نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 7 دی

ارزش ذخایر هیدروکربوری ایران 3240 میلیارد دلار است!

کدخبر: ۵۴۴۲۶۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ارزش ذخایر هیدروکربوری ایران 3240 میلیارد دلار است!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم دی 1362؛ ساخت تلویزیون 14 اینچ سیاه و سفید برای نخستین بار در ایران

متخصصان بخش تحقیقات و توسعه فنی کارخانجات پارس الکتریک به همراه مدیریت این کارخانه با آقای مصطفی هاشمی، وزیر صنایع ملاقات کردند.

در این دیدار برادر کلاهدوز، مدیرعامل کارخانجات پارس الکتریک ضمن تشریح تحقیقات انجام شده درخصوص طراحی تلویزیون سیاه و سفید 14 اینچ که اخیرا در این کارخانجات طراحی شده، گفت: تلویزیون مذکور توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده است که در مقایسه با تلویزیون‌های مشابه ضمن صرفه‌جویی ارزی از کیفیت متناسب در حد استاندارد بین‌المللی نیز برخوردار می‌باشد.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح و راه‌اندازی خط تولید آن می‌توان امیدوار بود که در جهت خودکفایی صنعتی تلویزیون‌سازی در ایران گامی برداشته شود.

هفتم دی 1382؛ ارزش ذخایر هیدروکربوری ایران 3240 میلیارد دلار است

ذخایر هیدروکربوری ایران معادل حدود 297 میلیارد بشکه نفت خام ارزش حرارتی دارد.

میزان ثروت ملی از ذخایر هیدروکربوری در ابتدای سال 82 با در نظر گرفتن قیمت 15 دلار برای هر بشکه نفت، 20 دلار برای هر بشکه میعانات گازی و 4 سنت برای هر مترمکعب گاز طبیعی معادل 3240 میلیارد دلار برآورد شده است.

مجموع ذخایر قابل‌برداشت نفت خام و میعانات گازی کشور در ابتدای امسال 130 میلیارد و 800 میلیون بشکه اعلام شده است که 76 میلیارد و 430 میلیون بشکه نفت آن در خشکی و 13 میلیارد و 310 میلیون بشکه نفت در دریا قرار دارد. میزان میعانات قابل‌برداشت از ذخایر ایران در خشکی 19 میلیارد و 200 میلیون بشکه و میعانات قابل‌برداشت از دریا 21 میلیارد و 860 میلیون بشکه است.

مجموع ذخایر گازی کشور نیز در ابتدای سال 82 حدود 26 هزار و 750 میلیارد مترمکعب اعلام شده است که 12 هزار و 760 میلیارد مترمکعب آن در میدان‌های واقع در خشکی و 13 هزار و 990 میلیارد مترمکعب آن در میدان‌های دریایی قرار دارد.

هفتم دی 1392؛ نقد چهارگانه رئیس مجلس به اقتصاد ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی، مراسم ارتحال «آیت‌ا... جمی» در آبادان را به فرصتی تبدیل کرد تا به برخی از سیاست‌های اقتصادی کشور انتقادهایی جدی وارد کند. اداره کشور به روش کمیته امدادی، ایراد به بودجه 93، کلنگ‌زنی‌های بیش از اندازه و شعارهایی نظیر پول نفت بر سر سفره مردم مواردی بودند که رئیس مجلس آنان را در این شهر جنوبی ایران مطرح کرد.

وی کمک به مردم از طریق کمیته امداد را نقد کرد و آن را یکی از دلایل توسعه‌نیافتگی کشور دانست و گفت: کمک کردن به مردم از طریق سازمان‌هایی مانند کمیته امداد، توسعه و آبادانی را در پی نخواهد داشت بلکه باید برای آحاد جامعه ایجاد اشتغال کرد. ایران کشور فقیری نیس و ما باید بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری مردم جامعه ایجاد کنیم.

برای آباد کردن کشور باید توازن در بین استان‌ها برقرار شود و افرادی که ادعا کردند که پول نفت را بر سفره‌های مردم می‌آوریم، موفق به انجام این کار نشدند و تنها در صورتی که تولید ملی افزایش پیدا کند، می‌توان پول نان را بر سر سفره‌های مردم برد.

لاریجانی گفت: در سال‌های گذشته گاهی طرح‌هایی را در مجلس برای توسعه کشور دنبال می‌کردیم که به نظر می‌رسید دولت درآمدهایش واقعی نیست که البته گاهی هم قبول نداشتند. همچنین بحثی در مورد هدفمندی یارانه‌ها بود که در پی آن می‌خواستند قیمت گازوئیل و بنزین را افزایش دهند و این مساله جامعه را زیر فشار و تورم له می‌کرد و مجلس به دولت گوشزد کرد که در این صورت جامعه به شدت آسیب خواهد دید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید