تست عیار سکه میدانی شد/40 در بازار دلار از دست رفت

حرکت ناهمسوی دلار و یورو /عیارسنجی سکهِ فروشی

کدخبر: ۵۴۶۵۸۷
ماموران اتحادیه به بعضی از سکه‌فروشی‌ها سرک می‌کشیدند. این بار بهانه مراجعه پایش قیمت نبود بلکه عیارسنجی سکه‌های فروشی بود. برخی از سکه‌فروش‌ها می‌گفتند تست عیار سکه میدانی شده است.
حرکت ناهمسوی دلار و یورو /عیارسنجی سکهِ فروشی

به گزارش اقتصادنیوز، بازارهای ارز در روز چهارشنبه 40 را از دست دادند. در هرات قیمت با کف محکم 38 هزار و 500 تومان مواجه شده است، اگر این کف در هرات از دست برود پیش‌بینی می‌شود دلار تهران و هرات هم وارد کانال 38 هزار خواهند شد.

پیامدهای افزایش عرضه درهم

در بازار ارز سه‌شنبه نرخ درهم کانال 11 هزار را از دست داد و در ادامه روز دوباره پس گرفت اما در روز چهارشنبه زیر 11 هزار بسته شد. معامله‌گران اعتقاد دارند افزایش عرضه درهم در شکست کف 11 هزار اثرگذار بوده است.

فاز صعودی در بازار سکه

هرچقدر در بازار ارز فضا نزولی بود در بازار سکه جو افزایشی است. سکه اتحادیه با رشد 800 هزار تومانی به 20 میلیون و سکه رفاه هم با رشد 230 هزار تومانی به 19 میلیون و 820 هزار تومان رسید.

قیمت سکه بازار که در ابتدای معاملات با نزول دلار هماهنگ شده بود و کانال 20 را از دست داده بود در ادامه معاملات با افزایش اونس طلای جهانی در 20 میلیون و 200 هزار تومان روز را به پایان رساند.

عیارسنجی سکه ها

در بازار سکه چهارشنبه اتفاق جدیدی رخ داد. ماموران اتحادیه به بعضی از سکه‌فروشی‌ها سرک می‌کشیدند. این بار بهانه مراجعه پایش قیمت نبود بلکه عیارسنجی سکه‌های فروشی بود. برخی از سکه‌فروش‌ها می‌گفتند تست عیار سکه میدانی شده است.

حرکت ناهمسوی دلار و یورو

اما در بازار فقط این اتفاق عجیب نبود. حرکت ناهمسوی دلار و یورو هم تعجب برانگیز است. درحالی دلار کانال 40 را از دست داد و وارد دامنه 30 شد که یورو در دامنه 40 پیشروی می‌کند و وارد کانال 43 هزار شد.

این درحالیست که برابری جهانی این دو ارز هم تغییری نداشته یا حداقل یورو نسبت به دلار تقویت نشده است. برای این اتفاق عجیب دو دلیل عنوان می‌شود.

جبران زیان معامله گران دلاری؟

دلیل اول به جبران زیان معامله‌گران دلاری برمی‌گردد. باتوجه به ریزش قیمت دلار، برخی از زیان‌دیده‌ها وارد بازار یورو شده‌اند. باتوجه به اینکه پایه بازار ارز ایران دلاری است، ورود به بازار یورو می‌تواند کم‌ریسکتر باشد.

حجم اسکناس یورو در بازار کمتر از دلار است و همین اتفاق می‌تواند نوسان روی یورو را راحتتر کند. در نتیجه با پوزیشن روی یورو و نوسان‌گیری مقطعی، بخشی از زیان جبران شود.

رشد شاخص دلار ادامه دار است؟

اما برخی دیگر اعتقاد دارند باتوجه به توقف سیاست افزایش نرخ بهره در اقتصاد آمریکا، رشد شاخص دلار ادامه‌دار نیست و حتی ممکن است تعدیل شود. درنتیجه دارندگان یورو در ایران در عرضه ارز خودشان احتیاط می‌کنند تا در هفته‌های پیش‌رو از تغییر برابری یورو در برابر دلار منتفع شوند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید