دولت چپ‌گرا چگونه در آتش تورم دمید؟

تاخت و تاز تورم در آرژانتین /جنگ اوکراین کابوسی جهانی شد!

کدخبر: ۵۵۵۵۱۴
در حالی که تورم به یک مشکل همیشگی در آرژانتین تبدیل شده است ولی با وجود یک دولت چپ گرا، میزان بالای چاپ پول و بدهی پس از بحران انرژی که به خاطر حمله روسیه به اوکراین به وجود آمد مشکلات تورمی آرژانتین وخیم تر شد.
تاخت و تاز تورم در آرژانتین /جنگ اوکراین کابوسی جهانی شد!

به گزارش اقتصادنیوز و بر اساس گزارش بلومبرگ، تورم آرژانتین در ماه ژانویه بیش از انتظار افزایش پیدا کرد، زیرا سیاست‌های کنترل قیمت به طور مؤثری عمل نکرد.

کابوس تورمی آرژانتین

آرژانتین سال‌های طولانی است که گرفتار بحران‌های اقتصادی و تورم بالا است، این کشور از سال ۱۹۵۰ بیست و سه رکود، هشت بحران بدهی و ۲۵  بحران اقتصادی  را تجربه کرده است و کابوس بحران تورمی آرژانتین همچنان ادامه دارد.

ریشه دواندن فساد، اقدامات پوپولیستی دولت‌ها، بدهی خارجی بالا و کاهش منابع درآمدی و دلار دلایل مشکلات تورمی آرژانتین هستند.

بسیاری از مقامات پس از پایان مسؤلیت خود پرونده قضایی دارند. پس از باز کردن درهای اقتصاد به بازارهای جهانی از سال ۲۰۱۵، در شرایطی که هزینه استقراض و تولید در آرژانتین بالا بود بخش قابل توجهی از صنعت نتوانست در رقابت بماند و اقتصاد آسیب دید و تولید ناخالص داخلی کاهش قابل توجهی را ثبت کرد.

شوک جنگ اوکراین به اقتصاد آرژانتین

در ادامه در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ وقوع خشکسالی درآمدهای کشاورزی را -که بخش مهمی از تولید ناخالص داخلی آرژانتین را تشکیل می‌دهد- کاهش داد، در نهایت در شرایطی که بدهی خارجی آرژانتین به شدت بالاست، با کاهش تولید ناخالص داخلی و افزایش هزینه انرژی پس از حمله روسیه به اوکراین، نکول بدهی برای این کشور رقم خورد و در نتیجه آرژانتین از دریافت اعتبار از اقتصاد جهانی محروم شد.

almnarfYyM06

بازار سیاه در آرژانتین

کاهش تولید ناخالص داخلی و محرومیت از دریافت اعتبار باعث کاهش شدید منابع ارزی کشور شده و بازارهای سیاه کنترل قیمت ها و فرمان تورمی بعضی از بازارها را در دست گرفته است.

در چنین شرایطی سیاست های پوپولیستی برخی از دولتمردان با تکیه بر چاپ‌ پول و استقراض داخلی هم شرایط را سخت تر کرده است، خروج سرمایه، افزایش هزینه های حمایتی دولتی در شرایطی که منابع ارزی دولت ناچیز است موجب سقوط پزو به عنوان پول آرژانتین و رشد بیشتر تورم شده است.

تورم در آرژانتین می تازد

بر اساس گزارش بلومبرگ، تورم آرژانتین در ماه ژانویه بیش از انتظار افزایش پیدا کرد، زیرا سیاست های کنترل قیمت به طور موثری عمل نکرد و شرایط را برای دولت در آستانه  انتخابات ریاست جمهوری  سخت تر کرد.

قیمت مصرف کننده نسبت به سال گذشته ۹۸.۸ درصد رشد کرد که این افزایش بیشتر از پیش بینی ۹۸.۶ درصدی اقتصاددانان در نظرسنجی  بلومبرگ  بوده است.

IMG_20230215_113313_865

بر اساس داده های دولتی منتشر شده، در روز سه شنبه، قیمت ها نسبت به ماه دسامبر برای دومین ماه متوالی سریعتر از انتظار ۶ درصد افزایش یافت.

هزینه های تفریح، مسکن و ارتباطات در ژانویه به طور ماهانه رشد کرده و قیمت مواد غذایی بیشتر از تورم کل افزایش یافته است.

موتور تورم خنک نشد

در حالی که تورم به یک مشکل همیشگی در آرژانتین تبدیل شده است ولی با وجود یک دولت چپ گرا، میزان بالای  چاپ پول  و بدهی پس از  بحران انرژی  که به خاطر حمله روسیه به اوکراین به وجود آمد مشکلات تورمی آرژانتین وخیم تر شد.

سیاست های ترکیبی فرناندز شامل تثبیت قیمت ها، کنترل قیمت ارز، چندنرخی بودن ارز و هزینه استقراض بالا نتوانسته موتور تورمی را خنک کند و رشد هزینه ها و انتظارات تورمی را مهار نکرد. اقتصاددانان پیش بینی می کنند که تورم سالانه در پایان امسال به ۹۸ درصد برسد.

در حالیکه تاکنون سیاست های دستوری تعیین قیمت نتوانسته تورم را مهار کند، روز سه شنبه، سرجیو ماسا، وزیر اقتصاد آرژانتین از  سیاست کنترل قیمت  برای گوشت گاو سخن گفت و وعده داد که در حال انجام اقدامات بیشتر برای کاهش هزینه های زندگی مردم است.

فرناندز در روز پنجشنبه میزبان یک میز گرد انتخاباتی با رهبران ائتلاف خودش برای تعیین استراتژی مبارزه انتخاباتی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید