رویداد‌های مهم اقتصاد جهان در هفته پیش رو+ جدول

دورخیز طلا برای نوسان /تحریم‌ یا آمار؛ کدام یک محرک بازار می‌شود؟

کدخبر: ۳۶۲۵۳۱
اقتصاد نیوز: در هفته کاری پیش رو سایه ریسک های سیاسی بر اقتصاد جهان سنگینی می کند. به همین دلیل خبرهای منفی، درجه ریسک در اقتصاد را بالا برده است اما این خبرهای بد، برای بازار طلا که نقش پناهگاه دارد، خبری خوش به حساب می آید.
دورخیز طلا برای نوسان /تحریم‌ یا آمار؛ کدام یک محرک بازار می‌شود؟

مهم‌ترین محرک‌های احتمالی بازار‌های جهانی در این هفته، انتخابات آمریکا و تنش‌های ادامه دار چین و آمریکا خواهند بود. سخنرانی فدرال رزرو، تصمیم نرخ بهره بانک مرکزی سوئیس و ژاپن و انتشار شاخص‌های ذکر شده نیز می‌توانند تأثیر بسزایی روی وضعیت بازار‌ها در این هفته داشته باشند. 

به گزارش اقتصادنیوز، با نزدیک شدن بازارها به انتخابات نوامبر در ایالات متحده، نوسانات هم در بازار سهام و هم در فضای فلزات گرانبها افزایش خواهد یافت. اظهارات تهاجمی هر دو نامزد ریاست جمهوری با گرم شدن فصل انتخابات به نوسانات بیشتر در بازار جهانی می افزاید. با توجه به این‌که اولین مناظره انتخاباتی آمریکا در روز سه شنبه هفته آینده خواهد بود، انتظار می‌رود این اظهارات تهاجمی شدید‌تر شود.

در کنار سیاست داخلی آمریکا، سیاست خارجی این کشور نیز در کانون خبرها قرار دارد، تمرکز اصلی بازارها در این بین، جدال دونالد ترامپ و شی جین پینگ رئیس جمهور چین است. روز جمعه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد: در ایالات متحده بارگذاری وی‌چت و تیک‌تاک و میزبانی از این دو اپلیکیشن متعلق به چین از روز یک شنبه ممنوع است. از طرفی دیگر امروز ترامپ پیشنهاد ارائه شده توسط اوراکل برای خرید برنامه محبوب اشتراک ویدیو تیک‌تاک را تایید کرد. جیم ویکوف، تحلیلگر ارشد کیتکو گفت: «این اقدام یکی دیگر از کشمکش های تجاری و سیاسی ایالات متحده و چین است، این اقدام ایالات متحده می‌تواند عدم اطمینان بیشتری را به بازار تزریق کند و این برای بازار‌ها مشکل ساز‌ خواهد بود و برای فلزات پناهگاه صعودی است.» حال باید دید اتفاقات اخیر چه تاثیری بر بازار‌های جهانی می‌گذارد. اگرچه این اتفاقات برای بازار سهام آمریکا و جهان احتمالاً تاثیر منفی داشته باشد اما برای طلا بیشتر مثبت خواهد بود.   

رویداد‌های مهم اقتصادی هفته

دوشنبه 31 شهریور: در روز نخست بازگشایی بازار‌ها جروم پاول رئیس فدرال رزرو سخنرانی خواهد داشت. وی به عنوان رئیس فدرال رزرو که نرخ بهره کوتاه مدت را کنترل می کند، بیش از هر شخص دیگری بر ارزش دلار آمریکا تأثیر دارد. بازرگانان سخنان وی را از نزدیک تماشا می کنند و اغلب به‌ دنبال نشانه‌های از سیاست های پولی احتمالی آینده می‌گردند.

سه‌شنبه 1 مهر: روز بعد از سخنرانی دوشنبه جروم پاول در مورد چشم انداز اقتصادی و اقدامات اخیر سیاست‌های پولی در کمیته مشترک اقتصادی‌، در واشنگتن‌دی‌سی شهادت می دهد. شهادت در دو قسمت است. اول بیانیه آماده او ارائه خواهد شد و سپس کمیته بازار آزاد جلسه پرسش و پاسخ را برگزار می کند. بخش پرسش و پاسخ شهادت می‌تواند نوسانات شدید بازار را برای مدت زمان طولانی ایجاد کند.

چهارشنبه 2 مهر: شاخص‌های مدیران خرید یخش تولید (PMI): این شاخص نشان‌دهنده تغییرات در شرایط تجاری بخش‌های تولیدی است و بر اساس مشاهدات ماهانه مدیران خرید در شرکت‌های خصوصی با نظرسنجی از آن‌ها بدست می‌آید. در آلمان آمار قبلی منفی 52.2 واحد بوده و پیش‌بینی می‌شود این ماه به 52.5 برسد. در بریتانیا اگرچه پیش‌بینی اعلام نشده آمار قبلی نیز مانند آلمان 52.2 بوده است.

رویداد‌های اقتصادی مهم دیگر این هفته بیانیه سیاست پولی ژاپن و ذخایر موجود نفت خام آمریکا است. ذخایر موجود نفت خام تغییر هفتگی تعداد بشکه‌های نفت خام تجاری در اختیار بنگاه‌ها را نشان می‌دهد که توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) اندازه‌گیری می‌شود.  انتشار این آمار جدای از تاثیر آن بر قیمت نفت خبر از میزان تورم می‌دهد.

پنج‌شنبه 3 مهر: اعضای هیئت مدیره بانک ملی سوئیس (SNB) در مورد تعیین دامنه هدف برای نرخ بهره به توافق می رسند. سرمایه‌گذاران تغییرات نرخ بهره را از نزدیک مشاهده می‌کنند زیرا نرخ بهره کوتاه مدت عامل اصلی ارزیابی ارز است. نرخ فعلی بهره بانک ملی سوئیس منفی 0.75 درصد است.

جمعه 4 مهر: یکی از مهمترین داده ها برای تماشا در هفته آینده سفارشات کالاهای بادوام اصلی ایالات متحده است. سفارشات کالاهای با دوام تغییر در ارزش کل سفارشات جدید برای کالاهای ساخته شده با دوام بالا، به استثنای اقلام حمل و نقل را اندازه گیری می‌کند.از آنجا که سفارشات هواپیما بسیار بی‌ثبات هستند و برای انجام جمع‌آوری آنها چند ماه طول می کشد، میزان اندازه گیری اصلی، ارزیابی بهتری از روند سفارشات را نشان می دهد. 

تقویم اقتصادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید