نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 4 اسفند

ایران یک میلیارد دلار برای توسعه جهان کمک می‌کند

کدخبر: ۵۵۷۰۶۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران یک میلیارد دلار برای توسعه جهان کمک می‌کند

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

چهارم اسفند 1352؛ ایران یک میلیارد دلار برای توسعه جهان کمک می‌کند

نظرات شاهنشاه آریامهر پیرامون کمک به کشورهای در حال توسعه از طریق بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول عصر پنج‌شنبه توسط آقای هویدا، نخست‌وزیر در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام شد.

قبل از مصاحبه، جلسه‌ای در پیشگاه شاهنشاه تشکیل شد که در آن آقایان نخست وزیر و وزرای دارایی و اقتصاد، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه بودجه و رئیس‌کل بانک مرکزیف مک نامارا رئیس بانک جهانی و رئیس صندوق بین المللی پول و همچنین جهانگیر آموزگار سفیر اقتصادی ایران در آمریکا شرفیاب بودند.

شاهنشاه در این جلسه نظرات خود را مشروحا مطرح و موافقت فرمودند که به موسسه جدیدالتاسیس که به‌خاطر همین امر به‌وجود می‌آید، اعتباری معادل یک میلیارد دلار کمک کنند.

هویدا بعد از این جلسه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کردک به ابتکار شاهنشاه آریامهر یک موسسه مالی بیطرف توسط کشورهای تولیدکننده نفت و کشورهای صنعتی به‌عنوان کشورهای کمک‌دهنده با همکاری ممالک در حال توسعه به این شرح تشکیل می‌شود:

امکانات مالی اولیه موسسه بین دو تا سه میلیارد دلار خواهد بود که سالیانه به همین میزان به آن اضافه می‌شود.

ایران اوراق قرضه بانک جهانی را خریداری خواهد کرد. جمع پرداختی ایران بابت برنامه‌های فوق از یک میلیارد دلار کمتر نخواهد بود.

آقای مک نامارا و آقای ویته وین در پایان سخنان آقای نخست وزیر در مورد نظرات شاهنشاه آریامهر، نه‌تنها از این نظریات پشتیبانی کردند بلکه آن را به‌عنوان یک ابتکار و فکر انقلابی مورد ستایش قرار دادند و افزودند که این ابتکار یک راه حل فوری پیش پای کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه برای مقابله با مشکلات مالی و فقر می‌گذارد.

رئیس بانک جهانی افزود: پیشنهاد شاهنشاه آریامهر مورد پشتیبانی کامل ما است و این پیشنهاد از نقطه نظر کشورهای در حال توسعه همانقدر ارزشمند و مهم است که طرح مارشال برای نوسازی اروپای جنگ زده.

مک نامارا ادامه داد: نظر شاهنشاه این است که دردرجه اول سرمایه  این موسسه در اجرای طرح‌های عمرانی به کار گرفته شود، ولی با در نظر گرفتن اینکه بعضی از کشورها با کمبود موازنه پرداخت‌ها مواجه هستند از سرمایه این موسسه برای این منظور نیز استفاده خواهد شد.

معاملات طلا در تهران متوقف شد

پهلوی طلا امروز 18 تومان دیگر گران شد و هر پهلوی به 280 تومان رسید.

طلای شمش و مسکوکات طلا امروز در بازار آزاد مجددا ترقی کرد. هر مثقال طلا تا 153 تومان بالا رفت. افزایش قیمت طلا در بازار آزاد ایران به دنبال ترقی این فلز در بورس های جهانی پیش آمده است.

نرخ فروش پهلوی طلا امروز از 262 تومان به 280 تومان، نیم پهلوی از 131 تومان به 140 تومان، ربع پهلوی از 70 تومان به 76 تومان رسید. معاملات طلا و مسکوکات طلا از صبح امروز به علت افزایش ناگهانی قیمت این فلز در دنیا و با توجه به افزایشی که بلافاصله روی این فلز در بازار ایران پیش آمده است، متوقف شد.

بانک ملی نیز تا ظهر امروز نرخ مشخصی برای مسکوکات طلا نداشت و شعب بانک از فروش پهلوی طلا خودداری کردند.

چهارم اسفند 1372؛ قطع صدور گاز جمهوری ترکمنستان به اوکراین

به دنبال تصمیم هیات دولت جمهوری ترکمنستان، صدور گاز این کشور به اوکراین قطع شد.

هیات دولت جمهوری ترکمنستان اعلام کرد که پرداخت نکردن بدهی‌های کشورهای جامعه مشترک‌المنافع برای بهای گاز به این کشور از نظر مالی جمهوری ترکمنستان را با مشکل روبرو ساخته است.

اوکراین ازجمله کشورهایی است که در این زمینه 700 میلیون دلار به جمهوری ترکمنستان بدهی دارند.

چهارم اسفند 1382؛ 90 درصد مبادلات تجاری ایران با دلار انجام شده است

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد، 90 درصد مبادلات تجاری ایران در سال 2001 با دلار انجام شده است.

در این گزارش که تحت عنوان «سازمان بازار ارز در کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای در حال گذار» چاپ و منتشر شده، آمده است: سهم یورو در مبادلات تجاری ایران تنها 9 درصد بوده است و پوند استرلینگ هم یک درصد از مبادلات ایران را شامل شده است.

براساس این گزارش، در سال 2001 دلار آمریکا مهم‌ترین ارز در مبادلات تجاری بین کشورها بوده است.

این گزارش حاکی است: در بین کشورهای مورد مطالعه ازسوی صندوق بین‌المللی پول، کشورهای آمریکای لاتین بالاترین سهم را در زمینه استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود داشته‌اند، به طوریکه مکزیک 99.9 درصد و پرو 100 درصد از مبادلات خود را با دلار انجام داده‌اند.

این گزارش حاکی است، عربستان سعودی 96 درصد از مبادلات تجاری خود را با دلار انجام داده است.

چهارم اسفند 1392؛ تلاش بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران

به دنبال توافق ایران با نمایندگان کشورهای گروه 1+5 شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان بخشی از تحریم‌های ایران به مدت 6 ماه از 20 ژانویه (30 دی) سال 2014 میلادی تا 20 ژوئیه تعلیق شد و در پی آن نیز خبرگزاری رویترز از تلاش دو شرکت هوانوردی آمریکایی بوئینگ، بزرگ‌ترین سازنده هواپیماهای مسافربری جهان و شرکت جنرال الکتریک برای دریافت مجوز فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران خبر داده است.

به گزارش رویترز، این دو شرکت برای نخستین بار پس از انقلاب 1357 و در پی تسخیر سفارت آمریکا در تهران، خواستار معامله با ایران شده‌اند.

یک سخنگوی «جنرال الکتریک» گفته است: «این شرکت از سال 2004 درخواست کرده بود به دلیل مساله ایمنی مسافران، قطعات و وسایل یدکی موردنیاز هواپیمای مسافربری ایران را تامین کند. این سخنگوی جنرال الکتریک تایید کرده است که این شرکت با توجه به قوانین 6 ماهه بر سر برنامه هسته ای ایران درخواست خود را برای اخذ مجوز به تازگی دوباره مطرح کرده است.

رئیس جمهور اوکراین برکنار شد

پارلمان اوکراین به اتفاق آرا به برکناری ویکتوریا نوکوویچ، رئیس‌جمهوری این کشور رای داد. اعضای پارلمان اوکراین همچنین تاریخ برگزاری انتخابات را 25 ماه مه (حدود سه ماه دیگر) اعلام کرده است. پارلمان اوکراین دیروز دستور آزادی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق اوکراین و از رهبران انقلاب نارنجی سال 2004 را صادر کرد و او دیشب از زندان آزاد شد.

این در شرایطی است که یانوکوویچ حوادث اخیر این کشور را «کودتا» خوانده و گفته است که از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند.

ترافیک ورود تجار دوباره شروع شد

در حالی دومین سفر سرمایه‌گذاران ایرانی به ریاست اتاق ایران بعد از تحولات جدید ژنو به مقصد آلمان خواهد بود که وزیر بازرگانی چین در حدود یک هیات رسمی برای امضای پروتکل کمیسیون مشترک ایران و چین وارد کشورمان شده است.

حضور هیات‌های گوناگون از اروپا به ایران اگرچه در ورود هیات فرانسوی به ایران به اوج رسید، اما در این روزها تنها به همین کشورها ختم نمی‌شود، آلمان سرزمین ژرمن‌ها که به‌عنوان کشور نظم‌یافته و صنعتی از آن یاد می‌شود این بار در راس یک هیات بلندپایه تجاری وارد کشور شد و این بار در اولین دیدار با هیات پارلمان بخش خصوصی کشور دیدار کرد تا دومین مقصد هیات تجار بخش خصوصی ایران در اروپا به آلمان ختم شود.

بازگشت دوباره فولکس واگن به ایران

درحالیکه این روزها صدای پای فرانسوی‌ها بیش از سایر خودروسازان در ایران شنیده می‌شود، خبر می رسد که آلمانی ها نیز برای حضور دوباره در ایران دورخیز کرده‌اند.

به گفته برخی منابع آگاه، خودروسازان ایران قصد دارند با لغو تحریم ها فصل جدیدی از مشارکت و همکاری با بزرگان خودروسازی دنیا را برای خود رقم بزنند و دیگر فقط تکیه‌شان به فرانسوی ها نباشد.

به گفته آنها، خودروسازان داخلی این بار به سراغ آلمانی‌ها رفته و قصد دارند با دو زیرمجموعه معروف فولکس واگن، باب همکاری مشترک را آغاز کنند.

این دو زیرمجموعه «اشکودا» و «سئات» نام دارند.

ورود خودروسازان آلمانی به ایران سبب خواهد شد سایر مهمانان «جاده مخصوص» (به ویژه پژو و رنو) برای ماندن در ایران، سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داده و محصولات به‌روزتری عرضه کنند و این به معنای رقابتی جدید در بازار خودرو ایران خواهد بود.

فولکس واگن تا همین چند سال قبل و پیش از تحریم‌ها در بخش خصوصی ایران خودرو تولید می‌کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید