نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 26بهمن

بازگشت دوباره بنز به ایران!

کدخبر: ۵۵۵۴۰۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
بازگشت دوباره بنز به ایران!

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

26 بهمن 1362؛ تدوین قانون کار جدید ازسوی 8 وزیر

ازسوی وزارت کار و امور اجتماعی جزئیات لایحه پیشنهادی پیش‌نویس جدید قانون کار اعلام شد.

برادر کمال گنجه‌ای، قائم مقام وزیر کار و امور اجتماعی پیرامون نحوه تدوین پیش‌نویس جدید قانون کار گفت: بعد از پیش‌نویس پیشنهادی قانون کار گذشته که در زمان وزارت برادر توکلی، وزیر اسبق کار و امور اجتماعی تهیه و تدوین شده بود، ازسوی هیات دولت گروه ویژه متشکل از 8 تن از وزرا تعیین شد تا پیش‌نویس جدیدتری را تهیه کنند و ارائه دهند. آنها باید قانون کار را متناسب با قانون اساسی و مسائل شرعی تنظیم می‌کردند تا به تصویب هیات دولت برسد. بر همین اساس هیات مزبور پیش‌نویس جدید را تهیه کرد و در اختیار وزارت کار گذاشت. وزارت کار نیز رعایت کلیه مسائل کارشناسی، فقهی، شرعی و تخصصی تغییراتی در آن به وجود آورد.

گنجه‌ای ادامه داد: پیش‌نویسی که هیات ویژه دولت در اختیار ما گذاشت شامل دو بخش بیمه‌های اجتماعی و قانون کار بود که ما برای تسریع بررسی آن ابتدا قسمت قانون کار آن را مورد رسیدگی قرار دادیم.

وی افزود: در پیش‌نویس مزبور دولت به عنوان مهم‌ترین عرضه‌کننده امکانات واحدهای تولیدی و صنعتی می تواند در ازای تسهیلاتی که در اختیار صاحبان کار قرار می‌دهد با استفاده از شرط ضمن عقد، شرایط لازم را برای برطرف کردن مشکلات و مسائلی نظیر بیمه، بازنشستگی، مرخصی و اخراج کارگران فراهم آورد تا همه موارد مذکور با توافق و تراضی طرفین به طور مشروع انجام پذیرد.

برادر گنجه‌ای افزود: همه موارد پیش‌نویس جدید قانون کار به استثنای موادی که برای تصویب آن از شرط ضمن عقد کمک گرفته شده تماما براساس احکام اولیه تهیه شده است.

وی اظهار کرد: در تنظیم و عقد قراردادها آنها را می‌توان براساس باب‌های مختلف فقهی نظیر جعاله، مضاربه و اجاره منعقد کرد ولی یک حداقلی در این زمینه پیش‌بینی شده است که این حداقل همان شرط ضمن عقد است که طرفین باید مراعات اصول آن را کنند.

26 بهمن 1372؛ صاحبان چاه‌های بدون مجوز ملزم به اخذ پروانه شدند

براساس مصوبه قوه قضائیه، صاحبان چاه هایی که بدون اجازه وزارت نیرو اقدام به حفر چاه کرده باشند باید پروانه بهره‌برداری اخذ کنند.

قوه قضائیه در یکصد و نود و هشتمین جلسه مسوولان این قوه که با حضور آیت‌الله یزدی، جمعی از مسوولان قوه قضائیه، وزیر نیرو و معاونان این وزارتخانه تشکیل شد، لزوم اخذ پروانه بهره‌برداری را مورد تصویب قرار داد.

براساس این خبر، افراد مشمول این قانون موظفند به وزارت نیرو مراجعه و پروانه بهره‌برداری اخذ کنند و چنانچه دو کارشناس وزارت نیرو چاه را برای منافع عمومی مضر تشخیص دهد، چاه بدون پرداخت هیچ‌گونه خسارتی مسدود می شود.

26 بهمن 1382؛ کاهش شدید قیمت خودرو در بازار

کاهش بی‌سابقه قیمت خودروها در بازار تهران و شهرستان‌ها به جز خودروسازان مردم را نیز غافلگیر کرده است. در حالی که بازار همه ساله در ماه‌های بهمن و اسفند شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها بوده، امسال کشور وضعیتی متضاد را شاهد است. به جز پیکان که کماکان مشتری ویژه خود را در تهران و به ویژه شهرستان ها حفظ کرده، سایر خودروها کاهش قیمت 10 تا 20 درصدی را تجربه می کنند. این در حالی است که حدود 2 سال قبل وزارت صنایع و معادن علیرغم تلاش فراوان موفق شد حتی 5 درصد از قیمت‌ها را کاهش دهد.

​مطابق این گزارش، در حال حاضر قیمت پراید فول به زیر 6.6 میلیون تومان، پژو 206 به کمتر از 10 میلیون تومان، پژو جی‌ال‌ایکس و سمند به کمتر از 10.5 میلیون تومان و آردی به حدود 7.1 میلیون تومان رسیده است.

این ارقام همگی با قیمت‌های سال 81 تفاوت چشمگیری دارند.

متوسط قیمت پژو آردی و پراید در سال گذشته 7.7 میلیون تومان و 7.3 میلیون تومان بود. این در حالی است که خودروهای 206، سمند و جی‌ال‌ایکس نیز از زمان یادشده قیمت‌هایی به ترتیب در حدود 11.2، 12.5 و 11.5 میلیون تومان داشته‌اند.

کاهش قیمت‌ها را نباید نتیجه یک یا دو عامل دانست. عده‌ای کاهش قیمت‌ها را به گردن مدیرعامل ایران‌خودرو می‌اندازند و می‌گویند: اگر خبر از پژوی 8 میلیونی در سال 83 نمی‌داد، بازار با مشکل مواجه نمی‌شد.

مضافا اینکه کاهش قیم‌ها از اواسط سال خود را نشان داد اگر چه خودروسازان کوشیدند با علم کردن شرکت‌های لیزینگ و ترویج فروش اقساطی این روند را به عقب اندازند، اما رشد تولید به گونه‌ای بود که به آن تنها فرصت چندماهه برای مقابله با بحران داد.

26 بهمن 1392؛ بازگشت دوباره بنز به ایران

شرکت آلمانی بنز نیز این روزها در دسته خودروسازانی قرار گرفته که نسبت به حضور دوباره در ایران ابراز تمایل کرده است. این شرکت که پیش‌تر با ایران خودرو دیزل همکاری می‌کرد در سال 89 و قبل از وضع تحریم‌های رسمی علیه صنعت خودرو کشورمان از همکاری با این شرکت تابعه ایران‌خودرو دست کشید، این در حالی است که بازار خودروی کشورمان طی این سال‌ها همچنان شاهد حضور مدل‌های متفاوت و به‌روز بنز بوده است.

بر این اساس طی دو سال گذشته در سخت ترین روزهای تحریم به‌خصوص تحریم رسمی صنعت خودرو کشورمان شاهد ورود هزاران دستگاه خودرو بنز سواری آن هم با مجوز خاص به ایران بودیم؛ اما هم اکنون با لغو تحریم صنعت خودرو این شرکت خودروساز آلمانی بار دیگر نسبت به حضور دوباره در ایران و ادامه همکاری با شرکای خود ابراز تمایل کرده است.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل شرکت ایران خودرو ضمن اشاره به اینکه در ماه های اخیر مذاکرات گسترده‌ای با خودروسازان خارجی برای توسعه همکاری‌ها و تولید خودروهای جدید در ایران داشه‌ایم، ‌تاکید کرده که مذاکراتی نیز با خودروساز آلمانی برای تولید خودروهای سواری و دیزلی این شرکت در ایران صورت گرفته است.

شرکت بنز پیش از این نمایندگی رسمی با عنوان ستاره ایران داشت که چندی پیش مدیرعامل این شرکت از مذاکره اولیه برای تولید محصولات بنز در ایران خبر داده بود.

پیش از تحریم‌ها و فعالیت این شرکت آلمانی در کشورمان، ایران به عنوان پایگاه تولید محصولات بنز در کلاس E در خاورمیانه شناخته می‌شد حال آنکه با اعمال تحریم‌ها تولید این محصولات متوقف شده است. به گفته مدیرعامل ستاره ایران در حال حاضر هیچ کشوری جایگزین ایران در این زمینه نشده و انحصار تولید محصولات بنز در کلاس E در خاورمیانه، همچنان در دست ایران است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید