نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 3 بهمن

اعراب 10 میلیون دلار از بازار ایران ارز خریدند

کدخبر: ۵۵۰۲۲۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اعراب 10 میلیون دلار از بازار ایران ارز خریدند

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

سوم بهمن 1352؛ عرب‌ها 10 میلیون دلار از بازار ایران ارز خریدند

دیروز اولین و بزرگ‌ترین معامله آزاد ارز در حجم حدود 10 میلیون دلار در یکی از بانک‌ها در تهران انجام گرفت.

خریدار که در یکی از شیخ‌نشین‌های خلیج فارس اقامت دارد، توسط کارگزار بانک معادل 10 میلیون دلار، ریال ایران را خریداری کرد و به این ترتیب همچنانکه کارشناسان بانکی پیش‌بینی کرده‌ بودند، اولین معامله در بورس آزاد ارز تهران به وسیله یکی از شیخ‌نشین‌های خلیج فارس انجام شد.

از نظر زمانی و فصل معامله ارزی روی ریال موقعیت چندان مساعد نیست چون اخیرا حجاج ایرانی قریب 500 میلیون تومان ایران را از طریق مراسم حج وارد عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس کرده‌اند و طبیعی است که در چنین موقعیتی ریال نباید متقاضی داشته باشد، کما اینکه در گذشته ریال در این ایام چند درصد تنزل بها داشته است. اما امسال به علت آنکه دولت ایران سیاست ارزی آزاد جدیدی پیش گرفت، موقعیت ریال محکم شد به طوریکه به جای تنزل ریال در چند روز اخیر 3 تا 5 درصد هم ترقی کرد.

آغاز این نوع معاملات رشد را سریع‌تر و موقعیت ریال را محکم‌تر خواهد ساخت.

معاملات در بازار ارز عادی بود و نرخ فروش ارزهای عمده به شرح زیر اعلام شد؛ دلار آمریکا 69.20 ریال، لیره انگلیس 152 ریال، فرانک سوئیس 20 ریال، فرانک فرانسه 13 ریال، مارک آلمان غربی 24.30 ریال.

سوم بهمن 1372؛ ایران 750 هزار قطعه «فلایویل» به فرانسه صادر می‌کند

قرارداد ساخت 750 هزار قطعه «فلایویل» (چرخ لنگ موتور) به ارزش 4 میلیون و دویست هزار مارک بین صنایع ریخته‌گری شهر صنعتی ساوه و کارخانه پژو فرانسه منعقد شده است.

براساس این قرارداد پنجساله، صنایع ریخته‌گری ساوه متعهد شده است که سالانه 150 هزار قطعه فلایویل را تولید و به کارخانه پژو فرانسه تحویل دهد.

مدیر کارخانه ریخته‌گری شهر صنعتی ساوه افزود: در مورد صادرات 10 هزار عدد سیلندر و سرسیلندر تراکتور و کامیون فیات به ارزش یک میلیون و 300 هزار دلار با ترکیه مذاکراتی انجام شده که به زودی تولید قطعات یادشده در این کارخانه آغاز خواهد شد.

وی گفت: همچنین 14 هزار عدد سرسیلندر موتور کامیون بنز، 10 تن به ارزش 103 هزار مارک امسال در این کارخانه تولید و به آلمان غربی صادر شده است.

یک محموله دیسک ترمز نیز به ارزش 7 هزار دلار امسال به کره جنوبی ارسال شده است.

سد 15 خرداد تا پایان سال 72 آبگیری می‌شود

سد 15 خرداد دلیجان در استان مرکزی با گنجایش دو میلیون مترمکعب آب تا پایان امسال آبگیری می‌شود.

مسعود سلطانی‌فر، استاندار استان مرکزی در جلسه مشترک شورای اداری استان مرکزی و شهرستان دلیجان گفت: عملیات احداث تصفیه‌خانه و نیز لوله‌گذاری برای انتقال آب سد به شهرستان قم سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی افزود: این سد با دریاچه‌ای به وسعت 13 کیلومتر مربع، دارای 94 متر ارتفاع و 320 متر طول تاج است.

به گفته وی این سد علاوه‌بر تامین آب آشامیدنی شهرستان قم 8 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه را زیر کشت آبی می‌برد.

کل هزینه‌های اجرایی سد و خط انتقال آب به قم بالغ‌بر 120 میلیارد ریال می‌شود. این سد ازجمله پروژه‌های مهم برای مهار آب‌های روان کشور در برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی است.

سوم بهمن 1392؛ درآمد ماهانه برج میلاد چه قدر است؟

مدیرعامل برج میلاد تهران از درآمد یک تا 1.2 میلیارد تومانی این برج در هر ماه خبر داد.

فرزاد هوشیار پارسیان با بیان این مطلب افزود که برج میلاد یک مرکز درآمد – هزینه برای شهرداری تهران محسوب می‌شود که مستقیما زیر نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی است و فعالیت‌های آن در گستره فرهنگ شهری تعریف می‌شود.

وی با اشاره به بازدید روزانه بیش از 4 هزار نفر از برج به تناسب روزها گفت: بیش از 20 درصد مهمانان خارجی هستند که بیش از 40 راهنما مسلط به زبان انگلیسی و 6 زبان زنده دنیا آنها را راهنمایی و همراهی می‌کنند.

بازار خودرو در تحریم مشتریان داخلی

تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت خودرو کشورمان در حالی از دوشنبه گذشته لغو شد که بازار نسبت به این اتفاق مهم واکنشی نداشت و رکود همچنان بر خرید و فروش خودرو حاکم است.

مشتریان خودروهای داخلی که مدت‌ها است بازار خودرو را تحریم کرده و منتظر کاهش قیمت‌ها نشسته‌اند، هنوز هم تمایلی به خرید خودرو ندارند و دلیل اصلی آن نیز انتظارشان بابت ارزانی خودرو است. این در شرایطی است که به جز لغو تحریم‌ها، هیچ نشانه مثبت دیگری مبنی‌بر پایین آمدن قیمت خودرو به چشم نمی‌آید.

با این حال مشتریان فعلا به همین لغو تحریم‌ها دلخوش کرده و گمان می‌برند قیمت خودرو رو به ارزانی خواهد رفت، غافل از آنکه سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو (کمبود نقدینگی، نرخ بالای ارز و تورم عمومی) همچنان به قوت خود باقی هستند.

به گفته خودروسازان تا زمانی که نقدینگی در این شرکت‌ها تامین نشود، حتی نمی‌توان به تثبیت قیمت‌ها امیدوار بود، چه رسد به ارزانی.

به گفته خودروسازان با وجود لغو تحریم علیه صنعت خودرو، آنها همچنان در نقل و انتقال پول مشکل دارند، زیرا بانک مرکزی هنوز لغو تحریم‌ نشده و این موضوع کماکان اثرات منفی خود را در افزایش هزینه تولید دارد. درواقع اتفاقی که هم‌اکنون رخ داده این است که شرکت‌های خارجی از این پس بابت همکاری مستقیم و غیرمستقیم با صنعت و بازار خودرو ایران، ممنوعیتی ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید