تداوم سبقت تورم دهک دهم نسبت به دهک برای ماه پنجم

شکاف تورمی فقیر و غنی در نیمه دوم 1401

کدخبر: ۵۵۸۲۴۷
اقتصادنیوز: تورم ماهانه دهک دهم در بهمن برای پنجمین ماه متوالی بالاتر از تورم دهک اول به ثبت رسیده، به عبارتی از نظر آماری در نیمه دوم سال فشار تورمی بر اغنیا بیشتر بوده است.
شکاف تورمی فقیر و غنی در نیمه دوم 1401

به گزارش اقتصادنیوز تورم ماهانه  در بهمن ماه 3.5 درصد برآورد شده است.  تورم نقطه به نقطه  تیز در ماه میانی زمستان 53.4 درصد به ثبت رسیده، به بیان دیگر هزینه ای که یک خانوار ایرانی برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در بهمن امسال متحمل شده نسبت به هزینه همین سبد در بهمن ماه سال گذشته بالغ بر 53 درصد افزایش یافته است. البته این تورم برای میانگین جامعه بوده و به طبع فشار تورمی بر دهک ها یکسان نبوده است. به گونه ای که تورم نقطه برای دهک اول نزدیک به 59 درصد و  تورم نقطه ای  دهک دهم 53.5 درصد به ثبت رسیده، بر این اساس در یکسال گذشته فشار تورمی بر گروه های کم درآمد جامعه به نسبت گروه های ثروتمند بیشتر بوده است. اما بررسی ها نشان می دهد در چند ماه گذشته این روند برعکس شده است.

تورم ماهانه دهک اول که فقیرترین گروه جامعه به حساب می آید در بهمن ماه 3.2 درصد برآورد شده، این در حالیست که تورم دهک دهم 3.8 درصد بوده است. این برای پنجمین ماه متوالی است که تورم بالاترین دهک از تورم پایین ترین دهک بیشتر است. دهک‌های جامعه هر کدام سبد مصرفی به خصوصی دارند؛ سهم خوراکی‌ها در سبد مصرفی خانوار کم‌درآمد بالاتر است. به بیان دیگر دهک‌های پایینی نسبت به دهک‌های ثروتمند به این علت که درآمد پایین‌تری دارند، مجبورند نسبت بیشتری از درآمد خود را به خرید اقلام خوراکی اختصاص دهند. در آن سو سهم اقلام غیرخوراکی و خدمات در سبد مصرفی دهک‌های بالا سهم بیشتری دارد. از همین رو زمانی که تورم بیشتر از سمت اقلام خوراکی باشد، فشار تورمی بیشتر بر اقشار و دهک‌های پایینی و زمانی که تورم بیشتر از سمت اقلام غیرخوراکی باشد فشار تورمی در دهم‌های پردرآمد بیشتر است.

به طور کلی می توان گفت  تورم غیر خوراکی  ها و خدمات در چند ماه گذشته بالاتر از تورم خوراکی ها بوده و از همین رو نیز شاهد بالاتر بودن تورم به ثبت رسیده در دهک ها پردرآمد هستیم. البته در بهمن ماه شکاف تورم بین دهک اول دهک نسبت به دی کاهش یافته و تورم این دو دهک به یکدیگر نزدیک شده است، علت این رخداد نیز بالا آمدن  تورم خوراکی ها  در بهمن ماه است. البته برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که دهک های بالایی به دلیل اینکه صاحبان تولید هستند فشار تورمی را به طور کامل حس نمی کنند، به عبارت دیگر زمانی این دهک ها دچار تورم می شوند برای اینکه قدرت خرید خود را تا حدودی حفظ کنند با افزایش بهای کالاهای خود این فشار تورمی را منتقل می کنند.

photo_2023-02-27_12-14-50

 
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید