رشد خالص منفی عملکرد دولت در هفته های اخیر

زیان 83 هزار میلیاردی دولت در یک بازار مهم

کدخبر: ۵۵۰۵۶۴
خالص جذب نقدینگی در بازار اولیه اوراق بدهی از سوی دولت منفی بوده و در هفته های اخیر منفی تر نیز شده است. در همین رابطه در هفته منتهی به 28 دی ماه خالص جذب نقدینگی دولت در بازار اولیه برابر با منفی 83 همت بوده که از هفته قبل خود 13 همت منفی تر شده است.
زیان 83 هزار میلیاردی دولت در یک بازار مهم

به گزارش اقتصادنیوز، روند خرید  اوراق بدهی دولتی  در سال جاری مسیر پرنوسانی داشته است. دولت در این بازار به منظور کسب درآمدهای خود از مسیری غیر ترومی اقدام به خرید و فروش اوراق با مشتریان خود می کند. تحلیل گران معتقدند خرید و فروش بیشتر دولت در این بازار می تواند کسری بودجه را از مسیری امن تر محقق سازد. این در حالی است اگر دولت تنظیمی میان معوقات سیال خود از این مسیر و در آمدهای فروش اوراق انجام ندهد، می تواند عملی که خود قرار بود موجب بهبود اوضاع اقتصادی کشور شود، خود با رشد بدهی ها تورم زایی در بر داشته باشد.

در همین رابطه طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی در هفته های متوالی مشاهده می شود، خالص نقدینگی جذب شده از این طریق در دولت هر هفته منفی تر شده است.

تداوم خالص نقدینگی منفی در بازار بدهی

براساس داده های وزارت اقتصاد و دارایی در هفته پایانی دی ماه حدودا 560 میلیارد تومان اوراق از سوی بانک ها خریداری شده و مجموع درآمدهای دولت در این بازار را به کانال 67 همت رساند. اتفاقی که البته بیشتر درهفته های اخیر از سوی بانک ها رخ داده و بورسی ها در نه هفته اخیر هیچ خریدی را از دولت نداشته اند.

تاریخ سررسید اوراق فروخته شده در این بازار که در سال های اخیر به صورت جدی تری برگزار شده غابا بالاتر از دو سال بوده است. بنابراین بخشی از فعالیت دولت در بازار بدهی پرداخت معوقات در نتیجه فروش اوراق به مشتریان در سال های قبل بوده است.

در همین رابطه در هفته اخیر، حجم درآمد دولت در بازار اولیه برابر با 67 همت بوده است. در این میان سهم بانک ها برابر با 22 هزار و 780 میلیارد تومان بوده و این سهم در بازار سرمایه برابر با 44 هزار و 310 میلیارد تومان به ثبت رسیده است. بنابراین در هفته های متوالی بازار اولیه حراج  اوراق بدهی دولتی  تاکنون، 40.5 درصد از اوراق در بازار پول فروخته شده و مابقی یعنی 59.5 درصد از سمت بورسی ها خریداری شده است.

این در حالی است که وضعیت بدهی های دولت در هفته های اخیر صعودی بوده و خالص عملکرد دولت در این بازار مسیر منفیِ جدی تری را پیموده است.

اوراق بدهی

رشد خالص منفی عملکرد دولت در هفته های اخیر

برای یافتن خالص عملکرد دولت در این بازار باید درآمدهای دولت را از بدهی های آن کسر کنیم. در همین رابطه تا پایان دی ماه امسال، اصل بدهی های دولت در رابطه اوراق خریداری شده در سال های قبل برابر با 112 هزار و 470 میلیارد تومان بوده است. این بدهی بابت سود اوراق خریداری شده تا مقطع مورد بررسی معادل با 38 هزار و 150 میلیارد تومان محاسبه شده و در مجموع بدهی دولت در این تاریخ را به 150 هزار و 620 میلیارد تومان رسانده است.

بنابراین تا آخرین هفته دی ماه، مجموع درآمد دولت در بازار اولیه برابر با 67 همت و بدهی دولت معادل با 150.6 همت بوده است. بنابراین محاسبه می شود خالص نقدینگی جذب شده در بازار اولیه یا به عبارتی خالص عملکرد دولت در این معاملات منفی بوده و برابر با منفی 83 هزار و 520 میلیارد تومان رسیده است.

بررسی آمارهای درج شده از سوی وزارت اقتصاد و دارایی نشان می دهد مسیر خالص جذب نقدینگی دولت دراین بازار منفی تر شده است. این رقم در هفته های قبل برابر با منفی 70 همت بوده که در این هفته = 13 همت منفی تر شده است. این همان موضوعی است که می تواند تورم زایی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد چرا که در صورت رشد بدهی ها و برداشت از تنخواه بانک مرکزی می تواند از کانال  پایه پولی  منجر به رشد تورم در کشور شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید