نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 5 دی

میزان تورم در روسیه طی یک هفته 105 درصد افزایش یافت

کدخبر: ۵۴۴۲۶۷
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
میزان تورم در روسیه طی یک هفته 105 درصد افزایش یافت

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

پنجم دی 1352؛ قیمت گاز صادراتی ایران به شوروی چند برابر می‌شود

به درخواست شرکت ملی گاز ایران به زودی مذاکرات مهمی بین ایران و شوروی برای افزایش قیمت گاز آغاز خواهد شد.

دعوت شرکت ملی گاز چندی قبل به دنبال افزایش قیمت حقیقی نفت در خلیج فارس انجام گرفته بود، اما در مذاکرات قریب‌الوقوع تنها ترقی اول نفت که به 3.56 دلار رسید موردنظر قرار نمی‌گیرد، بلکه ترقی بهای دوم که قیمت نفت خام را از اول ژانویه در خلیج فارس به 8.5 دلار افزایش یافته مطلع می‌شود.

شاهنشاه در مصاحبه مطبوعاتی خود افزایش قیمت گاز به دنبال افزایش قیمت نفت را مسلم دانستند و فرمودند: هر 30 سنتی که به قیمت نفت کوره اضافه شود، قیمت گاز مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد.

به دنبال این فرمایشات شرکت ملی نفت و شرک ملی گاز در اقدام خود تسریع به‌عمل آورده‌اند و خواهان مذاکرات فوری هستند.

تغییر قیمت گاز فروشی به شوروی ارتباط به تغییر قیمت نفت کوره دارد. به موجب قرارداد هر وقت قیمت نفت کوره از 10 تا 30 درصد افزایش پیدا کرد قیمت گاز هم تغییر خواهد کرد، اگر تغییر قیمت نفت کوره پایین‌تر از 30 درصد باشد، یک سوم نرخ گاز که قابل‌پرداخت به «روبل» پول شوروی است، تغییر می‌کند ولی اگر بیش از 30 درصد باشد، تمام نرخ گاز دستخوش تغییر خواهد شد.

در مذاکرات قبلی که اوایل سال‌جاری به نتیجه رسید، به علت آنکه قیمت نفت کوره بیش از 30 درصد ترقی کرده بود، قیمت گاز هم به کلی تغییر کرد و بهای هر هزار مترمکعب آن از 6 روبل به 8 روبل ترقی کرد.

این رقم وقتی تعیین شد که قیمت نفت کوره تنی 14 دلار بود، اما در فاصله زمانی روز تغییر تا امروز قیمت نفت خام و به دنبال آن بهای نفت کوره چندین بار ترقی کرد و وقتی قیمت نفت خام به بشکه‌ای 3.65 دلار افزایش یافت بهای نفت کوره به تنی 30 دلار رسید از اول ژانویه هم که بهای نفت خام به 8.5 دلار ترقی می‌یابد، قیمت جدید نفت کوره حداقل به 70 دلار خواهد رسید.

پنجم دی 1372؛ میزان تورم در روسیه طی یک هفته 105 درصد افزایش یافت

به نوشته روزنامه «ایزوستیا» در یک هفته گذشته میزان تورم در روسیه 105.3 درصد افزایش یافت که نسبت به اول سال میلادی 8.5 برابر شده است.

این روزنامه نوشت، هفته گذشته قیمت مواد غذایی دو درصد، قیمت کالاهای مصرفی 2.5 درصد و هزینه خدمات 4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

در روسیه طی یک سال اخیر قیمت مواد غذایی به‌طور متوسط 7 برابر افزایش یافته است. برای مثال نان 8.4 برابر، گوشت و تخم‌مرغ 8.1 برابر، و ماهی و حبوبات 7.3 برابر شده است.

قیمت 19 ماده غذایی موردنیاز یک نفر در ماه، 33 هزار و 800 روبل تعیین شده است؛ درحالیکه حداقل حقوق در روسیه که اوایل ماه جاری به دو برابر افزایش یافت، حدود 16 هزار روبل ست.

پنجم دی 1392؛ امیدواری مسکو برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اقتصادی

رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که گزینه نهایی برای عملی و اجرایی شدن اتحادیه اقتصادی با کشورهای استقلال‌یافته شوروی سابق در سال 2015 میلادی آماده می‌شود و مسکو امیدوار است که اوکراین نیز به این اتحادیه بپیوندد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در جریان مذاکرات با نورسلطان نظربایف، همتای قزاقستانی‌اش و الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس اعلام کرد که اتحادیه موسوم به اقتصاد اوراسیا برای همبستگی و اتحاد بیشتر اقتصادی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 2015 میلادی آماده اجرایی شدن و فعالیت است.

این اتحادیه جایگزین اتحادیه گمرکی اوراسیا می‌شود که روسیه آن را با قزاقستان و بلاروس و به‌منظور تلاش برای ایجاد یک رقیب تجاری آزاد در مقابل بلوک 28 کشور اتحادیه اروپا ایجاد کرد.

این در شرایطی است که روسیه بر اوکراین فشار بسیار زیادی وارد کرده تا به این اتحادیه بپیوندد و تهدید کرده است که اگر این اقدام صورت نگیرد علیه کی‌یف تحریم‌های اقتصادی اعمال می‌کند.

تصمیم دولت کی‌یف در امضا نکردن توافق‌نامه همکاری و تجارت آزاد با اتحادیه اروپا که ماه گذشته میلادی صورت گرفت، باعث تظاهرات گسترده در اوکراین شد. البته حجم و تعداد تظاهرات‌کنندگان در شهرهای مختلف اوکراین به‌دنبال توافق بسته 15 میلیارد دلاری از جانب روسیه و کاهش هزینه گاز طبیعی از روسیه به اوکراین فروکش کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید