نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 1 دی

ایران به یونان و ایتالیا گاز صادر می‌کند

کدخبر: ۵۴۳۱۸۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران به یونان و ایتالیا گاز صادر می‌کند

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

اول دی 1352؛ سهام یک ایرانی در شرکت نفت عراق ملی شد

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از خبرگزاری خاورمیانه اعلام کرد، شورای فرماندهی انقلاب عراق روز پنجشنبه تصمیم گرفت 5 درصد سهام گلبنگیان را در شرکت نفت بصره ملی کند.

دولت عراق سهام شرکت‌های آمریکایی را که در سرمایه شرکت نفت بصره سهیم بودند و معادل 23.75 درصد کل سهام این شرکت بود دو روز پس از شروع جنگ اخیر خاورمیانه ملی کرد. 71.25 درصد باقی‌مانده سهام شرکت نفت بصره به شرکت‌های نفت انگلیس، رویال داچ شل و شرک نفت فرانسه تعلق دارد. همین شرکت‌ها در عین حال گروه اصلی سرمایه‌گذاران شرکت نفت عراق (ایپک) را که ژوئن سال گذشته ملی شد، تشکیل می‌دادند.

نوبر گلبنگیان، سرمایه‌دار ایرانی‌الاصل در چند شرکت نفت صاحب 5 درصد سهام بود و به همین دلیل به آقای 5 درصد معروف بود.

مذاکرات مهم وزیران اوپک با شاهنشاه

قبل از ظهر امروز وزرای نفت و دارایی و روسای هیات‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و دبیرکل اوپک به اتفاق جمشید آموزگار، وزیر دارایی به حضور ملوکانه شرفیاب شدند. وزرای نفت در این شرفیابی از جزئیات نظرات ملوکانه پیرامون طرحی که شاهنشاه سه ماه قبل برای تعیین قیمت به 6 کشور خلیج فارس و اوپک پیشنهاد کرده بودند و هم‌اکنون مورد عمل است، آگاه شدند و ناهار را در پیشگاه ملوکانه صرف کردند.

وزرای نفت بعد از ظهر امروز براساس همین طرح مذاکرات خود را برای تعیین قیمت جدید نفت آغاز کرده‌اند.

کنفرانس امروز یک کنفرانس منطقه‌ای خلیج فارس محسوب می‌شود. در کنفرانس امروز 6 وزیر نفت و دارایی ایران، کویت، عراق، عربستان سعودی، ابوظبی و قطر به طور رسمی شرکت داشتند. وزرا و یا نمایندگان دیگر که از 7 کشور عضو اوپک بودند، به‌طور غیررسمی حضور پیدا می‌کنند.

هدف از توسعه کنفرانس منطقه‌ای خلیج فارس به کنفرانس عمومی اوپک این است که اصلاح و تصویب گزارش کمیسیون اقتصادی با نظر عموم اعضا باشد تا بعد همه آن را در مناطق نفتی جهان به یک صورت به موقع اجرا بگذارند.

همچنین سیاست‌هایی که برای تعیین قیمت انتخاب می‌شود قابل‌پذیرش برای همه باشد.

زکی یمانی، وزیر نفت عربستان گفت: کاهش تولید نفت از طرف اعراب همچنان ادامه خواهد یافت و در حال حاضر دلیلی برای لغو آن در دست ندارد.

شیخ یمانی اضافه کرد: قیمت‌هایی که هفته گذشته در جریان مزایده تهران به شرکت ملی نفت ایران پیشنهاد شد و قیمت نفت خام را تا 17 دلار افزایش داد، نباید به‌عنوان یک مبنا و سرمشق برای قیمت‌های جدید نفت خام کشورهای تولیدکننده منطقه خلیج فارس مورد تاسی قرار گیرد.

وزیر نفت عربستان سعودی اضافه کرد که اگر ما از قیمت‌های مزایده اخیر تهران به‌عنوان مبنای قیمت‌گذاری نفت خام منطقه خلیج فارس پیروی کنیم، تمامی ساختمان و استخوان‌بندی اقتصادی موجود کشورهای صنعتی و ممالک در حال توسعه را به ویرانی خواهیم کشاند.

«هما» دو جمبوجت سفارش داد

هواپیمایی ملی ایران تا دو سال دیگر به دو فروند هواپیمای جت بوئینگ 747 «جمبوجت» از نوع «اس.بی» که هر فروند 28 میلیون و نیم دلار ارزش دارد، مجهز خواهد شد.

«هما» مدت‌ها بود که خرید هواپیماهای بزرگ با ظرفیت از میان چهار نوع هواپیماهای غول‌پیکر موجود در بازار جهان را مطالعه می‌کرد، تا سرانجام برای خرید جمبوجت بوئینگ تصمیم نهایی گرفت.

جمبوجت‌های خریداری‌شده ازسوی «هما» از نوع جمبوجت‌هایی که اینک در خدمت شرکت‌های هوایی مختلف قرار دارند، نیست و کارخانه بوئینگ سرگرم ساخت آن است و نخستین نمونه‌های آن اواخر سال آینده به بازار عرضه خواهد شد.

اول دی 1372؛ اروپا از طریق ایران و ترکیه به خاور دور متصل می‌شود

در مذاکرات بعد از ظهر دیروز «سلیمان دمیرل»، رئیس‌جمهوری ترکیه با دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس جمهور کشورمان، روابط دوجانبه، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و تحولات جهانی، مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

دمیرل در زمینه لزوم حفظ امنیت در مرزهای دو کشور اظهار کرد: ترکیه به هیچ وجه اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور علیه منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده شود.

دکتر حبیبی نیز در این دیدار، اجرای پروژه راه‌آهن و امتداد جاده مواصلاتی که آسیای میانه را از طریق ایران به ترکیه و اروپا متصل می‌کند، بسیار مهم توصیف کرد و گفت: تکمیل این راه‌ها، نقش مهمی در رشد اقتصادی و همکاری ملت‌های منطقه ایفا می‌کند.

در این مذاکرات، فروش گاز به ترکیه و مشارکت کشورهای منطقه در ساخت هواپیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اول دی 1382؛ لایحه پیوستن ایران به پروتکل الحاقی به مجلس تقدیم شد

لایحه الحاقی دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل‌های اول و دوم الحاقی به کنوانسیون ژنو (مصوب 1977 میلادی) در دستورکار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفت.

علاوه‌بر کمیسیون مذکور، کمیسیون‌های بهداشت و درمان، فرهنگی، قضایی و حقوقی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی به‌عنوان کمیسیون‌های فرعی این لایحه را بررسی خواهند کرد.

سیدمحمد خاتمی، رئیس‌جمهوری در نامه‌ای به مهدی کروبی، رئیس مجلس شورای اسلامی این لایحه را ارائه کرده و نوشته است: لایحه الحاق ایران به پروتکل‌های اول و دوم الحاقی به کنوانسیون ژنو که بنا به پیشنهاد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جلسه ششم مهر امسال هیات وزیران به تصویب رسیده است، جهت طی تشریفات قانونی تقدیم می‌گردد.

ماده واحده این لایحه تصریح دارد، «به دولت اجازه داده می‌شود به پروتکل‌های الحاقی به کنوانسیون‌های ژنو مصوب 1977 درخصوص حمایت از قربانیان مخاصمات مسلحانه بین‌المللی و مخاصمات مسلحانه داخلی با لحاظ اعلامیه توضیحی و شروط ضمیمه ملحق‌شده و اسناد الحاق را به امین اسناد بسپارد.»

این لایحه به امضای آقای خاتمی رئیس‌جمهوری، سیدکمال خرازی وزیر امور خارجه و علی شمخانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رسیده است.

دولت ایران 14 شرط را برای الحاق به این دو پروتکل اعلام کرده است.

یکی از شروط ایران تصریح دارد: «درک دولت ایران این است که قواعد مزبور در ارتباط با استفاده از سلاح متعارف اعمال می‌شود و سلاحی را که به موجب معاهدات بین‌المللی مصوب ایران، به کارگیری آنها ممنوع نگردیده، شامل نمی‌شود.»

 

فولاد خوزستان در بصره کارخانه فولاد می‌سازد

بازسازی کارخانه فولاد بصره حدود 20 میلیون دلار هزینه برمی‌دارد و برای تامین منابع مالی آن با طرف عراقی تفاهم کردیم که قراضه و گندله موجود در کارخانه را با قیمت توافقی به خوزستان بیاوریم.

عیدی محمدی کروس نژاد، قائم مقام شرکت فولاد خوزستان اظهار کرد: قبل از امضای تفاهم‌نامه مشترک بین استان‌های بصره و خوزستان از کارخانه فولاد بصره بازدید کردیم و مذاکرات فنی با پرسنل و معاون مدیرعامل این کارخانه داشتیم.

وی افزود: از چهارشنبه هفته گذشته یک تیم 6 نفره ازسوی شرکت فولاد خوزستان در کارخانه فولاد بصره مستقر شده‌اند و در حال بررسی میزان خرابی‌های آن برای ارائه پیشنهاد و عقد قرارداد هستند.

کروس نژاد خواستار شد: استانداری خوزستان راه ورود گندله و آهن قراضه از مرز شلمچه را به‌صورت انحصاری برای شرکت فولاد خوزستان باز می‌کند که اگر این منابع دسترسی پیدا کنند، طبیعتا با مشکل تامین بار مالی این پروژه مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در فاز اول بازسازی دو کوره و نوردهای آنها و تولید 250 هزار تن نورد بوده است و برای فاز دوم احداث یک کارخانه جدید فولاد پیش‌بینی شده است.

پیشنهاد ما برای ساخت کارخانه به طرف بصره‌ای 250 میلیون دلار بوده که به آنها تمام اسناد و مدارک ارائه شده است.

وی تاکید کرد: چون مبلغ ساخت بالاست و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، قرار بر این بوده که حکومت مرکزی عراق با حکومت مرکزی ایران موضوع را مطرح کنند و اگر مورد توافق قرار گرفت، منابع مالی آن از محل کمک 300 میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران به عراق که در کنفرانس مادرید توافق شده، تامین شود و به جای اینکه پولی به عراق داده شود، این مبلغ در اختیار فولاد خوزستان قرار گیرد و شرکت فولاد خوزستان این کارخانه را برای آنها بسازد.

 

ایران به یونان و ایتالیا گاز صادر می‌کند

ایران برای صادرات گاز به یونان و سپس به ایتالیا در حال مذاکره با یونان است.

یک مقام آگاه در وزارت نفت گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران، یونان تمایل خود را برای انتقال گاز ایران از طریق خط لوله گاز تبریز - آنکارا برای تامین نیاز داخلی خود و انتقال آن به ایتالیا ابراز کرده است که در حال مذاکره با این کشور هستیم.

وی اضافه کرد: هنوز نتیجه مذاکرات قطعی نشده است؛ چراکه مذاکرات درباره صادرات گاز به کشورها نیازمند فرصت بیشتری است.

وی تصریح کرد: در صورتی که توسعه خط لوله گاز ایران - ترکیه به یونان تا سال 2004 عمل شود، ایران می‌تواند گاز خود را به اروپا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای گاز دنیا صادر کند.

این کارشناس مسائل نفتی افزود: از نظر موقعیت جغرافیایی، ایران برای عرضه LNG به بازارهای مختلف در سراسر جهان از موقعیت مناسبی برخوردار است و با توجه به اقداماتی که در این زمینه شده است، ایران در حال تبدیل شدن به یک عرضه‌کننده بلندمدت و قابل‌اتکا گاز طبیعی به بازارهای جهانی است.

اول دی 1392؛ اوباما: تحریم‌های جدید علیه ایران، ضرورت ندارد

در شرایطی که در ایالات‌متحده آمریکا، آخرین روزهای سال 2013 میلادی سپری می‌شود، او همچنان مساله هسته‌ای ایران و بحث تحریم‌ها میان کنگره و کاخ سفید داغ است. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، در آخرین نشست خبری خود در سال 2013 اعلام کرد که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران ضرورتی ندارد.

وی گفت: «هنوز، هیچ نیازی به وضع تحریم‌های جدید نیست.» او در عین حال گفت که «همه گزینه‌ها روی میز است» اما تاکید کرد که طرفدار راه‌حل دیپلماتیک است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید