تشدید جنگ ارزی روسیه و غرب/ خیز مسکو برای حذف دلار و یورو

کدخبر: ۵۶۲۹۰۴
بانک مرکزی روسیه با افزایش الزامات نسبت نقدینگی برای ارزهای خارجی مانند دلار آمریکا و یوروی اروپا، پرداخت بدهی به این ارزهای «غیر دوستانه» را برای مؤسسات مالی و بانک‌ها پرهزینه‌تر می کند. در مقابل، نرخ مذکور برای ارزهای کشورهای دوست کاهش می‌یابد.
تشدید جنگ ارزی روسیه و غرب/ خیز مسکو برای حذف دلار و یورو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، در بیانیه‌ای، دستگاه مالی روسیه میزان پولی را که مؤسسات مالی باید به عنوان ذخایر برای ارزهای غیر دوستانه کنار بگذارند، به 7.5 درصد افزایش داده و برای سایر ارزها به 5.5 درصد کاهش می‌دهد.

این تغییر از اول ماه آوریل اعمال خواهد شد و اولین بار است که بانک مرکزی نسبت نقدینگی برای برخی ارزها را متمایز می‌کند. پیش از این، این الزام برای همه ارزهای خارجی 7 درصد بود. نسبت نقدینگی بدهی‌های روبلی نیز ۴ درصد است.

مقامات روسیه در حال تنظیم تدابیر جدیدی هستند تا کسب‌وکارها را از استفاده از ارزهای دشمنانش که تحریم‌هایی علیه این کشور وضع کرده‌اند، منصرف کنند.

سیاستگذاران در بیانیه‌ای گفتند که هدف این اقدام، تغییر ساختار بدهی‌های ارزی موسسات اعتباری به نفع ارزهای کشورهای «دوست» است تا امکان کاهش بیشتر سهم ارزهای خارجی در ترازنامه بانکی فراهم شود.

ارزهای کشورهای دوست، که عمدتا متشکل از یوآن هستند، به مبادلات تجاری و سایر بخش‌های اقتصاد روسیه نفوذ کرده‌اند. اما یوان همچنان از دلار و یورو در ترازنامه بانک‌ها عقب است.

سایر کشورهایی که روسیه آنها را دوست خود می‌داند عبارتند از ترکیه، هند و امارات متحده عربی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید