نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 18 دی

شرط وزیر اقتصاد برای همکاری اقتصادی با آمریکا !

کدخبر: ۵۴۷۰۹۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
شرط وزیر اقتصاد برای همکاری اقتصادی با آمریکا !

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

آغاز فروش فوری ایران خودرو از امروز

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

18 دی 1352؛  اوپک، طرح شاهنشاه را پذیرفت

دیروز به مدت چهار ساعت وزرای اوپک در ژنو پیشنهاد و طرح شاهنشاه پیرامون تعیین سیاست درازمدت برای قیمت نفت را مورد بررسی قرار دادند و جمشید آموزگار، وزیر دارایی در پایان اولین جلسه رسما اعلام کرد که نظرات شاهنشاه ایران مورد تایید قرار گرفت و به کمیسیون اقتصادی اوپک ماموریت داده شد که طرح اجرایی آن را تعیین نماید.

شاهنشاه در تهران به وزرای اوپک توصیه کردند که برای قیمت نفت باید ضوابط و  مبنای اساسی تعیین شود. قیمت هر روز بدون یک مبنای صحیح دستخوش تغییر و تحول نگردد و پیشنهاد کرده بودند بین قیمت نفت با بهای تمام‌شده انرژی‌های دیگر تعادل برقرار گردد و توصیه فرمودند: اوپک بررسی‌های اقتصادی لازم به‌عمل آورد تا طرح نپخته و متکی به موازین صحیح و دقیق علمی و اقتصادی آماده اجرا گردد.

اوپک قرار است در جلسات بعدی خود موضوع حذف و لغو «قیمت اعلان‌شده» را مطالعه و اعلام کند.

قیمت اعلان‌شده قیمتی است که بر مبنای آن مالیات کشورهای صاحبان نفت حساب و پرداخت می‌شود. در حقیقت قیمت اعلام‌شده 11.65 دلار که مربوط به نفت 34 درجه خلیج فارس است، فقط 7 دلار سهم کشورهای صاحب نفت و 12 سنت هزینه تولید است. از بقیه قیمت کمپانی‌ها مقداری سهم می‌گیرند.

18 دی 1362؛ چند بانک منحل می‌شوند

آقای محمدخان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه شورای مدیران آستان قدس رضوی در مشهد در مورد عملکرد سیستم بانکی اظهار کرد: به دلیل نارضایتی مردم از نحوه کار بانک‌ها، زمینه انحلال و یا واگذاری چند بانک به بخش‌های تخصصی در برنامه پنجساله دوم فراهم شده است.

وی افزود: ورود 100 هزار دستگاه اتومبیل سواری به ارزش یک میلیارد دلار، از آثار قانون ورود کالاهای بدون انتقال ارز است.

محمدخان ادامه داد: با محدود شدن واردات و ممنوعیت ورود کالاهای بدون انتقال ارز، سالانه چهار تا پنج میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از حرکات تبلیغاتی غرب برای بزرگ جلوه دادن رقم بدهی‌های ایران افزود: رقم بدهی‌های جمهوری اسلامی در مقایسه با 60 کشور بدهکار جهان بسیار ناچیز است.

18 دی 1382؛ همکاری اقتصادی با آمریکا مشروط به تغییر رفتارها است

وزیر امور اقتصادی و دارایی، هرگونه معاملات اقتصادی با آمریکا را مشروط به تغییر و گفتار واشنگتن به تهران دانست و انجام این معاملات را در مدت لغو موقت برخی تحریم‌ها علیه ایران رد کرد.

طهماسب مظاهری گفت: در مدت لغو موقت تحریم‌های آمریکا علیه ایران، همکاری‌ها و معاملات اقتصادی بین دو کشور انجام نمی‌شود.

وی انجام هر گونه معامله اقتصادی را مشروط به تغییر رفتار آمریکا نسبت به ایران دانست و گفت: انجام همکاری‌های اقتصادی با آمریکا در آینده بستگی به ازسرگیری روابط سیاسی دو کشور و اصلاح رفتار آمریکا نسبت به ایران دارد.

طرح 100 میلیارد دلاری چین برای نجات بانک‌های دولتی

دولت چین برای حل مشکلات دو بانک دولتی این کشور 45 میلیارد دلار تخصیص داد.

این کمک بخشی از طرح 100 میلیارد دلاری چین برای تقویت بنیه مالی چهار بانک عمده چین است که اصطلاحا «چهار بزرگ» خوانده می‌شوند.

دو بانکی که در مرحله اول کمک دریافت می‌کنند، یکی «بانک ساختمان» است و دیگری «بانک چین» بانک دیگر یعنی «بانک صنعتی و مالی» چین است که در مرحله بعدی دریافت کمک قرار گرفته و بانک چهارم بانک کشاورزی است که بررسی نحوه کمک به آن هنوز ادامه دارد.

بانکداری چین به عنوان ضعیف‌ترین حلقه اقتصادی این کشور شناخته شده است و دولت خود را ناچار دیده است که بخش قابل‌توجهی از ذخایر ارزی خود را به آن اختصاص دهد.

18 دی 1392؛ جنت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا شد

سنای آمریکا با ریاست جنت یلن بر بانک مرکزی آمریکا موافقت کرد.

خانم یلن نخستین زنی است که به ریاست بانک مرکزی آمریکا می‌رسد. او 67 سال سن دارد و از اول ماه فوریه بر صندلی ریاست بانک مرکزی آمریکا تکیه می‌زند. 56 سناتور با ریاست او موافق بودند و 26 سناتور مخالف و بسیاری هم به خاطر بارش برف و سرما نتوانستند از ایالتشان به واشنگتن بازگردند. بانک مرکزی نهادی است که 100 سال قدمت دارد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا از رای اعتماد سنا به خانم یلن استقبال کرد و او را فردی توصیف کرد که برای بالا بردن کیفیت زندگی مردم آمریکا تلاش می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید