نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 11 اسفند

سیاست جدید برای قیمت خودرو

کدخبر: ۵۵۸۵۷۸
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
سیاست جدید برای قیمت خودرو

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد. اقتصادنیوز  از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 اسفند 1352؛ تقلیل قیمت‌ها کافی نیست

نخست وزیر صبح امروز در نخستین جلسه کنفرانس استانداران و فرمانداران کل و روسای دفاتر فنی استان‌ها اظهار کرد که اقدامات انجام‌شده برای صادر کردن قیمت‌ها کافی نیست و استانداران و فرمانداران کل در این مورد مسوولیت شدید دارند. نخست‌وزیر ضمن اظهارات خود از وضع قیمت‌ها در تهران و استان‌ها ابراز عدم رضایت کرد و اظهار داشت: هرچند نتایجی که از مبارزه با گرانفروشی به‌دست آمده ولی نتایج در سطح مطلوب نیست و باید جلوی حرکت قیمت ها به خصوص در روزهای تعطیل عید گرفته شود و برای حصول این هدف استاندارها و فرمانداری‌های کل باید تمام امکانات خود را به کار گیرند. وی همچنین از طرز کار اتاق‌های اصناف و بعضی استان‌ها ابراز عدم رضایت کرد و افزود: آنچه مهم است جلب رضایت مردم و جلوگیری از اجحاف به آنهاست و در این زمینه کمیته های ملی حمایت از مصرف‌کننده نیز باید نقش موثری ایفا کنند و قیمت‌ها را کنترل کنند.

فروش پهلوی طلا از سر گرفته شد

بانک ملی ایران صبح امروز فروش پهلوی طلا را مجددا آغاز کرد و تا پایان اسفندماه جاری فروش مسکوکات طلا به وسیله شعب این بانک ادامه خواهد یافت.

قیمت فروش پهلوی امروز از جانب بانک ملی 350 تومان، نیم‌پهلوی 180 تومان و ربع پهلوی 85 تومان اعلام شد.

نرخ فروش پهلوی طلا امروز در بازار آزاد از جانب اتحادیه صنف طلا و جواهر، 360 تومان، نیم پهلوی 180 تومان و ربع پهلوی 90 تومان اعلام شد.

قیمت فروش شمش طلا امروز در بازار آزاد هر مثقال 174 تومان بود.

حداقل دستمزد کارگران تعیین می‌شود

شورای عالی کار، بررسی دستمزد کارگران و تعیین حداقل درآمدها را در وزارت کار آغاز کرد. این شورا تا پایان اسفند حداقل دستمزدهای جدید کارگران کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی و موسسات کارگری را در سراسر کشور تعیین و اعلام خواهد کرد.

قبلا هر دو سال یک بار حداقل دستمزدها مورد تجدیدنظر قرار می‌گرفت؛ اما از امسال براساس قانون جدید طبقه‌بندی مشاغل حداقل دستمزدها با توجه به ضروریات و حوایج زندگی یک خانواده کارگری و تاثیر آن بر سایر سطوح فرد هر یک سال یکبار صورت می‌گیرد.

هم‌اکنون هیئتی مرکب از کارشناسان قوانین بین‌المللی و متخصصان امور اجتماعی مشغول تجدیدنظر در قانون کار می‌باشند. احتمال می رود لایحه جدید قانون کار اوایل سال آینده تقدیم پارلمان شود.

11 اسفند 1362؛ اقتصاد آمریکا به بالاترین نرخ رشد اقتصادی دست یافت

وزارت بازرگانی آمریکا گفت: اقتصاد آمریکا طی سه ماه گذشته میلادی بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در دهه اخیر داشته است.

به گفته وزارت بازرگانی آمریکا، این کشور طی دو سال اخیر بالاترین رشد اقتصادی را داشته است.

رشد اقتصاد آمریکا در خلال سال 1984 برابر با 79 درصد بوده است.

11 اسفند 1392؛ سیاست جدید برای قیمت خودرو

در روزهایی که بازار خودرو ایران رکودی توام با گرانی را تجربه می‌کند، گویا شورای رقابت چندان عجله‌ای برای بستن پرونده «قیمت‌گذاری خودرو» ندارد. این شورا در دولت قبل پروبال گرفت و «قیمت‌گذاری خودرو» به یکی از وظایف اصلی آن تبدیل شد، اما چارچوب آن در دولت جدید نیز حفظ شد و تعیین قیمت خودروهای داخلی همچنان بر عهده آن قرار گرفت.

در دوره ریاست جمشید پژویان، شورا فرمولی را برای قیمت‌گذاری خودرو تعیین کرد، اما حالا رضا شیوا، رئیس جدید شورا از لزوم بازنگری در این فرمول می‌گوید. وی تاکید می‌کند که «فرمول قیمت‌گذاری خودرو» در فرصتی کوتاه و شرایطی اضطراری تهیه شده و از همین رو بناست با کمک استادان دانشگاه و فعالان صنعت خودرو، مورد بازنگری قرار گرفته و کار علمی روی آن انجام شود.

به گفته شیوا، شورا در فرمول جدید براساس استاندارد هزینه‌ای که در خودروسازی دنیا به کار گرفته می‌شود، پیش خواهد رفت. وی همچنین تاکید می کند که به دلیل نبود رقابت، قیمت خودرو فعلا آزاد نخواهد شد. گفته‌های شیوا در شرایطی است که برخی کارشناسان معتقدند به دلیل ناهمگونی فضای کسب‌و‌کار در خودروسازی ایران و جهان، دستورالعمل‌های خارجی برای قیمت‌گذاری خودروهای ایرانی نمی‌تواند جوابگو باشد.

پوتین به‌دنبال دخالت نظامی در اوکراین

وضعیت اوکراین دیگر در چند سطر قابل‌توصیف نیست؛ ازسویی جمعه شب با برگزاری جلسه شورای امنیت، کشورهای این شورا خواستار بازگشت آرامش به این کشور بحران‌زده شدند و از طرفین دیگر خواستند تا مانع جنگ و خونریزی شوند. همزمان اما سی‌ان‌ان می‌نویسد که رهبر «شبه‌جزیره کریمه» از پوتین خواسته است که به این منطقه کمک کند تا این منطقه به‌دست مخالفان نیفتد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از مجلس علیای این کشور خواست تا مجوز استفاده از نیروی نظامی در اوکراین را صادر کند.

این امر پس از بحث و گفت‌و‌گو در مجلس علیا و مجلس دوما برای باثبات کردن اوضاع در شبه جزیره کریمه در اوکراین صورت می‌گیرد. پارلمان این کشور نیز با اکثریت آرا با این درخواست موافقت کرد. این در شرایطی است که نخست‌وزیر موقت اوکراین به پوتین و کرملین هشدار می‌دهد که هرگونه تعرض به خاک اوکراین با پاسخ کوبنده کی‌یف همراه خواهد شد.

از طرفی یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین می‌گوید که از پوتین انتظار داشته است که اقدامات عملی انجام دهد و از کیان ریاست‌جمهوری او حفاظت بیشتری به عمل آورد.

آکسینوف، سخنگوی کریمه با برافراشتن پرچم روسیه در ساختمان پارلمان منطقه‌ای در شبه جزیره کریمه گفت: «من به‌دنبال جلب رضایت پوتین هستم تا به این منطقه اجازه تاسیس جمهوری‌ خودمختار را بدهد.»

ازسوی دیگر در پایگاه سیاسی رئیس‌جمهوری مخلوع اوکراین در دونستک، مقر گروه «ماکو» قرار دارد که یک شرکت هلدینگ بانکداری و ساخت‌و‌ساز و متعلق به پسر بزرگ ویکتور یانوکوویچ است.

فعالیت‌های تجاری الکساندر که یک دندانپزشک است، مدت ها است که مورد توجه منتقدان یانوکوویچ است و دو گروه تحقیقاتی اپوزیسیون با نام‌های «پپ واچ» و «مرکز ضد فساد» در وب‌سایت مشترک خود مدعی شده‌اند که دارایی‌های اولکساندر در سه سال اخیر چندصد برابر شده است. دارایی‌های او سال گذشته میلادی توسط «فوربس اوکراین» 510 میلیون دلار اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید