آیا روند کاهشی دلار ادامه دارد؟

ردیابی پول‌ های خارج شده از بازار ارز /پیش بینی قیمت دلار امروز

کدخبر: ۵۵۹۵۲۹
برخی از سایت ها و کانال ها دیشب مدعی بودند نرخ دلار در بازار پشت خطی تهران و هرات مسیر نزولی روز یکشنبه را دنبال کرد.فعالان بازار معتقدند دلار در شرایط کنونی به یک مرز حساس رسیده و در صورتی که اسکناس آمریکایی به سمت پله های پایین تر حرکت کند احتمال افزایش فشار فروش محتمل خواهد بود.
ردیابی پول‌ های خارج شده از بازار ارز /پیش بینی قیمت دلار امروز

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در دومین روز هفته جاری حکایت از کاهش قیمت دلار دارد. فعالان اقتصادی و سیاسی معتقدند چند دلیل مهم در کاهشی شدن نرخ دلار موثر بوده است.

پشت پرده کاهش قیمت دلار / بهبود روابط ایران و آژانس؟

به باور تحلیلگران سیاسی بعد از سفر گروسی به تهران و انتشار بیانیه مشترک بین ایران و آژانس، بازیگران ارزی تهران تصور می کنند که بعد از تنش های به وجود آمده در چند وقت اخیر، زمان بهبود روابط ایران و آژانس فرا رسیده و این امر ممکن است زمینه ساز  بازگشت طرفین قرارداد برجام بر سر میز مذاکره شود

حقوق قطعی کارمندان برای 1402 اعلام شد

کاهش نرخ حواله درهم  و دلار هرات 

از سوی دیگر کاهش ارزش نرخ حواله درهم یکی از مولفه های تاثیر گذار در کاهش نرخ دلار در بازار روز گذشته بود.درهم در چند وقت گدشته لیدر اصلی رشد دلار محسوب می شد.از طرفی هم عقبگرد اسکناس آمریکایی در بازار ارز هرات موجب شد نرخ دلار در تهران مسیر نزول را دنبال کند. 

اثرعرضه ارز پتروشیمی ها توسط صرافی ها

به نظر می رسد امکان معامله ارز پتروشیمی ها توسط صرافی ها در تالار حواله مرکز ارز و طلا هم یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش قیمت دلار بوده است.مرکز مبادله ارز و طلای ایران روز سه‌‌‌شنبه دوم اسفندماه ۱۴۰۱ طی مراسمی در بانک مرکزی رونمایی شد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران، دارای چند تالار معاملاتی و عرضه ارز و طلا خواهد بود که در مرحله نخست تالار ارز خدماتی و تالار حواله مرکز مبادله ایران در آن گشایش شده و شروع فعالیت خواهد داشت.

 برگشت دلار توافقی و سهمیه ای

در کنار این عوامل برگشت دلار توافقی و سهمیه ای هم باعث شده بخشی از تقاضا از بازار غیررسمی به بازار رسمی هدایت شود. 

 خروج ریال از بازار دلار و حرکت به سمت خوردو 

البته برخی از معامله گران دیروز می گفتند  یکی از مقاصد اصلی خروج پول از بازار دلار به سمت بازار رقیب یعنی خودرو صورت گرفته است.در بازار گفته می‌شد ۶۰ هزار میلیارد تومان برای فروش خودروهای خارجی جمع شده است. فروش ۵۰۰ هزار دستگاه داخلی هم به بازار سیگنال نبود تومان داد. 

حال یک پرسش مهم مطرح است.آیا روند کاهشی دلار ادامه دارد؟ 

در شرایط فعلی معامله گران در انتظار نشست شورای حکام هستند.برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند با توجه به فضای مثبت گفتگوی آژانس و تهران در دو روز گذشته این احتمال وجود دارد که قطعنامه علیه ایران صادر نشود. این موضوع موجب شده انتظارات معامله گران به طور موقت تغییر کند و فشار فروش در بازار بیشتر شود. 

برخی از سایت ها و کانال ها دیشب مدعی بودند نرخ دلار در بازار پشت خطی تهران و هرات مسیر نزولی روز یکشنبه را دنبال کرد. فعالان بازار معتقدند دلار در شرایط کنونی به یک مرز حساس رسیده و در صورتی که اسکناس آمریکایی به سمت پله های پایین تر حرکت کند احتمال افزایش فشار فروش محتمل خواهد بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید