ماه ژوئیه (تیر) به دلیل تشدید تحریم‌ها، یکی از فعالان مهم بازار خودرو ایران محسوب می‌شد. رنو در سال 2012 میلادی 103 هزار دستگاه خودرو در ایران فروخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید