بازارها گوش به زنگ شدند /معمای فدرال رزرو در هفته جاری

کدخبر: ۵۶۶۵۷۸
مهم ترین رویداد این هفته که سرمایه گذاران را گوش به زنگ نگه داشته، داده های تورم ماه مارس برای ایالات متحده در روز چهارشنبه است، به طوری که اقتصاددانان پیش بینی می کنند که شاخص بهای مصرف کننده در بزرگترین اقتصاد جهان به صورت سالانه 5.2 درصد و بطور ماهانه 0.3 درصد افزایش یافته باشد
بازارها گوش به زنگ شدند /معمای فدرال رزرو در هفته جاری

به گزارش اقتصادنیوز، علی مرتضوی در یادداشتی در اکوایران نوشت: 

معاملات آتی سهام ایالات متحده در روز دوشنبه عمدتاً حوالی یک خط ثابت در یک بازه ی کم نوسان قرار دارند، زیرا معامله گران پس از تعطیلات عید پاک منتظر فهرستی از داده های اقتصادی کلیدی هستند که می تواند در مسیر پیش رو برای سیاست پولی فدرال رزرو نقش داشته باشد.

در آستانه باز شدن بازارهای آمریکا، شاخص آتی Dow با 27 واحد یا 0.08 درصد افزایش همراه بوده است، شاخص آتی S&P 500 تا حد زیادی بدون تغییر بوده و معاملات آتی Nasdaq 100  معادل 16 واحد یا 0.13 درصد کاهش را تجربه نموده است.

گزارش سود شرکت ها و داده های تورمی آمریکا در کانون توجه هفته

مهم ترین رویداد این هفته که سرمایه گذاران را گوش به زنگ نگه داشته، داده های تورم ماه مارس برای ایالات متحده در روز چهارشنبه است، به طوری که اقتصاددانان پیش بینی می کنند که شاخص بهای مصرف کننده در بزرگترین اقتصاد جهان به صورت سالانه 5.2 درصد و بطور ماهانه 0.3 درصد افزایش یافته باشد. پیش‌بینی می‌شود که شاخص تورم اصلی، که هزینه‌های ناپایدار غذا و انرژی در آن محاسبه نمی شود، رشد سالانه 5.6 درصد را ثبت نماید و در داده های ماهانه نیز نسبت به فوریه 0.4 درصد افزایش نشان دهد.

این گزارش ها به احتمال زیاد اینکه آیا فدرال رزرو از آهنگ افزایش نرخ های تهاجمی خود که هدف آن از بین بردن رشد فزاینده قیمت ها است می کاهد، تأثیر می گذارد. معامله گران همچنین این فرصت را خواهند داشت که صورتجلسات جلسه سیاست گذاری بانک مرکزی ایالات متحده در ماه مارس را نیز بررسی کنند.

در همین حال، گزارش بازار کار ماه مارس که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که سرعت استخدام در ایالات متحده همچنان قوی بوده و بیکاری کاهش یافته است. بورس نیویورک روز جمعه با انتشار داده های وزارت کار بسته بود. و انتظار می رود بازگشایی امروز دوشنبه با واکنش معامله گران به اخبار روز عید پاک همراه شود. در همین حین، بازدهی اوراق قرضه خزانه داری 2 ساله، که حساسیت بیشتری به نرخ های بهره نشان می دهند، پس از گزارش روز جمعه افزایش یافت، اما از آن زمان حرکت نزولی را تجربه کرده است.

یکی دیگر از رویدادهای مهم دنیای مالی، شروع فصل گزارش سود شرکت هاست که از اواخر هفته آغاز می گردد. بانک های بزرگی نظیر JPMorgan Chase & Co و Citigroup Inc قرار است با شروع جدید ترین فصل درآمدها گزارش دهند و سرمایه گذاران مشتاق ببینند که غول های وام دهی چگونه تحت تأثیر تحولات اخیر کلان بویژه در بخش بانکی قرار گرفته اند.

عوامل حمایت کننده از تقاضای نفت خام در بازارهای آرام دوشنبه

قیمت نفت شروع نسبتا آرامی را در آغاز هفته تجربه می کند. پیش از بازگشایی بازارهای امریکای شمالی، قیمت نفت خام آمریکا 0.11 درصد افزایش یافت و به 80.79 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که برنت با 0.05 درصد افزایش به 85.16 دلار در هر بشکه رسید.

به دنبال اعلام اوپک پلاس در اوایل ماه جاری مبنی بر آغاز دور جدیدی از کاهش تولید در ماه می، نفت خام هفته گذشته بیش از 6 درصد افزایش یافت. در همین حال، ذخایر نفت خام ایالات متحده بیش از حد انتظار کاهش داشت. این دو مورد در کنار خوش بینی به بازگشت چین برای جبران سه ساله سراسر محدودیت و تعطیلی برای جلوگیری از شیوع کرونا ریزش بیشتر نفت را متوقف کرده اند.

ولی نوسانات قیمتی نفت تنها به این عوامل ختم نمی شود بلکه سیاست های پولی فدرال رزرو هم می تواند در ارزش دلار و متعاقبا قیمت نفت و سایر منابع انرژی بسیار تاثیر گذار باشد. از اینرو در نظر گرفتن مجموع این عوامل می تواند چشم انداز روشن تری از آینده نفت ارائه نماید.

علی مرتضوی مدیر تحلیل شرکت بین المللی اینوسلو

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید