رصد بازار خودرو ؛

بازار خودرو آشفته شد/ قیمت خودرو پرواز کرد

کدخبر: ۵۴۳۵۷۴
بازار خودرو همچنان آشفته است و رشد قیمت با افزایش نوسان نرخ ارز بیشتر شده است. در آذرماه قیمت برخی انواع خودرو بیش از ۱۰۰میلیون تومان بالا رفت، این در شرایطی است که به‌گفته فعالان این حوزه، بازار خودرو همچنان راکد است و ابهام در پیش‌بینی وضعیت بازار، خریدار و فروشنده را بلاتکلیف نگه داشته است.
بازار خودرو آشفته شد/  قیمت خودرو پرواز کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، در یک ماه گذشته پژو ۲۰۶تیپ ۲معادل ۹۵میلیون‌تومان، دنا تیپ یک ۱۱۶میلیون‌تومان، دنا پلاس ۱۱۵میلیون تومان، انواع سمند بین ۷۰تا ۹۰میلیون تومان، کوئیک ۶۳میلیون‌تومان و تیبا و تیبا۲ بین ۶۰تا ۶۵میلیون‌تومان گران شدند. افزایش قیمت مونتاژی‌ها از این هم بیشتر بود و هایما اس ۵و اس۷، به‌ترتیب ۱۴۰تا ۱۶۰میلیون‌تومان افزایش قیمت را در یک ماه آذر تجربه کردند.

بازار؛ بی‌ثبات و نامناسب

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در گفت‌وگو با همشهری وضع این روزهای بازار خودرو را بی‌ثبات و نامناسب توصیف کرد و افزود: قیمت‌ تمام خودروها به‌ویژه‌ خودروهایی که به‌طور مرتب فاکتورنمی‌شوند به‌صورت روزانه با افزایش قابل‌توجهی همراه است و حتی خودروهای خارجی نیز بدون توجه به اخبار واردات درحال رشد روزانه است.

سعید موتمنی با اشاره به شتاب گرفتن روند رشد قیمت خودرو همزمان با نوسان نرخ ارز اضافه کرد: تا زمانی که عرضه خودرو در بازار به‌صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و جهش قیمت دلار ادامه داشته باشد، قیمت در بازار خودرو هم به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

وزیر صمت: نگاه سرمایه‌ای خودرو را گران کرد

اما وزیر صمت تحلیل- متفاوتی از دلایل رشد قیمت خودرو ارائه داد. او افزایش قیمت خودرو را ناشی از نگاه سرمایه‌ای مردم به این کالا دانست.

سیدرضا فاطمی امین دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: افزایش قیمت خودرو متاثر از افزایش قیمت تمام‌شده تولید آن در کارخانه نیست، بلکه متاثر از نگاه مردم به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای به‌خودرو بوده که با افزایش نرخ ارز به‌دنبال خرید خودرو و حفظ ارزش سرمایه خود هستند.

او با اشاره به کسری ۵۰۰هزار دستگاه خودرو در سال طی ۴سال گذشته، رفع این تقاضای انباشته را زمان‌بر دانست و اضافه کرد: در حوزه تولید رشد زیادی داریم و در زمینه واردات نیز همین روزها نخستین گروه خودروهای وارداتی وارد گمرک می‌شوند.

فاطمی امین کندی روند واردات را ناشی از افزایش پیچیدگی‌های مسیر واردات نسبت به قبل ازجمله الزام به انتقال فناوری دانست و تأکید کرد برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

خودروهای اقتصادی بهار ۱۴۰۲ می‌رسند

براساس پیش‌بینی وزارت صمت قرار است تا پایان امسال ۱۰۰هزار دستگاه خودرو با تمرکز بر خودروهای اقتصادی بین ۷تا ۱۰هزار دلاری به کشور وارد شود و ۱۰۰هزار دستگاه دیگر نیز در بهار سال ۱۴۰۲وارد خواهد شد.

اما نخستین محموله خودرو وارداتی که وزارت صمت در هفته‌های اخیر بارها خبر از رسیدن آنها تا پشت مرزها و قریب الوقوع بودن واردات آنها خبر داده، خودروهای اقتصادی نیستند.

معاون وزیر صمت دیروز با بیان اینکه محموله اولیه خودروهای وارداتی قیمت بالاتری نسبت به انتظار مشتری دارند، گفت: با توجه به اینکه عرضه‌های خوبی دیده شده قیمت‌ها در سه ماه اول ۱۴۰۲ به تعادل می‌رسد.

منوچهر منطقی، خودروی اقتصادی را خودروهای بین محدوده ۷ تا ۱۰ هزار دلار دانست و تأکید کرد قیمت پایه این خودروها در بازار تابع تغییرات نرخ ارز خواهد بود. او افزود: خودروی اقتصادی مسیر خود را طی می‌کند و با روش‌های متعددی که در بهره‌وری دیده شده، به قیمت هدف دست خواهیم یافت.

به‌گفته معاون وزیر صمت، اولویت واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو بوده و در محموله اولیه‌ای که وارد خواهد شد ترکیبی از خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و محدوده ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو را خواهیم داشت.

منطقی درباره قیمت نهایی خودروهای اقتصادی وارداتی برای مصرف‌کنندگان گفت: انتظاری که از یک خودروی ۱۰ هزار یورویی وجود دارد این است که مثلاً بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان قیمت بخورد که به مرور به این قیمت‌ها نزدیک‌تر می‌شویم.

سخنگوی وزارت صمت ۱۳آذرماه در توییتی اعلام کرد تعدادی از خودروهای وارداتی پشت مرزهای کشور رسیده‌اند. وزیر صمت نیز هفته گذشته گفت خودروهای وارداتی تا یک‌هفته کاری با ورود به گمرک و طی شدن روند ترخیص در بازار عرضه می‌شوند.

پیش‌تر سخنگوی گمرک در اوایل هفته جاری اعلام کرد هیچ خودروی وارداتی در مرزهای کشور موجود نیست.

به‌گفته سیدمرتضی عمادی، گمرک تاکنون سندی از واردات خودرو دریافت نکرده است. کارشناسان بازار خودرو معتقدند خلف وعده وزارت صمت و ابهام درباره زمان واردات عامل افزایش موج گرانی و شدیدتر شدن رفتار هیجانی مشتریان در بازار می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید