گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلا؛

پشت پرده کاهش قیمت دلار و سکه در بازار

کدخبر: ۵۵۰۶۷۱
اقتصادنیوز:قیمت دلار و سکه در بازار امروز 3 بهمن 1401 ریزش کرد.
پشت پرده کاهش قیمت دلار و سکه در بازار

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار در بازار ارز امروز یکشنبه 3 بهمن ماه هم  بعد از چند روز صعود مداوم در تهران بالاخره ریزش کرد. گفتنی است اسکناس آمریکایی که در روز های گذشته فواره ای بالا رفته بود در بازار امروز سرسره ای پایین آمد. 

پشت پرده ریزش قیمت دلار در بازار 

قیمت دلار در شروع معاملات نقدی امروز هرات  با گپ منفی 600 تومانی باز شد. به عبارت دیگر قیمت شروع دلار در هرات امروز 600 تومان پایین تر از قیمت بسته شده روز قبل بود. در نیمه ظهر امروز 500 تومان پایین تر  از قیمت دیروز معامله شد و عصر امروز شکاف قیمتی بیشتر شد و به یک هزار تومان رسید. 

فروش فوری خودروهای سایپا بدون قرعه کشی

فقط این افراد می توانند در قرعه کشی خودرو ثبت نام کنند

در سلیمانیه هم قیمت دلار یک کانال پایین آمد.نرخ دلار سلیمانیه در شروع معاملات دیروز تقریبا 800 تومان پایین تر از روز گذشته به فروش رسید اما در نیمه ظهر دوباره به یک قدمی کانال دیروز رسید اما عصر امروز یک هزار و 250 تومان کاهش را ثبت کرد. نرخ حواله درهم نیز عصر امروز 200 تومان کاهش را تجربه کرد.با عقبگرد نرخ دلار در بازار های همسایه و نرخ حواله درهم، قیمت دلار در تهران هم نزولی شد 

فعالان بازار در کنار اثر گذاری بازارهای همسایه بر تهران می گفتند بورل، دلار را  پایین کشید. بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت اتحادیه اروپا نمی‌تواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد تا زمانی که دادگاه اتحادیه اروپا این گروه را شناسایی کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه گفت: «این چیزی است که بدون حکم دادگاه نمی‌توان در مورد آن تصمیم گرفت.» جوزپ بورل هنگام ورود به نشست وزرای خارجه در بروکسل به خبرنگاران گفت: «نمی توانید بگویید چون شما را دوست ندارم، پس شما را تروریست می‌دانم».

عده ای از معامله گران می گفتند طبق خبرهای منتشر شده در روز های اخیر قرار بود امروز دوشنبه شورای اتحادیه اروپا درباره قطعنامه پارلمان اروپا تصمیم گیری کند.

برخی از فعالان بازار باور دارند اظهارات بورل تا حدودی تب وتاب احتمال تصویب تروریستی نامیدن سپاه را کاهش داد.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه لوکزامبورگ هم گفته نمی توانیم سپاه را نهاد تروریستی اعلام کنیم. معامله گران دلار می گفتند ظاهرا طرح اعلام سپاه در لیست سازمانهای تروریستی فعلا منتفی شده است.

مجلس شورای اسلامی هم امروز اعلام کرد طرحی برای بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس نیست. 

البته روز گذشته بانک مرکزی به بازار دلار پیام داد: دلار سهمیه ای افزایش می یابد وخرید وفروش ارز صادرکنندگان ممنوع شد.

رییس‌کل بانک مرکزی شب گذشته هم در دومین گفتگوی خبری خود از راه اندازی بازار مبادله طلا و ارز تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: در سامانه ناخدا که به زودی رونمایی می‌شود در این بازار براساس مستندات به متقاضیان ارز خواهیم داد. در طی این مدت صرافی ها را آزاد کردیم تا به متقاضیان تا ۵ هزار یورو بفروشند. فرزین گفت هیچ محدودیت ارزی برای تأمین نیازهای ارزی کشور نداریم و منابع ارزی قابل دسترس شده است. ان طور که سکاندار بانک مرکزی گفته  نتایج مذاکرات منطقه ای بسیار مثبت بوده است. 

برخی از معامله گران دیشب می گفتند با توجه به این اظهارات می توان انتظار داشت که امروز دلار در موقعیت ریزش قرار بگیرد و ممکن است اسکناس آمریکایی از سقف تاریخی خود فاصله بگیرد. 

علاوه بر این امروز مخبر گفت:بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران آزاد شد. آن طور که معاون اول رئیس جمهور گفته بیش از ۱۱۰ طرح اقتصادی به ارزش بیش از ۹۰ میلیارد دلار در حوزه‌های مختلف پتروشیمی، نفت، صنایع و معادن وارد مرحله اجرا و سرمایه‌گذاری شده‌است و چند روز گذشته چند میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی مسدود شده کشور آزاد شد و در چرخه اقتصاد قرار گرفت.

قیمت طلا بالا رفت

در بازار داخلی ایران قیمت طلا 18 عیار عصر امروز بالا رفت. آن طور که سایت اتحادیه طلا و ارز اعلام کرده قیمت طلا 18 عیار امروز تا 2 میلیون و 118 هزار و 400 تومان بالا رفته است.قیمت طلا 18 عیار عصر امروز در زمان نگارش  این گزارش 2 میلیون و 107 هزار و 600 تومان بود. فلز گران بهای داخلی  در واپسین ساعات معاملات نقدی روز گذشته در محدوده 2 میلیون و 84 هزار تومان بسته شده بود. 

ریزش قیمت سکه و ربع سکه

سایت اتحادیه امروز  همچنین اعلام کرده که قیمت سکه  امامی امروز کانال 25 ملیون تومان را از دست داده و به کانال 24 میلیون تومان برگشته است. 

قیمت سکه در سایت مذکور در زمان نگارش این گزارش 24 میلیون و 303 هزار تومان بود که در مقایسه با روز گذشته نزدیک به 1 میلیون تومان ارزان شده بود. . 

امروز قیمت ربع سکه هم مانند سکه امامی نزولی بود.آن طور که سایت اتحادیه اعلام کرده قیمت ربع سکه امروز به کانال 9 میلیون تومان برگشت و بر روی پله چهارم کانال مذکور معامله شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید