خوزستان رکورددار کمترین میزان تورم

رکوردزنی تورم در 4 استان کشور+ جزئیات

کدخبر: ۵۵۱۷۲۳
تورم میانگین در کشور به رکورد 25 سال اخیر رسیده و برابر با 46 درصد ثبت شده است. بررسی‌های تورمی استان‌های کشور نشان می‌دهد تورم در چهار استان بالاتر از 50 درصد بوده و بیشترین رکورد را در میان این مناطق، استان لرستان داشته است.
رکوردزنی تورم در 4 استان کشور+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، روند تورم در دی‌ماه امسال مسیری صعودی داشته و در ارزیابی میانگین به یک رکورد مهم دست پیدا کرده است. به طور کلی  شاخص قیمت مصرف‌کننده  را می‌توان از سه زاویه بررسی کرد: ماهانه، نقطه‌ای و سالانه (یا میانگین).

بررسی ماهانه به معنی رشد  شاخص قیمت مصرف‌کننده  نسبت به ماه قبل است. تورم نقطه‌ای به معنای تغییرات  شاخص قیمت مصرف‌کننده  نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته است و تورم میانگین یعنی رشد میانگین شاخص در دوازده ماه منتهی به هر مقطع در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال قبل.

این شاسی بلند محبوب ایرانی ها ۵ میلیارد تومان شد

سود ۳۰ میلیونی از هر کارت ملی به جیب چه کسانی می رود؟

آخرین ارزیابی را تورم میانگین یا همان تورم سالانه می‌نامند که حائز حافظه بالاتر است و در نهایت به باور برخی، علامت ماندگارتری از تورم را نشان می‌دهد. در ارزیابی تورم هر ساله نیز عمدتا از تورم میانگین استفاده می‌شود. در همین رابطه روند تورم میانگین در کشور نشان می‌دهد این شاخص در اولین ماه زمستانی کشور به رکورد بیست‌و‌پنج‌ساله خود رسیده است.

تورم استانی

رکوردزنی تورم سالانه در دی‌ماه

در دی‌ماه امسال تورم میانگین در کشور برابر با 46.3 درصد شد و از دی سال 1375 تاکنون بی‌سابقه بوده است. این رقم به تفکیک شهری و روستایی نیز، به ترتیب برای شهری معادل با 45.53 درصد و در روستاها برابر با 50 درصد ثبت شده است؛ موضوعی که بیشتر می‌تواند تحت تاثیر رشد قیمت سبد خوراکی‌ها باشد. به همین خاطر، این اتفاق می‌تواند نقاطی را که در آن‌ها، وزن کالاهای خوراکی در سبد مصرفی به نوعی سنگین‌تر است، از حیث تورمی پررنگ‌تر کند.

در همین رابطه بررسی‌ها نشان می‌دهد در چهار نقطه کشور تورم میانگین بالاتر از مرز 50 درصد قرار داشته است.

رکوردزنی تورم در 4 استان کشور

بررسی تورم میانگین هرکدام از استان‌ها نشان می‌دهد این شاخص به تفکیک سی و دو استان کشور در بازه 41.3 درصد تا 51.6 درصد قرار داشته است.

به عبارت دیگر، فاصله کمترین تورم استانی در کشور تا بیشتر تورم میانگین ثبت‌شده تا دی‌ماه 1401، حدودا 10.3 واحد درصد بوده است.

در این مقایسه مشاهده می‌شود کمترین تورم میانگین در استان خوزستان رقم خورده و چهار استان رکورددار بالاترین تورم در این مقطع بوده‌اند.

طبق داده‌های مرکز آمار، تورم استان‌های لرستان، آذربایجان غربی، ایلام و قزوین در صدر بیشترین افزایش قیمت در این مقطع قرار گرفته‌اند. این استان‌ها تورمی بالاتر از 50 درصد داشته‌اند که بیشترین فشار افزایش قیمت در میان سایر نقاط کشور محسوب می‌شود.

بر همین اساس، تورم استان لرستان برابر با 51.6 درصد، آذربایجان غربی برابر با 51.4 درصد و در هریک از استان‌های ایلام و قزوین در کانال 50 درصد قرار داشته است.

بررسی روند تورم در این مناطق نشان می‌دهد در سه استان لرستان، آذربایجان غربی و قزوین تورم میانگین به رکورد خود در بازه 10 ساله رسیده است. این در حالی است که تورم میانگین در استان ایلام هنوز رکورد جدیدی را به ثبت نرسانده است.

در استان ایلام بیشترین میزان تورم میانگین در مرداد 1400 برابر با 53 درصد ثبت شد و اکنون همچنان تورم از بیشینه تجربه شده از آن فاصله دارد.

تورم استانی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید