نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 17 دی

ایران سهام بزرگ‌ترین صنایع دنیا را می‌خرد!

کدخبر: ۵۴۶۸۶۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران سهام بزرگ‌ترین صنایع دنیا را می‌خرد!

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

17 دی 1352؛ شاهنشاه: ایران سهام بزرگ‌ترین صنایع دنیا را می‌خرد

مجله اشپیگل چاپ آلمان فدرال در شماره این هفته خود متن یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی را که نماینده این مجله در فرصت اقامت شاهنشاه در وین با معظم له به عمل آورد، منتشر ساخت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌‌فرمایید قیمت نفت خام به میزانی که اکنون تعیین کرده‌اید باید قیمت نفت طی چند سال آینده باشد یا اینکه فکر می‌فرمایید این قیمت باید باز هم افزایش یابد؟ گفت: این بسته است به آنکه چه نوع تورمی شما می‌خواهید بر دوش‌های ما حمل نمایید. چرا ما بایستی قدرت خرید نفت خودمان را در صورتیکه استفاده از آن را به نحوی که اکنون انجام می‌دهیم ادامه دهیم، در عوض 30 سال آینده نقصان پیدا کرده و تمام خواهد شد، از دست بدهیم؟

من توصیه می‌کنم که ما از این نفت برای مصارف پتروشیمی برای مصارف طبی و تهیه پروتئین که قدرت بیشتر و کالری و ویتامین به آنچه که ما می‌خوریم، می‌دهد، استفاده نماییم و در عوض نفت ما 300 سال دوام خواهد یافت.

شاهنشاه درباره پاسخ به این سوال که برنامه‌های شما دایر بر ایجاد صنایع اتومبیل‌سازی در کشورتان مطالبی شنیده‌ایم. این اقدام در موقعی که صنایع اتومبیل‌سازی در کشور ما به خاطر کمبود مواد نفتی و قیمت‌های سنگین نفت دچار مشکلاتی شده است و شما از طرف دیگر ایجاد صنعت اتومبیل‌سازی را در کشورتان در ذهن می‌پرورانید، به نظر عجیب می‌آید این اتومبیل‌ها هنگامی که ذخایر نفتی رو به نقصان گذاردند، با چه چیزی به حرکت درخواهند آمد؟ گفتند: ما دو دلیل بسیار خوب برای ایجاد صنایع اتومبیل‌سازی داریم.

اول آنکه هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند فولاد را به قیمتی که ما می‌توانیم تهیه کنیم تهیه نماید چه ما دارای معادن سنگ آهن فراوان و گاز طبیعی هستیم و از این طریق می‌توانیم فولاد را به نصف قیمتی که شما تولید می‌نمایید، تولید کنیم.

دلیل دوم فواصل بسیار بعید در کشور ماست که کشوری کوهستانی است و نمی‌توان در همه جا از وسایل نقلیه برقی استفاده نمود. در 10 سال آینده جمعیت کشور ما به بیش از 45 میلیون نفر افزایش پیدا خواهد کرد و در عرض 10 سال آینده قدرت خرید ما فوق العاده زیاد خواهد شد و درآمد سرانه ما مساوی درآمد سرانه امروزی شما در آلمان خواهد شد.

اشپیگل همچنین عقیده شاهنشاه درباره معامله عظیم گاز که به کشورهای غربی پیشنهاد فرمودید چیست، گفتند: ما مشغول حفر دو چاه دیگر در منطقه‌ای به نام «کنگان» هستیم و اگر این چاه‌ها انتظارات ما را برآورده سازند، ما قطعا خواهیم توانست ادعا کنیم که بزرگ‌ترین منابع گازی سراسر جهان را در اختیار داریم و از نظر کشور هیچ گونه شکلی وجود ندارد.

این منابع به اندازه‌ای بزرگ خواهد بود که به سادگی می‌توان چهل هزار میلیون مترمکعب گاز در سال به اروپا صادر کرد.

شاهنشاه در پاسخ به این سوال مجله اشپیگل که افزایش ناگهانی قیمت نفت قدرت اقتصادی اروپای غربی را مورد تهدید قرار می‌دهد و از یک سو موجبات رکود و بیکاری را فراهم آورده و ازسوی دیگر تورم به بار می‌آورد. با به آتش کشیدن صنایع غرب شما به خط مشی هدف‌های خود زیاد وارد خواهید ساخت نیز گفتند: خیر، زیرا در درجه اول ما مقادیر معتنابهی پول نفت را صرف خرید کالاهای شما و یا سرمایه‌گذاری در خارج خواهیم کرد و به این طریق سیل پول نفت به سوی کشورهای غربی سرازیر خواهد شد.

صنایع پتروشیمی مورد علاقه و توجه ماست. تنها داشتن جایگاه‌های پمپ بنزین کافی نیست. چرا ما نباید قسمتی از سهام «بایر» را داشته باشیم. ما مایل هستیم با (OECD) وارد مذاکره شویم و این بستگی به پیشنهاداتی دارد که به ما داده خواهد شد و اگر شما مسائل را جدی تلقی کنید، من فکر می‌کنم ما بتوانیم این دوران تحول، دوران کشف منابع جدید انرژی و دوران صنعتی نمودن، کشور ما را هماهنگی بخشیم.

شرکت پخش فولاد تاسیس می‌شود

به منظور توزیع محصولات ذوب‌آهن، شرکت سهامی عام پخش فولاد ایران با سرمایه یک هزار میلیون ریال تاسیس می‌شود و در آن کلیه کارکنان شرکت ملی ذوب آهن ایران و بازرگانان و فروشندگان در سراسر کشور سهیم خواهد شد.

یک مقام شرکت ملی ذوب آهن اعلام کرد: 31 درصد از سهام شرکت در شرف تاسیس به کارکنان شرکت اعم از مهندسان، سرکارگران و کارگران ثابت شرکت چه آنهایی که در واحدهای معدنی مانند سنگ آهن، دلومیت و دیگر معادن به کار اشتغال دارند و چه آنها که در کارخانه ذوب آهن کار می‌کنند، فروخته خواهد شد.

20 درصد سهام برای فروش به بازرگانان آهن اعم از واردکنندگان و تجار عمده و همچنین فروشندگان سراسر کشور عرضه می‌شود و 49 درصد بقیه به شرکت ملی ذوب‌آهن ایران تعلق خواهد گرفت.

17 دی 1382؛ نرخ‌های جدید خدمت سربازی تعیین شد

بررسی مواد 7 و 8 طرح خدمت نظام وظیفه عمومی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی پایان یافت و جزئیات آن به تصویب رسید.

با تصویب ماده 7: مراجع صادرکننده کارت پایان خدمت موظف‌اند هنگام صدور کارت پایان خدمت و کارت معافیت موقت یا دائم، وجوه زیر را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور واریز کنند:

1- مشمولینی که خدمت دوره ضرورت را انجام داده‌اند (فوق دیپلم، دیپلم و زیر دیپلم) مبلغ 20 هزار ریال.

2- مشمولینی که از خدمت نظام وظیفه عمومی معاف می‌شوند به جز معاف‌شدگان خانواده شهدا و ایثارگران و افرادی که به دلیل نقص عضو قادر به کار نیستند به تشخیص شورای پزشکی، مبلغ 3 میلیون ریال.

3- مشمولین دارای معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور 4 میلیون ریال.

4- مشمولین لیسانس که پس از طی دوره آموزش از انجام خدمت ضرورت معاف می‌شوند 7 میلیون و 500 هزار ریال.

5- مشمولین فوق لیسانس که پس از طی دوره آموزش از انجام خدمات ضرورت معاف می‌شوند، 10 میلیون ریال.

6- مشمولین دکترا که پس از طی دوره آموزشی از انجام خدمت ضرورت معاف می‌شوند، 15 میلیون ریال.

به گزارش خبرنگار پارلمانی اطلاعاتی، در تبصره ماده 7 این طرح تاکید شده است.

ایران‌خودرو و سایپا رتبه اول و دوم شرکت‌های برتر ایران

یکصد شرکت برتر ایران از نظر حجم فروش در سال 81 مشخص شدند. بنا به اعلام سازمان مدیریت صنعتی، شرکت‌های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ایران‌خودرو و شرکت‌های تابعه، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بانک ملی ایران به ترتیب در رتبه‌های اول تا پنجم جدول 100 شرکت برتر قرار گرفته‌اند.

در این جدول همچنین شرکت‌های ساپکو، بانک صادرات، پتروشیمی بندر امام، بیمه ایران و فولاد مبارکه در رتبه‌های ششم تا دهم جای دارند.

طبق جدول 100 شرکت برتر، در میان 5 شرکت بالای جدول سه شرکت گسترش و نوسازی صنایع (به عنوان شرکت مادر خودروسازی) و شرکت‌های  ایران خودرو و سایپا به عنوان شرکت های خودروساز در رتبه اول تا سوم جای دارند و در جدول رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان سود، سه شرکت مزبور به ترتیب در رتبه‌های اول، ششم و پنجم جای دارند حال آنکه در جدول رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان صادرات، شرکت‌های خودروساز در 15 رتبه اول جایی ندارند و این رتبه‌ها توسط شرکت‌های پتروشیمی قرق شده است.

17 دی 1392؛ ابلاغ رسمی لغو تعهد ارزی صادرکنندگان

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت از لغو تعهد ارزی صادرکنندگان طبق مصوبه جدید هیات دولت خبر داد و گفت: از این پس صادرکنندگانی که متقاضی دریافت جایزه صادراتی نیستند، هیچ تعهد ارزی نخواهند داد.

حسین حسینی‌محمدی با اشاره به اینکه طبق مصوبه جدید هیات دولت، صادرکنندگان غیرمتقاضی دریافت جایزه صادراتی از دادن هرگونه تعهد ارزی معاف شده‌اند، گفت: البته صادرکنندگانی که متقاضی دریافت جایزه صادراتی باشند، باید همچنان از چهار طریق احصا شده ارز خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

وی افزود: این چهار روش عبارتند از: واردات در مقابل صادرات، سپرده‌گذاری ارزی در سیستم بانکی، پرداخت بدهی ارزی خود یا دیگران به سیستم بانکی و واگذاری ارز به بانک‌های عامل یا صرافی‌های مجاز که مورد چهارم به تازگی اعلام شده است.

گشایش ارزی تا دو هفته دیگر

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به توافقات ژنو از گشایش ارزی تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود بازار ارز در ماه‌های آینده باثبات‌تر از قبل باشد.

وی حجم کل نقدینگی را در حال حاضر 530 هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

ولی‌الله سیف درخصوص روند مذاکرات ژنو بر مبادلات اقتصادی ایران گفت: در تاریخ 30 دی ماه (20 ژانویه) این توافق عملیاتی می‌شود، بنابراین گشایش‌ها بعد از این زمان خواهد بود. اعلام این خبر ازسوی رئیس‌کل بانک مرکزی می‌تواند به فضای اقتصادی کشور کمک شایانی کرده و نوسانات آتی در بازار ارز به حداقل برسد.

وی در ارتباط با اقدامات بانک مرکزی در جهت تقویت ارزش پول ملی افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های بانک مرکزی در حال حاضر ثبات اقتصاد است، بنابر این باید از بروز شوک‌ها که تخریب‌کننده است، جلوگیری کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید